אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

כיפת ברזל תקשורתית | הצעירים חזרו לראות חדשות בטלוויזיה

סקר יפעת לכנס אילת לעיתונות 2024: מלחמת "חרבות ברזל" הובילה לזינוק של כ-70% בצריכת החדשות | המלחמה גם החזירה את הצעירים עד גיל 25 לטלוויזיה ולאתרי החדשות

סקר יפעת לכנס אילת לעיתונות ה-16, מגלה כי מלחמת "חרבות ברזל" הובילה לזינוק של כ-70% בצריכת החדשות וכי המלחמה החזירה את הצעירים עד גיל 25 לטלוויזיה ולאתרי החדשות. עוד עולה כי אתרי אינטרנט הם המקור המועדף לצריכת חדשות וכ-70% מעדיפים זאת על פני המדיות האחרות. זאת ועוד, נרשמה גם עלייה חדה בצפייה במהדורות החדשות ואחד מכל שניים, צופה במהדורת חדשות 12. עלייה נרשמה גם בצפייה בערוץ 14 שגורף כ-25% מכלל הצופים. אשר להרגלי ההאזנה לרדיו: מרבית האוכלוסיה מעדיפה מוזיקה בבחירה אישית (ספוטיפיי למשל) על פני האזנה לרדיו ולפודקאסטים.


מחקר מקיף אודות צריכת חדשות במהלך המלחמה ולפניה, שערכה "יפעת מחקרי מדיה" לקראת כנס אילת לעיתונות ה-16 שמארגנת אגודת העיתונאים בתל אביב, חושף כיצד שינתה מלחמת "חרבות ברזל" את הרגלי צריכת התקשורת בישראל. בניגוד למגמת השנים האחרונות, מתברר שהמלחמה הדביקה אל המרקע את בני כל הגילים. לראשונה, נשים השוו את היקף צריכת החדשות לגברים וביחד רשמו זינוק של כ-70 אחוזים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, כ-61% מהצעירים בין הגילים 18-30 צורכים חדשות בתדירות גבוהה. 


המחקר מגלה כי המקור המרכזי לצריכת חדשות בישראל הם אתרי האינטרנט, כאשר תדירות צריכת החדשות של הנסקרים גבוהה והם נוטים להתעדכן מספר פעמים ביום. 30-40 אחוז מקרב בני הגיל 26 עד 50 צורכים חדשות באתרי האינטרנט. בחלוקה מגזרית יהודים נוטים להתעדכן באמצעות האינטרנט והטלוויזיה יותר מהאוכלוסייה הכללית ואילו ערבים נוטים להתעדכן בפייסבוק ובאינסטגרם יותר מהאוכלוסייה הכללית.

שיעור הצפייה במהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה עלה ב-9%. במקביל, היקף הצפייה במהדורות החדשות המרכזיות בטלוויזיה נמצא בעלייה (9%) כאשר 50% צופים במהדורה המרכזית של חדשות 12, כ-25% במהדורת ערוץ 14. עוד נמצא, כי צעירים עד גיל 25 צורכים חדשות בעיקר בטלוויזיה וברשתות חברתיות, בשיעור דומה של כ-35%. "אחד הנתונים המעניינים שעלו בסקר היה שינוי בצריכת חדשות של צעירים", מסביר מנכ"ל יפעת מחקרי מידע, מני אברהמי. "בכל המחקרים שערכנו בשנים האחרונות עלה כי צעירים צורכים חדשות בעיקר ברשתות חברתיות. בסקר הנוכחי הופתענו מהעלייה בצריכת חדשות מערוצי טלוויזיה בהיקפים גדולים על ידי צעירים. ערוצי החדשות משדרים שעות רבות של חדשות לאורך היממה ובמרבית הבתים הטלוויזיה פועלת, מה שמגביר את צריכת החדשות גם בקרב בני נוער וצעירים".

 

המלחמה ואופן סיקורה, הובילו לעלייה באמון הציבור במדיה המסורתית (66%) לעומת הרשתות החברתיות (34%). מרבית המשיבים (59%) אינם סבורים שהרשתות החברתיות יכולות להחליף את המדיות המסורתיות. בסקר נבחנה גם האמינות שמייחס הציבור לכלי התקשורת: ערוץ 12 מוביל גם כאן עם 36% ומיד אחריו ידיעות אחרונות (35%), ערוץ 14 (34%), כאן 11 (32%). עם זאת, כמעט 60% מהמשיבים סבורים שהטיה פוליטית היא בעיה בתקשורת הישראלית.

 

במסגרת הסקר נבדקו דפוסי הצריכה של התקשורת הכלכלית ועמדות לגביה. מהסקר עולה כי 59% מתעדכנים במדורי הכלכלה בתקשורת הכללית,41% מהנסקרים שצורכים תקשורת כלכלית עושים זאת באמצעות כלכליסט, 29% באמצעות גלובס, 22% באמצעות דה מרקר.

אסקפיזם רדיופוני: "Spotify" ניצח את הרדיו והפודקאסטים

המחקר מצא כי מרבית האנשים (63%) מעדיפים להאזין למוזיקה בבחירה אישית (ספוטיפיי למשל), כאשר הנשים נוטות להעדיף זאת יותר מהגברים והחלוקה המגזרית לא העלתה הבדלים משמעותיים. 27 מעדיפים האזנה לרדיו ורק 8% מעדיפים פודקאסטים. נמצא כי יש קשר בין גיל הנסקרים להעדפות ההאזנה שלהם. ככל שגיל הנסקרים עולה, ישנה עלייה בשיעור ההאזנה לרדיו וירידה בנתח הנסקרים שמאזינים למוזיקה בבחירה אישית. לפיכך, האזנה למוזיקה ולרדיו נחשבת לפעילות רווחת בקרב הציבור, עם דגשים על ההעדפות השונות לפי מגדר וגיל.

כנס אילת לעיתונות ה-16 המופק על-ידי אגודת העיתונאים בתל אביב, יערך בין התאריכים 17-20 בנובמבר במרכז הכנסים של מלונות הרודס באילת (מרשת פתאל). מנכ"ל אגודת העיתונאים בת"א, יוסי בר מוחא: "השנה יותר מתמיד יש חשיבות עצומה לקיומו של הכנס וזאת לאור הקיטוב בעם ובעיקר בתקשורת – בנינו לבין עצמנו. העיתונאים חלוקים כשכל אחד מהם מביע את דעתו בפומבי אם במסגרת דיווח עיתונאי ואם באופן אישי ברשתות החברתיות".

יו"ר אגודת העיתונאים בת"א, רותם אברוצקי: "הכנס השנה כולל כ-21 פאנלים במגוון נושאים שעל סדר היום, כלכלה לצד המלחמה, צבא ותקשורת, מהפכת השידורים של השר קרעי, מערכת הבריאות, החרדים וסוגיית הגיוס לצה"ל, פאנלים בתחום הרדיו, התקשורת בעת מלחמה ועוד".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן