אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

הרפורמה בשוק השידורים בהובלת משרד התקשורת יוצאת לדרך. לדברי השר קרעי, היא תושלם עד חודש דצמבר

שר התקשורת שלמה קרעי הציג את תזכיר חוק השידורים החדש לפיו לא תהייה התערבות בשוק התקשורת. גופי חדשות לא יחויבו ברישיון, הרשות השנייה תיסגר ושידורי ספורט יעברו למחיר מפוקח. קרעי: "יש פה בשורה אמיתית לציבור - ליבת הרפורמה היא המגוון"

משרד התקשורת הציג היום (ב') את עיקרי תזכיר חוק השידורים בהובלת שר התקשורת שלמה קרעי. החוק אמור לבצע שורה של שינויים בשוק התקשורת ועתיד לעבור בקריאה ראשונה במושב הבא של הכנסת בחודש אוקטובר. תזכיר החוק שהוצג, הוא השלב הראשון שמתכנן השר ועוסק בשידורי הטלוויזיה, כאשר השלב הבא הוא שינויים בתחום הרדיו – צמצום תדרים מהשידור הציבורי וחלוקה מחודשת לטובת הקמת תחנות רדיו נוספות.

החוק יסיר חסמים רגולטורים שמנעו עד כה לדברי השר חופש דעות וגיוון בתקשורת. לפי תזכיר החוק החדש, למדינה לא יהיו עוד סמכויות להתערב בתוכן השידורים. מנגד, החוק שמוביל קרעי מייצר שורה של שינויים בשוק העשויות לשנות את מבנהו באופן משמעותי.

שינויים רגולטוריים

הרשות השנייה ומועצת הכבלים ייסגרו, במקומן יוקם גוף רגולטורי חדש, שיהווה יחידת סמך עצמאית, ללא סמכויות התערבות בתוכן. הגוף יימנה תשעה חברים – שלושה עובדי מדינה, יושב ראש וחמישה נציגי ציבור. שניים מנציגי הציבור ייבחרו ישירות על ידי שר התקשורת ושלושה נוספים שייבחרו בהמלצת נציגי שר התקשורת, שר החינוך ושר המשפטים. בנוסף, שלושת עובדי המדינה ייבחרו בהמלצת שרים אחרים בממשלה. זהותו של יושב הראש תיקבע בועדת איתור נפרדת.

גופי חדשות, ללא רישיון

נכון להיום, גופי תקשורת מחויבים בהפרדה בין גוף התקשורת לחברת החדשות, זאת על מנת למנוע "זילות" התוכן החדשותי. מעבר לכך, הרישיון הניתן לגופי חדשות, כפוף לעמידה בתנאי סף הנקבעים במשרד התקשורת. תזכיר החוק החדש מבטל את הצורך ברישיון לשידור חדשות. ההפרדה בין חברת החדשות לערוץ התקשורת תבוטל והרישיון יוחלף במרשם של גופי חדשות, ללא התערבות בתוכן או באורך המהדורה. בנוסף, ספקי תוכן לא יוכלו עוד לייצר כפתור מיוחד בשלט המוביל ישירות לערוצי החדשות. לעומת זאת, כפתור מיוחד לערוצי לספקי ה-OTT יישארו.

התרת בעלויות צולבות בחדשות

החוק כיום לא מאפשר בעלויות צולבות בכלי תקשורת. כך למשל, לזכייניות רשת או קשת אסור להקים עיתון יומי. תזכיר החוק החדש יקל ברגולציה הנוכחית ויאפשר להחזיק ביותר ממדיום אחד. המודל שיוקם, יקבע שלושה מסלולים במודל רמזור. ירוק: קבלת היתר; צהוב: מי שמחזיק באתר אינטרנט חדשותי או עיתון, יורשה לשידורי רדיו בהתאם לנתח שוק; אדום: מי שמחזיק אתר אינטרנט חדשותי ועיתון, תאגיד שפעילותו העיקרית היא פרסום ומפלגה יהיו מנועים מקבלת היתר.

ספק אחוד

גוף שמשדר גם חדשות, תוכן וגם ערוצי ספורט, יציע בחינם את תוכני הערוץ שבו מסופקות תכניות החדשות שלו. בנוסף, ספק אחוד יקבל ללא תשלום את תכניו של כל ספק חדשות שהוא ערוץ בקליטה חופשית — ויפיץ אותם בחינם.

שידורי ספורט

על פי החוק, תיאסר הגבלת שידורי ספורט לספק אחד בלבד. במידה וגוף מחזיק בזכויות שידור ואירוע ספורט וגם בספק תוכן, הוא יהיה מחויב לספק את השידור למתחרים במחיר שאינו מפלה, כלשון השר. בנוסף, ספק תכנים מחויב לאפשר צפיה במפעלי ספורט בכל טכנולוגיה לרבות אפליקציות.

יצירה מקומית

כיום, על חברת HOT  וחברת Yes להפריד חלק מההכנסות שלהן לטובת הפקות מקור ישראליות. על פי התזכיר, המודל יוכל גם על שחקניות הסטרימניג וה-OTT. הסכום שיופרש להפקות מקור ייקבע לפי מדרגות תשלום, בהתאם לגודלם של הספקים. ספק בינוני – שני אחוזים, ספק גדול – ארבעה אחוזים, ערוץ ישראלי רשום – בין 6% – 12%. חובת הפקות מקור לפי המודל תחול על ספק בעל מחזור של 300 מיליון שקל בשנה.

שינויים בתאגיד השידור הציבורי

בניגוד לשוק הפרטי, חוק השידורים מתכוון לייצר רגולציה נוספת על תאגיד השידור הציבורי. מעתה, לא יוכל התאגיד לשדר פרסומות בטלוויזיה וברדיו. בנוסף, התאגיד יחויב מעתה להגיש את כל תכניו בחינם.

ממועצת העיתונות בישראל נמסר:

מועצת העיתונות והתקשורת קוראת לכל אמצעי התקשורת ולארגוני העיתונאים לשלב ידיים במאבק להגנה על עתיד התקשורת בישראל בשעת חרום זאת. מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מסתייגת במלוא החריפות מתוכניתו של שר התקשורת שלמה קרעי להחריב את גופי התקשורת בישראל, לחסל את העצמאות העיתונאית ואת חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת.

 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן