אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ההחלטה על סגירת אל ג'זירה תעלה היום בישיבת הממשלה

אף שבעבר תמכו במהלך, ראשי המוסד והשב"כ הזהירו כעת כי סגירת הערוץ עלולה לפגוע במו"מ לשחרור החטופים וזאת בשל תפקידה המיוחד של קטאר כמתווכת בעסקה
ישיבת הקבינט המדיני – ביטחוני המורחב בנוגע להפסקת השידורים וסגירת משרדי ערוץ אל ג'זירה הקטארי בישראל שנערכה  בלילה שבין חמישי לשישי, הסתיימה ללא הצבעה בנושא. כעת ההחלטה אם להפסיק את פעילות הרשת בישראל עוברת מממשלה, שאמורה לדון היום (א') בנושא.
 
הקבינט המדיני – ביטחוני נמנע מלהכריע בעניין אף כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, אישרה לקבינט לעסוק בכך. עם זאת היא הוסיפה הערה ולפיה יש לערוך שימוע לנציגי הערוץ הקטרי בטרם יינקט ההליך בעל המשמעות הכבדה נגדו. הנושא שעמד על הפרק הוא הפסקת שידורי אל ג'זירה באנגלית ובערבית באמצעות ספקי תוכן בישראל, סגירת המשרדים וחסימת הגישה לאתרי האינטרנט של הערוץ.
 
הכנסת כבר אישרה את הסגירה
 
כזכור, ב-1 באפריל מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את "חוק אל ג'זירה", הקובע כי שר התקשורת, בהסכמת ראש ממשלה, רשאי להורות על הפסקת השידורים של ערוץ זר המשדר בישראל ופוגע באופן ממשי בביטחון המדינה. השר גם רשאי להורות על סגירת משרדי הערוץ ועל חסימת אתר האינטרנט של הערוץ בישראל. ההחלטה במליאת הכנסת התקבלה ברוב גדול של 71 תומכים לעומת 10 מתנגדים והיא נכנסה רשמית לספר החוקים.  
אל ג'זירה, האם יודממו השידורים?
ההערכה היא שראש הממשלה, בנימין נתניהו פעל כדי למנוע החלטה בקבינט בעניין סגירת אל ג'זירה בעקבות המלצתם הנוכחית של ראש המוסד, דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, בשל הנקודה הרגישה אליה נקלע המו"מ לשחרור החטופים הישראלים, בו מעורבת גם ממשלת קטאר, שערוץ אל ג'זירה מצוי בבעלותה. לדעתם של בר וברנע, סגירת אל ג'זירה תפגע גם במנופי הלחץ שמפעילה ארה"ב על קטאר ומצרים. עמדתם זו של ראשי ארגוני הביטחון מנוגדת לדבריהם בחודשים הראשונים למלחמה ואפילו עד לאחרונה – ולפיהם כתבי אל ג'זירה בישראל פוגעים בפעילות הצבא ומסכנים את הכוחות. לדעתם היו שותפים גם בכירים נוספים במערכת הביטחון שצידדו בסגירת התחנה. 
 
איזנקוט עזב במחאה
 
במהלך ישיבת הקבינט, השר גדי איזנקוט דרש מראש הממשלה שראשי מערכת הביטחון יסבירו את עמדתם בנוגע להשפעתה של סגירת פעילות אל ג'זירה בישראל על המו"מ. נתניהו סירב תחילה לדרישה ורצה להעלות את הנושא להצבעה. בשלב זה קם איזנקוט ועזב במחאה את הישיבה. לאחר סערת רוחות קצרה הציע השר חילי טרופר להעביר את הנושא לישיבת הממשלה שתערך היום. בישראל מקווים שהאיום בסגירת אל ג'זירה ישפיע על התנהלות קטאר כמתווכת במו"מ לשחרור השבויים. עם זאת, לא מן הנמנע שגם בישיבת הממשלה היום לא תתקבל החלטה אופרטיבית. 
 
בתוך כך, בבית הלבן נמתחה זה לא מכבר ביקורת נוקבת על "חוק אל ג'זירה" שגיבשה ישראל. הדוברת, קארין ז'אן פייר, אמרה כי "זה צעד מדאיג. אנחנו מאמינים בחופש העיתונות. ארה"ב תומכת בעבודת עיתונאים ברחבי העולם, כולל אלו שעובדים בעזה". 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן