אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

הממשלה החליטה: ערוץ אל ג'זירה יחסם לצפייה בישראל ומשרדיו יסגרו, שרי המחנה הממלכתי נעדרו מהישיבה

הממשלה החליטה לאשר את את הצעת נתניהו וקרעי להדמים את שידורי אל ג'זירה בישראל ולסגור את משרדיו. אמצעי השידור של הערוץ בישראל וברש"פ יוחרמו ויבוטלו תעודות העיתונאי הממשלתיות של כתביו

לאחר הצהרות רבות בצד סחבת ממושכת ועיכובים משפטיים, ממשלת ישראל החליטה היום בישיבתה השבועית להדמים לאלתר את שידורי אל ג'זירה בישראל, לסגור את משרדיו, להחרים את ציוד השידור וכן לשלול את תועודות העיתונאי מטעם לשכת העיתונות הממשלתית, שניתנו לכשבעים עיתונאי ועובדי הערוץ בישראל וברשות הפלשטינית.  

מייד בתום ישיבת הממשלה, שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים הנדרשים להפסקת פעילות אל ג'זירה בישראל והוסיף: "הצווים שלנו יצאו לפעולה באופן מיידי. עבר יותר מדי זמן ויותר מדי מהמורות משפטיות מיותרות כדי שנוכל סוף-סוף לעצור את מכונת ההסתה המשומנת של אל ג'זירה שפוגעת בביטחון המדינה. לאורך חודשים, עשיתי הכול ואמשיך לעשות הכול כדי שהם לא יוכלו לפעול מישראל עוד". השר גם פנה לנציגי פייסבוק, טיקטוק וגוגל (יוטיוב) בישראל ועדכנם בהחלטת הממשלה בעניין "חסימת תכנים של רשת אל ג'זירה בישראל". קרעי דרש מחברות התקשורת הגלובליות לפעול בהקדם ברוח החלטת הממשלה ולחסום לאלתר כל תוכן של הרשת הקטרית, המועבר באמצעות הפלטפורמות שלהן. בנוסף להוצאת הצווים, בכוונתו של קרעי, גם לפנות לאלוף פיקוד מרכז בדרישה שיוציא צו שימנע את שידורי הערוץ ופעילותו גם בשטחי יהודה ושומרון. בתוך כך יודגש כי בניגוד לרושם שנוצר כאילו מדובר בעניין סופי ומוחלט, צווי הסגירה עליהם חתם השר קרעי תקפים למשך כ-45 יום בלבד. שעות ספורות לאחר מכן, סמוך לשעה 16:00, פשטה המשטרה על חדרים ששימשו את אל ג'זירה במלון אמבסדור בירושלים והחרימה את הציוד שהיה מצוי במקום. מנהל משרדי אל־ג'זירה בישראל, וואליד עומארי, כינה את החלטת הממשלה "מסוכנת ופוליטית", ומסר כי צוות משפטי מטעם הערוץ יגיש יעתירה לבג"צ בדרישה לבטל את החלטת הממשלה. גם האגודה לזכויות האזרח מתעתדת להגיש בקשה דומה למתן צו נגד סגירת הערוץ.

 
כזכור ישיבת הקבינט המדיני – ביטחוני המורחב בנוגע להפסקת השידורים וסגירת משרדי ערוץ אל ג'זירה בישראל שנערכה בלילה שבין חמישי לשישי, הסתיימה ללא הצבעה בנושא ומכאן שההחלטה בעניין עברה לישיבת הממשלה שנערכה היום, אולם שרי המחנה הממלכתי לא השתתפו בישיבה. "שרי המפלגה לא החרימו את ההצבעה בעניין אל־גז'ירה, כי אם נעדרו מהישיבה כמו מרוב ישיבות הממשלה" אמר אחד משרי המפלגה. השרים מסרו כי באופן עקרוני הם תומכים בסגירת הערוץ, אולם עיתוי ההצבעה אומלל, עלול לחבל במו"מ ולאמיתו של דבר נובע משיקולים פוליטיים. בתגובה להודעת שרי המחנה הממלכתי השר קרעי תקף את המפלגה וכינה אותה "גיס חמישי בתוך הממשלה". עוד האשים קרעי כי שרי המחנה הממלכתי "מעזים לצאת נגד החלטה ביטחונית שהתקבלה פה אחד, בתיקוף של כל גורמי הבטחון, כאילו זו החלטה פוליטית", וסיכם: "חבורה עלובה וחסרת אחריות". כזכור, בניגוד לדבריו של קרעי, חוות הדעת של שב"כ אכן קבעה כי שידורי הערוץ פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה (תנאי מתלה הנדרש לסגירה לפי האמור בנוסח החוק שאושר בחודש שעבר), אולם חוות הדעת של המוסד ושל צה"ל, וכן הדעה הנפרדת של הצנזורה הצבאית, לא כללו קביעה מסוג זה, אף שתמכו בהגבלת השידורים.
 
בתוך כך יש נזכיר שהקבינט המדיני – ביטחוני נמנע מלהכריע בעניין אף כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, אישרה לקבינט לעסוק בכך. עם זאת היא הוסיפה הערה ולפיה יש לערוך שימוע לנציגי הערוץ הקטרי בטרם יינקט ההליך בעל המשמעות הכבדה נגדו. 
 
הכנסת כבר אישרה את הסגירה
 
כזכור, ב-1 באפריל מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את "חוק אל ג'זירה", הקובע כי שר התקשורת, בהסכמת ראש ממשלה, רשאי להורות על הפסקת השידורים של ערוץ זר המשדר בישראל ופוגע באופן ממשי בביטחון המדינה. השר גם רשאי להורות על סגירת משרדי הערוץ ועל חסימת אתר האינטרנט של הערוץ בישראל. ההחלטה במליאת הכנסת התקבלה ברוב גדול של 71 תומכים לעומת 10 מתנגדים והיא נכנסה רשמית לספר החוקים.
ההערכה היא שראש הממשלה, בנימין נתניהו פעל כדי למנוע החלטה בקבינט בעניין סגירת אל ג'זירה בעקבות המלצתם של ראש המוסד, דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, בשל הנקודה הרגישה אליה נקלע המו"מ לשחרור החטופים הישראלים, בו מעורבת גם ממשלת קטאר, שערוץ אל ג'זירה מצוי בבעלותה. לדעתם של בר וברנע, סגירת אל ג'זירה תפגע גם במנופי הלחץ שמפעילה ארה"ב על קטאר ומצרים. עמדתם זו של ראשי ארגוני הביטחון מנוגדת לדבריהם בחודשים הראשונים למלחמה ואפילו עד לאחרונה – ולפיהם כתבי אל ג'זירה בישראל פוגעים בפעילות הצבא ומסכנים את הכוחות. לדעתם היו שותפים גם בכירים נוספים במערכת הביטחון שצידדו בסגירת התחנה. 
 
איזנקוט עזב במחאה
 
במהלך ישיבת הקבינט בשבוע שעבר, השר גדי איזנקוט דרש מראש הממשלה שראשי מערכת הביטחון יסבירו את עמדתם בנוגע להשפעתה של סגירת פעילות אל ג'זירה בישראל על המו"מ. נתניהו סירב תחילה לדרישה ורצה להעלות את הנושא להצבעה. בשלב זה קם איזנקוט ועזב במחאה את הישיבה. לאחר סערת רוחות קצרה הציע השר חילי טרופר להעביר את הנושא לישיבת הממשלה שנערכה היום.
 
בבית הלבן נמתחה זה לא מכבר ביקורת נוקבת על "חוק אל ג'זירה" שגיבשה ישראל. הדוברת, קארין ז'אן פייר, אמרה כי "זה צעד מדאיג. אנחנו מאמינים בחופש העיתונות. ארה"ב תומכת בעבודת עיתונאים ברחבי העולם, כולל אלו שעובדים בעזה". 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן