אתרי החדשות באינטרנט והרשתות החברתיות הם אמצעי התקשורת השכיח ביותר לצריכת חדשות – יותר מהטלוויזיה. כך עולה מדו"ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה, העוסק בהרגלי צריכה ואמון הציבור בתקשורת וברשתות החברתיות המתפרסם היום.
לפי הדו"ח, הכולל בעיקר את שבעת החודשים מאז החלה המלחמה בעזה, כשני שלישים מהאוכלוסייה (63%) נכנסים לאתרים החדשות באינטרנט על בסיס יומי כדי להתעדכן במתרחש. אחריהם הרשתות החברתיות – 59.5%, הטלוויזיה – 58% וואטסאפ וטלגרם 52%.
מבין ערוצי הטלוויזיה בישראל, שיעור הצפייה הגבוה ביותר למטרת צריכת חדשות הוא ערוץ 12 – כ 51% רואים בו מקור עיקרי לעדכונים. במקום השני ניצב ערוץ 14 (20%). במקום השלישי חדשות 13 וכאן 11 עם 13% כל אחד.
אולם אשר לשאלה באיזה ערוץ תקשורת הישראלים בוטחים ונותנים אמון רב יותר? רוב ניכר של הנשאלים (60%) נותנים אמון בערוץ כאן 11. אחריו בחדשות 12 – 52%, חדשות 13 (46%) וערוץ 14 (35%).
עמוד הבית של אתר N12 מבית חדשות 12
אשר לפרופיל צופי הטלוויזיה: שיעור החילונים גבוה במיוחד בקרב צופי ערוץ 13 (63%) וערוץ 12 (59%), לעומת כרבע בלבד מצופי ערוץ 14. קצת יותר ממחצית מצופי ערוץ 14 (51%) אינם צורכים חדשות בשבת בשעה שהערוץ מדמים את שידוריו בשבת ובחג.
מטא הרבה לפני אינסטגרם ו-x
לפי הדו"ח, למטא (פייסבוק) שמור המקום המרכזי כמקור לצריכת חדשות בקרב הרשתות החברתיות – כ 72%. במקום השני אינסטגרם עם כ 46.5% (שאף היא בבעלות מטא), בעוד שבמקום השלישי והאחרון ניצבת רשת X (טוויטר לשעבר) עם כ 12%.
בנוגע להחלטת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים שלא לשדר את סרטוני החטופים שהפיץ חמאס כדי לא לשתף פעולה עם "טרור פסיכולוגי" – החלטה שספגה ביקורת ברשתות החברתיות – כ 77% מהנשאלים, בלי קשר להשתייכותם הפוליטית, מסרו שההחלטה לא לשדר את סרטוני החטופים נכונה.
שליש מהנשאלים, השיבו כי צפו בתכנים הקשורים במלחמה, אותם הרשתות הטלוויזיה החליטו שלא לשדר. כ 44% דיווחו שהתחרטו על כך שבחרו לצפות בסרטונים הקשורים למלחמה באמצעות רשת האינטרנט.
"מגרש משחקים עקום"
עורכת הסקר, ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר – עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, מומחית למשפט, תקשורת וטכנולוגיה, אמרה כי הטלוויזיה, אתרי החדשות והרשתות החברתיות מתחרים ראש בראש כמקורות עיקריים לצריכת חדשות בישראל וזאת חרף העובדה שעל הטלוויזיה מוטלת אסדרה (רגולציה) כבדה ואילו על שני האחרים אין בכלל רגולציה. "זה מגרש משחקים עקום, כי מצד אחד על הטלוויזיה חלות מחויבויות עצומות והיא נתונה בניסיונות בלתי פוסקים להתערבות פוליטית ברגולציה ומצד שני אין שום אסדרה בנוגע לרשתות החברתיות: לא מחויבות לתוכן ולהשקעה כספית ביצירה הישראלית ולא מחויבות למניעת שיח רעיל או פוגעני.
בהתייחסה לחברת מטא (פייסבוק) אמרה שוורץ אלטשולר כי זו הופכת להיות הגורם השלישי החזק בישראל מבחינת צריכת חדשות, לצד קשת וקבוצת ידיעות אחרונות. "מטא חולשת על פייסבוק והיא אינה מבצעת עריכה עיתונאית", אמרה, "אך היא אחראית לקביעת גבולות השיח ולא פחות מכך על הגנה מפני תוכן פוגעני וסרטוני זוועה והשפעה מפני גורמים עוינים".