- 17.11.24
- סבר פלוצקר
אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש
הזכות הדמוקרטית להביע כל דעה, באה בתרבות היהודית יד ביד עם החובה לדון בכל דעה. בחריפות, בכובד ראש, בענווה ובכבוד. צחצוח חרבות מוחי מקודד בדנ"א של העם היהודי, נעוץ בתולדותינו, לפחות מימי הזוג הראשון בשרשרת התנאים ועד לזוג האחרון – שמאי והלל – ומהם אל דיוני המשנה והתלמוד.
העיקר בפולמוס אצלנו – הדיון עצמו, ולא המסקנה. בדפי הגמרא נרשמו אינספור פרוטוקולים המתעדים לפרטיהן התנצחויות שמסתיימות במילה "תיקו" – ראשי תיבות של "תשבי יתרץ קושיות ובעיות". פירוש: כשאליהו הנביא (״התשבי״) יגיע – הוא יכריע. מאות בשנים סיכמו בני פלוגתא מרים דיונים כשכל אחד מושך בכוח לקצה שלו ב"תיקו". זאת בידיעה ברורה שאליהו הנביא לא באמת יופיע בקרוב ויכריע במחלוקת. כלומר, לשיטתו של התלמוד, מותר ואף רצוי להשאיר שאלה פתוחה; לא חייבים לנצח בוויכוח. לא לשכנע וגם לא להשתכנע. ובלשון זמננו: ״מסכימים לא להסכים״.
וכך, בעידן הציונות התקבצנו מכל רחבי תבל כיהודים עם מסורות והלכות שונות ואף סותרות: תימנים שנהגו לפי תקנת הרמב"ם עם כופרים בעיקרון מהזרמים הקומוניסטים ולימים – יהודים מביתא ישראל שמצייתים להלכתם הקדומה ולא לרבנים.
ההבדלים עצומים, הפער תהומי, אך המשותף גדול ויותר חשוב. זאת הבינו גדולי הדור הליטאים, רוב מנהיגי החסידים לחצרותיהם, ואפילו אדמו"רי תנועת השומר הצעיר זכרם לברכה, כשהתייצבו כולם לחתום על מגילת העצמאות ביום הקמתה של מדינת ישראל, חרף התנגדותם העזה למעשה הנחוש ונחפז של המנהיג העליון, דוד בן גוריון.
אנשי "ברית שלום" והשמאל ראו בהקמת מדינה יהודית בלי הסדר עם הערבים טעות שתוביל לסכסוך מתמשך, והחרדים ראו במדינה יהודית לאומית גחמה שבתאית והפרת שבועה עם הקב"ה (אלה ואלה לא בדיוק הפכו לגמרי את דעתם עד היום). אך כל הצדדים הבינו שהשעה גדולה מאוד וקרע בעם מסוכן מהסתייגויותיהם מהמהלך. לכן לא החרימו את הטקס; הגיעו לאולם ההוא בשדרות רוטשילד בתל אביב וחתמו בהכנעה, ומאז ועד היום ממשיכים לריב בשצף קצף – בפשקווילים, באולפנים וברשתות.
אז הנה בקשה: אל תחרימו. תתווכחו, תתקפו, תרגיזו ואל תסכימו. קודם כל כי להסכים זה מה זה משעמם. גרוע מכך – חרם מזה והסכמה מאולצת מזה, חוסמים שניהם את הדרך להתקדמות. תנו את המחלוקת, חדדו את הניגודים. בלי קללות, בלי חרמות, ובלי סיסמאות ריקות. ויכוח ענייני, על עובדות. אני מאמינה, שבו תלוי ״הגניוס היהודי״.
בתמונה המצורפת מופיע דגל פלסטיני, שצילמתי בחול המועד סוכות השנה, בשכונת מגוריהם של יהודים קיצוניים, שאינם מכירים במוסדות הציוניים. לשיטתם, הניסיון להיות ככל העמים ולייסד מדינה משלנו הוא רעיון שטני, המקור לכל הסבל וצרותיו של העם היהודי בעידן הנוכחי. יהודים אלה מחרימים את כל מי שאינו מסכים איתם. מוקפים בחומה גבוהה בלי שער, לדעתי, החבר׳ה האלה תקועים. לא מפני אמונתם האנטי-ציונית האדוקה, ולא מפני שמקפידים בקנאות על מצוות כהלכתם השמרנית. הם לא מתקדמים אך ורק בגלל החרם; תקועים, משום שסגרו את הפתח לוויכוח עם אחיהם, היהודים האחרים.
בחייאתק, אל תהיו כמותם. אל תחרימו את העיתון שבו אני עובדת, גם אם אנחנו מפרסמים ונותנים במה לדעות, שהן ההיפך הגמור מכל מה שאתם מאמינים.
כאשר העם היושב בציון קרא את העיתונים ״דבר״, ״על המשמר״ ו״הצפה״ – שהיו מה שהיום אולי היינו מכנים כשופרותיהן של מפלגות המדינה שבדרך, או הקואליציה והממשלות לאחר היווסדה של ישראל – היה תמיד גם "הארץ". עיתון הציונות האזרחית, אשר השמיע קול ביקורתי ואנטי-תזה לשלטון הנבחר ולמפלגות שנטלו בו חלק. זה הDNA שלנו: היפכא-מסתברא, פרסום דברים שאחרים מצניעים, זרקור לאזורי חושך מלא. אנחנו פה לאתגר את השיח בכל תחום, את הממסד ואת מוסדותיו ובעיקר – את הקונצנזוס.
אז כן, זה מרגיז, וגם מקומם. אני מקבלת בהבנה את הכעס שמופנה כלפיי, כמו אל חבריי למערכת. על בסיס יומיומי וגובר, אני מוצאת את עצמי מסבירה, בכתב ובעל פה, בעברית וגם באנגלית: "ב'הארץ' עובדים עיתונאים בעלי מגוון דעות, ולכל אחד מאיתנו השקפת עולם מורכבת. כמעט תמיד היא לא תשתלב בתבניות החשיבה הרגילות שאתם מכירים״. ובעיניי זה טוב שתכתבו עלינו ביקורת חריפה, תתווכחו בלהט, תאתגרו אותנו בחזרה, אבל אל תחרימו. החרם הוא חטא איום וכפירה בעיקר העיקרים. על המחרימים בגלל דעה שונה שמרגיזה אותם, אולי באמת מותר לומר שהם ״שכחו מה זה להיות יהודים”.
* הכותבת היא עיתונאית בעיתון הארץ – TheMarker
מצאתם טעות בכתבה?
כל הזכויות שמורות © אגודת העיתונאים בתל אביב – בית סוקולוב