אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

חודש אוגוסט על פי מדרוג: אלימות, רייטינג וסערות חדשותיות

חדשות 12 מציגים את מחאת צדק לרפאל בצורה פטרונית, בערוץ 14 מזפזפים למקום שבו לא מזלזלים ברצח ראש ממשלה, בואו לאכול איתי ממראים ברייטינג וצוללים ערכית ובחדשות 13, מילת היום היא "כישלון": חודש אוגוסט בחדשות של ישראל

כיאה למדינת ישראל, גם חודש אוגוסט היה עמוס אירועים חדשותיים ורגעי דרמה שסיפקו ערוצי החדשות השונים בחסות המציאות ההפכפכה של החברה הישראלית. ההסלמה הביטחונית, ההתחממות בגבול הצפון וכן האלימות הגואה בחברה הערבית. מחאת צדק לרפאל הפכה אלימה במיוחד, זאת למרות החשיפה הבלעדית של חדשות 12, בדבר ראיות חדשות המוכיחות לכאורה כי קרול פסטר נהגה לבד ברכב, ללא ביתה.

החשיפה הבלעדית זיכתה את חברת החדשות בנתוני צפייה מרשימים של 12.2%. בצילום ממצלמות האבטחה, שתיעד את הרגעים שלפני התאונה, נראה כי לאחר איסוף של 11 מצלמות על ידי המשטרה כי בהתאם לגרסה שנתנה במשטרה, הבת אכן לא נהגה ברכב ברגעי התאונה. הפרשן לענייני משפט, גיא פלג, הגדיל לעשות והדגיש כי מדובר במערכות שעשו את עבודתם נאמנה:

"המשטרה עשתה שורה של בדיקות כדי לוודא שד"ר היידי פסלר, ביתה של קרול פסלר, שהיא בעלת הרכב, לא הייתה מעורבת בתאונה. עשו בדיקות איכוני מכשיר טלפון סלולארי שקבעו שד"ר פסלר לא היתה בזירה. […] במשטרה ובפרקליטות חוזרים וטוענים שאין תיעוד של התאונה אולם יש תיעוד של הנהגת הפוגעת לפני וארחי התאונה. נוסיף ונומר שבנוסף, המשטרה ערכה שיחזור של תאונת הפגע וברח עם אותה נהגת, וגם מצטרף לקביעה של בוחני תאונות הדרכים, שהתאונה הייתה בלתי נמנעת. בשל הסערה הציבורית וחוסר האמון של רבים מבני יוצאי העדה האתיופית שבאו לידי ביטוי בהפגנות שראינו ובשל הטענות של משפחתו של רפאל עדנה ז"ל שמפקפקים בתוצאות חקירת המשטרה ובהחלטה של הפרקליטות לסגור את התיק לגמרי כנגד ד"ר היידי פסלר ולהאשים את אמא שלה בבריחה, אבל לא באחריות לתאונה עצמה, תיפגש פרקליטת מחוז המרכז ביום ראשון, ובאופן חריג תציג את עיקרי הראיות שנאספו בתיק הזה, בין היתר את צילומי מצלמות האבטחה האלה".

חדשות 12 (צילום מסך)

כביש איילון צפון ידע לא מעט אלימות בשנת 2023. אולם ניתן להגיד כי מחאת צדק לרפאל רשמה את העימותים האלימים ביותר שבמסגרתם אירע אירוע חמור של דקירת שוטר סנטימטרים ספורים מצווארו. בכתבה ששידרו בחדשות 12, תיעדו כי ארבעה שוטרים נוספים נפצעו במהלך ההפגנות. העימותים האלימים היא תוצאה של חוסר האמון של הקהילה האתיופית במערכות המדינה. במשך שנים, הקהילה האתיופית חוותה גזענות מערכתית ואלימת משטרתית חריפה. כתוצאה מכך, הקהילה האתיופית סובלת מהעדר ביטחון אישי וחשה מופקרת על ידי המערכת המשפטית.

מוזר לראות כיצד חדשות 12, מציגים פעם את המשטרה "כנבלי על" שבאים להכות את המפגינים נגד הרפורמה המשפטית שוק על ירך, אך כשמגיעים להפגנות של בני העדה האתיופית, המביעים זעמם על גזענות מתמשכת, באורך פלא הם הופכים לקורבן של מתפרעים משולחי רסן. "כנראה שהדמוקרטיה הזאת בכוכבית, הקהילה האתיופית כנראה לא חלק מחברי המועדון האלה, זה הגורל שנגזר עלינו", אמר אחד המרואיינים בכתבה. אולי בצדק, אולי לא.

"מילת השבוע שלנו היא כישלון, חוסר היכולת המוחלט של השר לביטחון לאומי בן גביר להתמודד עם המצב ברור"

"כישלון מוחלט" – חדשות 13

ה-26.08.23 היה היום עם נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר (7.9%) במהלך חודש אוגוסט (ללא סופי שבוע), וגם היום החזק ביותר בנתוני הרייטינג לחדשות 13, שרשמה התחזקות לעומת חודש יולי. אולי בגלל ההתחממות בגבול לבנון, או ההתחממות ביהודה ושומרון. כאמור, דרמות חדשותיות לא חסר במדינתנו הקטנה. אולם האלימות בחברה הערבית נסקה באותו היום לשיאים חדשים, שהספיקו להישבר מאז שוב ושוב. אלמונים הגיעו לכפר כנא ופתחו באש לכל עבר. 6 נפצעו, 2 קשה. איימן עודה, הידוע במאבקו המתמשך בפשיעה הערבית, קיבל הודעה על איומים על חייו מצד משפחות הפשע, בשיחה עם חברת החדשות הגדיר עודה את האלימות בחברה הערבית לא פחות ממגפה. כתשובה לכאוס ואובדן השליטה, ניסה השר בן גביר לספק הסברים לציבור, באולפן שישי נחשף כי מגדל ההסברים שנתן השר לציבור קרס באחת, נוכח העובדה שבחר להיעדר מישיבת קבינט אשר התכנסה במיוחד עבור נושא זה.

מאיר אריאל היה מגדיר זאת כך: "יש אדמה מכורה לנושים נושים נושים. יש אש מכורה לבנזין וגפרורים. יש המכורים לטיפה המרה/יש המכורים לדקירה הקרה. עוד סוג של טיפוס אחד מכור, מכור – מכור, נקרא לו בקיצור – נרקומן ציבור"

בניתוח שיחה בה נשמע השר אומר לראש עיריית טייבה כי "הילדים שלך נרצחים" אמרה תמר איש שלום:

"מילת השבוע שלנו היא כישלון, חוסר היכולת המוחלט של השר לביטחון לאומי בן גביר להתמודד עם המצב ברור. […] האם בן גביר היה אומר לראש עירייה בקרית 8, רעננה או אילת, שילדים ביישוב שנפגעים מאלימות כלשהי הם לא הילדים שלו? ברור שלא. בדקנו את כל הציוצים של השר בחודש החולף הם רבים כמה ציוצים. הוא הקדיש לה מקרי הרצח בחברה הערבית אפס, זו התשובה, 0 ציוצים".

נכון לאותו היום, כמות הנרצחים בחברה הערבית הגיע לשיא חסר תקדים של 156 נרצחים. שיא שנשבר במהירות והגיע למספר מעורר דאגה של 174. 18 נרצחים בשבועיים, שזה בממוצע נרצח אחד ליום.

מחיר הסערה: ירידה בנתוני הרייטינג של חדשות 14 והפטריוטים

אהוב ליבם של חברי פאנל הפטריוטים, השופט בדימוס אהרון ברק, אמר פעם כי הוא מעדיף לאפשר את חופש הביטוי עד לכדי דברי הסתה ולו רק כדי לתת לציבור הזדמנות שווה להתנגד ולהוקיע אמירות מהסוג הזה. במקרה של ערוץ 14, ייתכן והציבור עשה את עבודתו נאמנה. אחרי ההתבטאות החריגה ביותר של עורך הדין ארי שמאי, שקרא לשחרר את רוצח ראש הממשלה, והקמפיין השנוי במחלוקת שיצאו מגישי הערוץ הקרא לחרם צרכני לכאורה לחברת שטראוס, נראה כי בחודש אוגוסט רשם הערוץ ירידה ברייטינג לפי דוחות מדרוג. ממוצע הצפייה בחדשות 14 בחודש אוגוסט עמד על 5.9% לעומת חודש יולי, אז נתוני הרייטינג עמדו על 6.6%. כך גם בתוכנית הפטריוטים, שרשמה ממוצע צפייה של 5.6%, לעומת 7.4% החודש הקודם.

בדיוק חודש לאחר סערת שמאי, שהשתתפותו בתוכנית הפטריוטים הופסקה, מגל עורר סערה נוספת באותו נושא בדיוק כשאמר כי "רבין עשה אסון, אוסלו זה אסון, זה מה שקרה. בזמנו דיברתי עם יגאל עמיר כשהוא היה בכלא והוא אמר לי 'תשמע, אני עשיתי את זה גם כי אי אפשר היה להשמיע את הקול של הימין'. תבינו, כשסותמים לאנשים את הפה, אפרופו כל מה שאתם רוצים לסתום לנו את הפה ולסגור את ערוץ 14, ולא נותנים להם לדבר יש אלימות". למחרת בערב הפטריוטים ירדו לשפל ברייטינג של 4.4%. כנראה שכשמקשקשים בפצעים בעודם מדממים, הצופים כועסים. וכשהצופים כועסים, הם מזפזפים.   

בואו לאכול איתי – מזנקים ומפלים

כנראה שלתוכניות בעלות רייטינג גבוהה יש נטייה להתחלק בול באמצע. כך קרה לבואו לאכול איתי, ששברה את נתוני הצפייה של כאן 11 ונסקה לכמעט 9% צפייה במהלך אוגוסט. היו כאלה שנהנו מכל רגע, וכאלה שטענו כי מדובר בעונה הגרועה ביותר של התוכנית הפופולארית. כך או כך, היה קשה להתעלם מהליהוק הצבעוני, שחלקו היה שנוי במחלוקת. התוכנית הצליחה להרגיז מספר גופי תקשורת ועמותות כגון מגזין ליברל, שטענו כי התבטאויות גזעניות כמו שנשמעו בתוכנית, הן לא משהו שניתן לעבור עלייו בשתיקה. בתאריך ה-13.08, בפרק ה-11 של העונה השביעית, נשמעה המתמודדת יעל, אישה בשנות ה-70 לחייה, מתבטאת נגד הקהילה הגאה. "יעל שמזדהה כ-"פעילה חברתית" (לא ברור באיזה תחום) והייתה בשירות המבחן לפני שיצאה בפנסיה, היא הטיפוס האידיאלי הקשה ביותר: אישה מבוגרת בגיל פנסיה, ללא מחסום לפה, נטייה קשה לצדקנות, מוסרנות חסרת מודעות וצרות אופקים, כשכל זה מתובל בהמון בורות ודעות קדומות חסרות בסיס", כך כתב נבו שפיגל.

תמיד אמרו על ארגונים חברתיים שהם נטולי הומור. אולם נשאלת השאלה, כמה רחוק ילך ערוץ שלכאורה היה אמור להיות מנותק משיקולי רייטינג לטובת יצירת תוכן איכותי, המקדם את החברה הישראלית ברמה הערכית והמוסרית.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן