אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

בעקבות הסערה ברשת: הנהלת האקדמיה לקולנוע ולטלוויזיה חזרה בה מאי הענקת פרס לכתב ערוץ 14 בדרום

לאחר התפתלות מבישה, הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה החליטה להעניק פרס הוקרה גם לכתב ערוץ 14 שסיקר את המלחמה בדרום.

האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה הודיעה אמש על הענקת פרסי הוקרה לכתבי הטלוויזיה בדרום ובצפון העוסקים בסיקור המלחמה בעזה והעימותים בגבול הצפון תוך סיכון חייהם. בנימוקי האקדמיה נאמר כי "הרבעון האחרון של 2023 הוקדש כמעט כולו למשדרי חדשות ואולפנים מיוחדים, לנוכח המלחמה. על כן החליטה האקדמיה להעניק פרסי הוקרה מיוחדים לכתבי מחוזות הדרום והצפון של ערוצי הטלוויזיה, כהוקרה על דיווח בזמן אמת תוך סיכון חיים ב-7 באוקטובר ובחודשים שלאחר מכן". מקבלי הפרסים מחדשות 12, הם כתבי הדרום תמיר סטיינמן וניצן שפירא וכתבי הצפון גיא ורון ואדר גיציס. בחדשות 13 הזוכים הם כתב הדרום אלמוג בוקר וכתב הצפון עלי מוגרבי, ואילו בחטיבת החדשות של כאן 11 הפרסים יוענקו לכתב הדרום איציק זוארץ וכתב הצפון הוותיק רובי המרשלג. נפקד מהרשימה כתב הדרום של ערוץ 14 אריאל עידן, אף שגם הוא סיקר את המלחמה מראשיתה ועד עתה, תוך סיכון חייו.

 

"כתב ערוץ 14 לא סיכן חיים?"
החלטת הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה שלא לכלול את כתב ערוץ 14 בין מקבלי הפרס עוררה תגובות חריפות בקרב עיתונאים. דוד ורטהיים מוואלה ברנז'ה" כתב ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר): "העובדה שה'אקדמיה' לא מחלקת פרס לכתב הדרום של ערוץ 14 קצת מגעילה. הם עצמם אומרים שלא מדובר על פרס למצוינות עיתונאית או משהו, אלא ל'סיקור תוך סיכון חיים'. כתב 14 לא סיכן חיים?"  זו עסקנות פוליטית במסווה של פרגון. לא לעניין". גם כתב ערוץ 12 ניצן שפירא הביע תרעומת על אי הכללתו של כתב ערוץ 14 בין מקבלי הפרס. כעבור שעה קלה כתב ערוץ 13 בדרום, אלמוג בוקר, נקט צעד נוסף והודיע כי הוא מוותר על הפרס אם הוא לא יוענק גם לכתב ערוץ 14. "אחרי שראיתי את הסתירה בין תגובת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה לדברים הפועל, אני מוותר על פרס ההוקרה עד אשר יכלילו בו את כל כתבי הטלוויזיה בצפון ובדרום שסיקרו את המלחמה, לרבות כתבי ערוץ 14. ראיתי בעיניים שלי את אריאל עידן תחת אש לא פעם ולא פעמיים. תודה, אבל לא תודה", הודיע בוקר.
אריאל עידן | צילום: ערוץ 14
כתב ערוץ 14 אריאל עידן, שמצא עצמו במרכזה של סערת רשת, הגיב בשיחה עם אתר "כיפה": "הופתעתי. לא חיפשתי פרס. אני עושה את עבודתי ואת המחויבות שלי.אבל ברגע שנותנים פרס מסוים על סיכון, אני חושב שמן הראוי לשים אותי בפנים". עוד הוא אהוסיף: "לא ייתכן שאני עמדתי עם אותם כתבים באותם מקומות, גם עלי ירו, גם אני הייתי בחילוצים, בקרבת מחבלים, גם אני עבדתי תחת סיכון מבוקר עד ליל. פתאום אתה רואה שהחיים שלך שווים פחות. ברור לכל שיש פה שיקול פוליטי".

 

עם פרוץ מחאת העיתונאים, הגיבו באקדמיה כי "מרגע היווסדו, ערוץ 14 הוזמן להשתתף בתחרויות האקדמיה ולהגיש את תוכניותיו לשיפוט החברים בדומה ליתר גופי השידור, אך משום שבחר שלא לעשות כך, אינו נכלל בתחרות". בתוך כך יש להדגיש כי הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה החליטה על הענקת פרסי ההוקרה לכתבי הצפון והדרום בלא שיתוף כלל חבריה, כפי שנהוג בכלל הקטגוריות הנכללות בתחרויות פרסי הקולנוע והטלוויזיה. כך או כך,  לנוכח התגובות ברשת, חזרה בה הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה מעמדתה השוללת את הענקת הפרס גם לכתב ערוץ 14. בהודעה שפרסמה כתבה: "גם השנה, כבכל שנה פנינו לערוץ 14 על מנת לעודדו להשתתף בתחרות ובטקס פרסי הטלוויזיה. חרף החלטת הערוץ שלא לעשות כן, אנו שמחים להזמין את כתב הדרום של הערוץ, אריאל עידן, לקבל את פרס ההוקרה. האקדמיה מבקשת להוקיר את פעילותם המקצועית של כל הכתבים והכתבות – כולם אנשי מקצוע שפעלו תוך סיכון חייהם ומתוך מחויבות לציבור הישראלי ולמקצוע העיתונות".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן