אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

הכתב הצבאי טל לב רם מונה למפקד גלי צה"ל | שבע שנים אחרי שאולץ לעזוב את התחנה

לאחר סאגה שארכה כשנתיים וחצי, שר הביטחון יואב גלנט הודיע הבוקר (רביעי), כי החליט למנות את הכתב הצבאי המוערך, טל לב רם למפקד הבא של גלי צה"ל

לאחר סאגה שארכה כשנתיים וחצי, שר הביטחון יואב גלנט הודיע הבוקר (רביעי), כי החליט למנות את הכתב הצבאי המוערך, טל לב רם למפקד הבא של גלי צה"ל. לב-רם נבחר מתוך רשימה של שלושה מועמדים שנמצאו ראויים לתפקיד, אותם הגישה לשר הביטחון ועדת האיתור למפקד גלי צה"ל תהליך המיון וההמלצה על המועמדים נוהל על ידי ועדת איתור מקצועית שבראשה עמד ראש אגף התכנון לשעבר אלוף (במיל') אמיר אבולעפיה, ולצדו השופט בדימוס אלוף (במיל') אילן שיף; ד"ר זהר קדמון, לשעבר יו"ר דירקטוריון חדשות 13 וראש אכ"א, האלוף יניב עשור. בטרם נבחרו שלושת המועמדים המומלצים, הוועדה בחנה כעשרים מועמדים שהגישו מועמדותם לתפקיד. בנוסף ללב רם הוגשו גם שמותיהם של סגנית ראש חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי – אילאיל שחר וכן עיתונאית גלי צה"ל וראש ארגון העיתונאים והעיתונאיות נורית קנטי. אמש גלנט ערך ראיונות עם שלושת המועמדים בטרם הכריז הבוקר על בחירתו של לב רם.

טל לב רם, מפקד גלי צה"ל הנבחר (צילום עצמי)

משנת 2008, לב רם משמש ככתב ופרשן לענייני צבא וביטחון. תחילה בגלי צה"ל ובהמשך במעריב ובתחנת הרדיו 103FM. הוא מכהן גם כראש תא הכתבים הצבאיים. בשירותו הצבאי מילא לב רם שורת תפקידים כקצין קרבי בחטיבת הנח"ל. במסגרת שירותו הצבאי שימש גם כדובר פיקוד הדרום תחת פיקודו של גלנט. לב-רם יחליף את דני זקן שכיהן כממלא מקום מפקד התחנה בשנה האחרונה. מינויו מגיע לאחר כשנתיים וחצי שבהן לא היה מפקד קבוע לתחנה ובצילו של מאבק ציבורי ומשפטי שהובילה עמותת הצלחה בראשות עו"ד אלעד למן. העמותה עתרה לבג"צ לפני כשנה, בעניין אי מינויו של מפקד קבוע לגלי צה"ל, לאחר שועדת האיתור הקודמת המליצה לקודמו של גלנט בתפקיד, למנות את אור צלקובניק (מנכ"ל רדיו 103FM וכיום מנכ"ל חדשות 13), למפקד התחנה. בשל תקופת הבחירות לכנסת מינוי של צלקובניק הוקפא בהוראת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, אלם חשוב לציין שגם שמו לא נפסל על ידה. לאחר הבחירות, הקמתה של הממשלה הנוכחית בינואר 2023 ומינויו של יואב גלנט לתפקיד שר הביטחון, האחרון החליט שלא למנות את צלקובניק לתפקיד ותחת זאת מינה את העיתונאי דני זקן לממלא מקום מפקד גלי צה"ל ובמקביל הקים שוב ועדת איתור לתפקיד מפקד גלי צה"ל. בנוסף לכך, גלנט הודיע על הקמת ועדה מייעצת בראשות מנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אייל זמיר, שתמליץ על מתווה פעילות רצוי לגלי צה"ל וכן הגדרות ברורות למאפייני תפקיד מפקד התחנה, זאת כאמור ברקע הדיון הציבורי ארוך השנים בעניין האפשרות לסגור או להפריט את התחנה הצבאית. באוגוסט 2023, הוציא בג"צ צו ביניים המורה לגלנט לנמק מדוע אינו פועל למנות מפקד קבוע. בתשובתו לבג"צ, אמר שר הביטחון כי בכוונתו לפעול למינוי מפקד קבוע לתחנה בהתאם להמלצות הוועדה שמינה ובתוך כך הדגיש את הצורך במינוי מפקד עם רקע צבאי־פיקודי משמעותי וניסיון מוכח במערכת הצבאית הכללית. כהונתו של זקן הייתה אמורה אז לקבל הארכה חד פעמית עד סוף אוקטובר, אולם בשל המלחמה אושרה הארכה נוספת בתפקידו ובסופו של דבר הוא נותר בתפקיד מ"מ מפקד גלי צה"ל כאחד עשר חודשים. אפשר ואלמלאי היחסים העכורים בין שר הביטחון גלנט לראש הממשלה נתניהו, היה נבחר מפקד אחר לתחנה. כך או כך נזכיר כי בעבר לב רם שימש ככתב הצבאי של התחנה, אולם בנסיבות תמוהות משהו, בחר ירון דקל – מפקד גלי צה"ל בשעתו להחליפו כעשרה חודשים טרם סיום חוזהו בשירות קבע, בכתב צחי דבוש (שבינתיים חצה את הקוים והפך לדובר).

מלשכת השר גלנט נמסר כי השר "סבור כי עברו המקצועי של לב-רם והכרותו העמוקה עם המערכת הביטחונית והצבאית הן ככתב ופרשן והן כמפקד ולוחם, יהוו בסיס לחיבור בין תחנת גלי צה"ל לקהל החיילים, ויתרמו לאופייה הייחודי של התחנה כגוף תקשורת מוביל וכיחידה צבאית". כאמור, לב רם, הוא כתב ופרשן צבאי מוערך ביותר אולם מתברר כי לא כולם מרוצים ממינוי לתפקיד, כמו למשל שר התקשורת שלמה קרעי (שאין לו כל מעמד בעניין גלי צה"ל), ציץ ברשת X: "לצערי הרב, נדמה ששר הבטחון שנבחר על ידי הליכוד וקיבל מנדט מהימין להיות שר הבטחון של מדינת ישראל, החליט כבר מזמן לצאת לכיוון פוליטי הפוך. למנות איש שמאל מובהק למפקד גלי צה״ל בתקופה כל כך רגישה, או את אחת משתי מועמדות הקש מהשמאל הקיצוני, במקום להפריט את התחנה או להפוך אותה לצבאית בלבד למען החיילים בלי אקטואליה או לכל הפחות להשאיר אדם אובייקטיבי ומאחד כמו דני זקן, זו בושה וחרפה. וכל זה אחרי שנכנסו לגלי צה״ל לאחרונה שירית אביטן כהן ומגי טביבי… השר גלנט, אין לך מנדט למנוע תקשורת הוגנת מהציבור שבחר בך.


מועצת העיתונות והתקשורת בישראל (שאגדת העיתונאים בתל אביב נמנית בין חבריה) מסרה כי היא "מברכת את המפקד הנכנס של גלי צה"ל טל לב-רם בעשייה תקשורתית מקצועית עם כניסתו לניהול כלי תקשורת חיוני הן לשורות במדים והן לציבור הרחב. לטל, המשלב עבר צבאי פיקודי עם ניסיון כתיבה עיתונאית חוקרת, אתגרים רבים ובהם שמירה על כלי שידור ציבורי המשקף את מגוון הדעות בחברה הישראלית. טל הוא האיש הנכון למקום הנכון – תחנת שידור צבאית, שמתנהלת ככלי תקשורת מקצועי נטול פניות. איחולי הצלחה למפקד היוצא דני זקן בהמשך דרכו".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן