אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

המלחמה ואנחנו: משבר או הזדמנות?

השאלה איננה האם נתגבר על המשבר אלא כיצד? והתשובה פשוטה: על-ידי הידוק החגורה הכלכלית של כלל האזרחים באופן זמני ובמיוחד של שכבות ומגזרים שאינם נושאים בנטל הלחימה. כלומר: העלאות מיסים משמעותיות - מע"מ ומס הכנסה

במלאת שנה למלחמת ה 7 באוקטובר ("מלחמת חרבות ברזל" בכינויה הרשמי) מצבה הכלכלי של ישראל עדיין סביר. זו כלכלה המתאפיינת בהאטה חדה בפעילות המשקית היצרנית מצד אחד ובעליה בולטת בהוצאות הביטחון והצריכה הפרטית, מצד שני. המגמות הללו, אם תימשכנה ללא בקרה וללא שינוי עלולות להוביל למשבר: בסופו של דבר אין דרך לממן את עלויות המלחמה הישירות והעקיפות בלי להסיט משאבים מרמת החיים הפרטית לביטחון הקולקטיבי. הצריכה הפרטית חייבת לרדת כדי לפנות מקום לגידול הנוכחי והעתידי בצריכה הציבורית-ביטחונית. ככל שהניסיונות לדחות את רוע הגזרה יתעכבו ויתרבו, וככל שהכוונה הפוליטית "לסבן" את הציבור תתממש, כך היקיצה למציאות הקשה תהיה כואבת יותר.

מדרון חלקלק: כיצד הורדת דירוג האשראי משפיעה על ישראל?

את הבשורה המרה קיבלנו כבר בספטמבר, כאשר פרסמה סוכנות דירוג האשראי "מודי׳ס" את החלטתה להוריד את הדירוג של ישראל בעוד שתי רמות (הדירוג כבר ירד ברמה אחת במהלך מלחמת "חרבות ברזל") והחליף קידומת, מ-A ל-B . ההחלטה הייתה בלתי-נמנעת, אך עוצמתה מפתיעה לרעה. "מודי׳ס" הוציאה כרטיס אדום לשר האוצר ולממשלת ישראל כולה על מדיניותה הכלכלית. כרטיס אדום בוהק וזועק. הכלכלנים של "מודי׳ס" מדגישים, שמדיניות תקציבית אחראית יותר, פחות מגזרית-פוליטית ויותר שקולה, יכולה להמתיק את התרופה המרה – אולי להגביל את הפחתת הדירוג הנוכחית לשלב אחד בלבד. בתוך כך, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ייזכר כשר הראשון, שבמהלך כהונתו הופחת דירוג האשראי של ישראל בשלוש (!) דרגות ולא רק בגלל המלחמה. 

עלותה של המלחמה עד כה – עד יום כיפורים תשפ"ה– מסתכמת בכ-200 מיליארדי שקלים, שהם כ-10% מהתוצר המקומי השנתי של ישראל. הסכום כולל את הגידול בתקציב הביטחון מאוקטובר אשתקד (כ-150 מיליארד שקלים), את הנזקים לישובים ולאוכלוסייה בצפון ובדרום ואת התוספות הנדרשות לתקציבים אזרחיים לצורך מימון עלויות הבריאות, החינוך והרווחה. רק מקצת מסכום זה כוסה בסיוע צבאי אמריקני, שמועדי הגעתו מקשים על חישוב מדויק; רוב רובו מומן באמצעות הנפקה של אגרות חוב ממשלתיות בארץ ובחוץ לארץ (ומשתקף בעליה חדה ביחס בין החוב הממשלתי לתוצר מקומי) לפרעון בעוד עשור לפחות. מנקודת ראות כלכלית, זו דרך לממן את המלחמה על-ידי גלגול הוצאותיה לדור הבא, או לפחות לעשור הבא, כשהמשק יהיה – בתקווה – חזק יותר, גדול יותר, צומח יותר.

 

תרחיש התבהלה 

בקצה השני של מנעד הסיכונים, מצויה התחזית המקיפה של "מכון אהרון" למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן, עליה חתומים פרופ' צבי אקשטיין, ראש המכון, יחד עם פרופ׳ בני בנטל, ד״ר שרית מנחם-כרמי, ד״ר סרגיי סומקין וד״ר עידית קליגר. "תחת הנחות תרחיש של מלחמה רב־זירתית מול חיזבאללה ואיראן", כותבים מחברי המסמך, "חזויה כבר השנה ירידה של 4.8% בתוצר המקומי, שמשמעותו אובדן של קרוב ל-7% בתוצר (ריאלי לנפש). בשל הוצאות המלחמה הגבוהות יעלה הגירעון התקציבי ל-11.2% מהתוצר". ההערכות לשנה הבאה, בתנאי של עימות עם איראן, לא אופטימיות גם כן: הגירעון התקציבי הענק יישאר באותו גודל לפחות. הצמיחה לנפש תמשיך להיות שלילית והיחס בין החוב הממשלתי לתוצר, יזנק ל-82% עד 83%. מכאן שכדי לממן את גירעונותיה תצטרך ממשלת ישראל לגייס הלוואות בריבית מטורפת של 8% עד 10%.  

"התממשות תרחיש של מלחמה רב-זירתית, שבין תוצאותיה הדרדרות ביטחונית וכלכלית מהירה", מסכמים מחברי התחזית, "עלולה לייצר סיכונים כלכליים גדולים מאוד למשק וליציבותו הפיננסית ולהוביל לגל פדיונות רחב היקף מקרנות נאמנות והשתלמות ולהסטת כספים לאפיקים דולריים ולפיחות מהיר של השקל. כלומר: לערעור יציבותה של כלכלת ישראל". כלכלני "מכון אהרון" ממשיכים ומזהירים: "תהיינה פגיעות קשות בהשקעות, במיוחד בענף ההיי-טק ויווצר סיכון משמעותי להגירת צעירים בעלי הון אנושי איכותי". לנוכח הסערה המתקרבת מומלץ, כי לבנק ישראל ולממשלה "להודיע כבר היום על מערך הצעדים, שבו ינקוט להרגעת המשק, ביניהם ייצוב שער החליפין והגנה על חסכונות הציבור. הכל בתיאום עם ממשלת ארה"ב, כדי לקבל ממנה ערבויות שיקטינו את הסיכון ויורידו את הריבית על החוב החיצוני".

בתוך כך, ישנו אומדן עוד יותר דרמטי, לפיו העלויות המצטברות של המלחמה – תקציבי הביטחון, אובדן התוצר, תשלומי הריבית המוגדלים, הפיצויים לנפגעים, השיקום והריפוי, עלולים להסתכם בכטריליון (אלף מיליארד) שקלים. את החישוב ערך דוד ברודט, בעבר הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר הוועדה, שקבעה את עקרונות תקציב הביטחון של ישראל לשנים הבאות ("ועדת ברודט" המפורסמת). 

תוכנית החילוץ של ישראל: איך נחזור למסלול הצמיחה?

עם זאת, לא הכול שחור, שכן אף אם יתממש תרחיש הקיצון: מלחמה ישירה בין ישראל לאיראן בהיקף מוגבל – (אפשר שכזו כבר מתרחשת בשבועות, שבין כתיבת שורות אלו לבין פרסום המאמר) – הכלכלה הישראלית אינה קורסת. רמת החיים הפרטית אומנם נסוגה שנים אחדות לאחור, אבל באמצעות צעדי מדיניות כלכלית, חברתית, תקציבית ומוניטארית נכונים ניתן לרכך את הנפילה ולהוציא את המשק מהמחלקה לטיפול נמרץ לחדר התאוששות – וממנו בחזרה למסלול הצמיחה. לישראל שורה של מאגרי עוצמה כלכלית: שיא עולמי בשיעור המועסקים בהיי-טק, שיא עולמי בהוצאה על מחקר ופיתוח, עודף גדל ביצוא על היבוא, רזרבות יוצאות דופן של מטבע חוץ, חסכון גבוה של משקי הבית ועוד. 

השאלה אם כך, איננה האם נתגבר על המשבר אלא כיצד? התשובה פשוטה: על-ידי הידוק החגורה הכלכלית של כלל האזרחים באופן זמני ובמיוחד של שכבות ומגזרים שאינם נושאים בנטל הלחימה. כלומר: העלאות מיסים משמעותיות, הן שיעור מע"מ והן שיעורי מס הכנסה – תוך הקפדה שלא להעמיק אי-שוויון בהכנסות בנטו – ובצד זאת: ביטול מידי של כל הוצאה תקציבית, שאינה עומדת בשלושה מבחנים: תרומה לצמיחה, שמירה על רמת חיים הוגנת של השכבות המוחלשות, וכאמור, חיסול מידי של הטבות פוליטיות, מגזריות וקואליציוניות למיניהן ובעת הצורך, ככל ויידרש, יש להעמיד על הפרק גיוס חובה לשירות לאומי אזרחי של המוני המתחמקים והמשתמטים משירות צבאי. כניסה של רבבות אברכים למעגלי התעסוקה כדי שיחליפו חלק מהמגויסים למילואים, תצמצם את אובדן התוצר, בשעה שביטול הכספים הקואליציוניים והמגזריים, יקטין מידית את עומק הגירעון הממשלתי. רק כך יתפנו המשאבים הנחוצים למימון עלויות המלחמה בלי שתיפסק צמיחת המשק. 

לא מדובר בחלומות באספמיה. עצירת הידרדרות וחזרה מהירה למסלול של איתנות כלכלית אפיינו את ההיסטוריה הכלכלית של ישראל. עשינו זאת בשנים 1974 עד 1976 אחרי מלחמת יום הכיפורים. עשינו זאת ב-1985 אחרי העשור האבוד של היפר-אינפלציה, גירעונות מטורפים ומלחמת לבנון המיותרת. עשינו זאת ב-2003 אחרי שנתיים של אינתיפאדה שנייה, שהשביתה את רוב המשק. עשינו זאת גם אחרי המשבר הפיננסי הגדול של 2008 ואחרי משבר הקורונה ב-2022. בכל אותם אירועים  ידעו שר האוצר, נגיד בנק ישראל וראשי המשק את מלאכת החילוץ המסובכת, לא חששו מכעס הבוחרים ולא פעלו מתוך השקפת עולם משיחית, שאינה רציונאלית. הציבור הרחב נתן בהם אימון ושיתף פעולה.

ולכן, גם אם בעת קריאת שורות אלה, תסתיים המלחמה וישראל המלקקת את פצעיה, תתאושש ותחלים במהרה, לקחי התקופה המדממת בה מתנהלים חיינו, ראויים ללימוד ולהפנמה עמוקה.

 

הכותב הוא הפרשן הכלכלי הבכיר של ידיעות אחרונות-ynet, זוכה פרס מפעל חיים בכנס אילת לעיתונות ה-3 של אגודת העיתונאים בת"א

מצאתם טעות בכתבה?

כתבות נוספות

לפני עידן החליפות, הגלימות ומלמולי הברכות | מימין בחולצה לבנה: יעקב איפרגן, משמאל בחולצה אפורה: יגאל שריקי (צילום מאלבום משפחתי 1989)
מירב מורן
נתניהו בכנס מבקר המדינה, 24.04.2010 | צילום: לע"מ
דילוג לתוכן