אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ועדת הכלכלה דנה באלימות המשטרה נגד עיתונאים | שופט העליון בדימוס מלצר: כלום לא נעשה כדי למנוע התנכלויות מצד שוטרים, נגיש תביעות אזרחיות נגד שוטרים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (ליכוד) דנה היום, בהשתתפות נציגי משטרת ישראל, משרד המשפטים, עיתונאים וחברי מועצת העיתונות והתקשורת, באלימות נגד עיתונאים ובטענות כלפי המשטרה ולפיהן היא אינה עושה די כדי למנוע את התופעה.
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התכנסה היום (א') לדיון בנושא יישום החלטת הוועדה בנושא גיבוש נוהל משטרתי שימנע תקיפת עיתונאים. ח"כ ביטן פתח את דבריו: "ביקשנו לגבש נוהל במשטרת ישראל יחד עם גורמים נוספים. יש גרירת רגליים בטיפול בתקיפות עיתונאים ובגיבוש נוהל מוסדר של משטרת ישראל. אנחנו מבקשים ממשטרת ישראל לחדד את הנהלים שלה. משרד המשפטים היה צריך לפקח לאורך הדרך על גיבוש הנוהל המתאים למניעת תקיפות עיתונאים במשטרת ישראל". נשיא מועצת העיתונות והתקשורת, פרופ' חנן מלצר, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אמר בדיון כי "כלום לא נעשה בנוגע לנקיטת צעדים למניעת אלימות משטרתית נגד עיתונאים". הוא האשים את המשטרה כי "היתה התנכלות מצידה כלפי עיתונאים שסיקרו אירועים במסגרת עבודתם". לדבריו, חרף הדיונים שקיימה ועדת הכלכלה, שבה התבקשה המשטרה לגבש נוהל חדש לטיפול בעיתונאים בעת אירועים ביטחוניים או הפגנות, המשטרה לא עשתה כן, בניגוד להבטחותיו של המפכ"ל קובי שבתאי. "היו הפגנות מימין ומשמאל וחלק מהמפגינים פגעו בעיתונאים והפריעו להם ואנו כמועצת העיתונות והתקשורת התרענו על כך" אמר מלצר. "עיתונאים הוכו, ולא רק בידי אנשים המעורבים באירועים, אלא גם בידי שוטרים". כדגוגמא, הוא הצביע על העיתונאי איתמר כהן שביקש לסקר את הפיגוע האחרון בשער שכם בירושלים. https://journalism.co.il/wp-admin/post.php?post=4583&action=edit "הוא (כהן), החזיק בתעודת עיתונאי ובניגוד לנוהל, שוטרים הורו לו להתרחק מהזירה. ואז, כשהתרחק, באו שוטרי מג"ב והיכו אותו מכות נמרצות באלות, עד שהוא נלקח לאשפוז בבית חולים". עוד טען מלצר כי בחודש האחרון חלה החמרה בנושא התנכלות לעיתונאים, גם על ידי שוטרים.
מלצר מסר כי במקרים לא מעטים כשמועצת העיתונות מגישה תלונה בגין הכאת עיתונאים, אנשי המשטרה מודיעים לו כי לא ניתן לטפל בתלונה מכיוון שלא ניתן לזהות את המכה. "אני דורש לדעת מה נעשה עם כל תלונה שאנו מגישים", הוא אמר. מלצר הודיע כי מועצת העיתונות שוקלת נקיטת צעדים משפטיים או הגשת תביעות אזרחיות נגד כל שוטר שהיה או יהיה מעורבה במעשים אלימים כלפי עיתונאים.
החבלות בגופו של העיתונאי איתמר כהן (מתוך הציוץ של כהן ברשת X)
צילום: נועם מושקוביץ | דוברות הכנסת
השוטר הפוגע הושעה מעבודתו

עו"ד מירי בן מיור מחטיבת הדוברות של המשטרה, אמרה בדיון כי במקרה של הפגיעה בעיתונאי איתמר כהן,  שוטר משמר הגבול שהיה מעורב בתקרית, הושעה מעבודתו. "איננו ממהרים להעמיד לדין את השוטרים בטרם ימוצה עמם הבירור ומאידך אנו מכירים במקומם המכובד של העיתונאים". היא הודתה כי "ישנם מקרים לא תקינים ובהם התנהגות אלימה של שוטרים, אולם הארועים החריגים מטופלים" והוסיפה: "אנו פועלים להבטיח איזון בין חופש הדיווח העיתונאי לבין שמירה על הסדר הציבורי. בהתאם לכך המשטרה מתדרכת את כוחותיה לפני כל אירוע הצפוי להיות מסוקר על ידי עיתונאים". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הקריא בדיון רשימה של עשרות עיתונאים, יהודים וערבים, "שסבלו מתקיפות על ידי שוטרים או על ידי מפגינים". עוד הוא טען : "יש לי הרושם שהיחס אל העיתונאים, אלים יתר על המידה, ולא משנה אם מדובר ביהודים או ערבים, אנשי שמאל או אנשי ימין. זו תופעה מדאיגה". עם זאת הוא הוא ציין לחיוב את הבטחתו של מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי לנשיא מועצת העיתונות להתקין ולפרסם נוהל חדש לטיפול המשטרה בעיתונאים המסקרים אירועים ביטחוניים או הפגנות. ח"כ גלעד קריב (העבודה): "מטריד שבמשטרה אין תהליכי לימוד פנים ארגוניים. יש פער בין ההצהרות של בכירי המשטרה לבין מה שנעשה בשטח. אין חידוד נהלים בנוגע ליחסה הראוי של המשטרה לעיתונאים המבצעים את עבודתם. המשטרה אינה ארגון לומד". בתום הדיון ח"כ ביטן סיכם: "אני מבקש ממשרד המשפטים לבצע את אחריותו ולדאוג לכך שמשטרת ישראל תגבש את הנוהל שלה יחד עם משטרת ישראל ומועצת העיתונות והתקשורת. עסקנו בכך בפברואר 2023 ומאז לא התקדמנו בכלום. אף אחד ממשטרת ישראל לא נפגש עם השופט בדימוס מלצר שעומד בראש מועצת העיתונות והתקשורת ואני רואה זאת בחומרה".

נשיא מועצת העיתונות והתקשורת – שופט בית המשפט העליון בדימוס, חנן מלצר

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן