אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

יעקב אחימאיר התפטר מראשות ועדת התקשורת של פרס ישראל: "המהלך של קיש הוא משגה"

העיתונאי והפובליציסט הוותיק, מחלוצי הטלוויזיה הישראלית - יעקב אחימאיר התפטר היום מתפקידו כראש ועדת הפרס לתחום התקשורת במסגרת "פרס ישראל". צעדו של אחימאיר מגיע על רקע החלטתו של שר החינוך, יואב קיש לבטל את הענקת הפרס הממלכתי המסורתי המוענק מדי שנה בשנה בטקס חגיגי במיוחד, הנערך במוצאי יום העצמאות ותחת זאת להעניק פרסים רק בתחומי "גבורה אזרחית" ו"ערבות הדדית" (תחומים חדשים).

העיתונאי והפובליציסט הוותיק, מחלוצי הטלוויזיה הישראלית – יעקב אחימאיר התפטר היום מתפקידו כראש ועדת הפרס לתחום התקשורת במסגרת "פרס ישראל". צעדו של אחימאיר מגיע על רקע החלטתו של שר החינוך, יואב קיש לבטל את הענקת הפרס הממלכתי המסורתי המוענק מדי שנה בשנה בטקס חגיגי במיוחד, הנערך במוצאי יום העצמאות ותחת זאת להעניק פרסים רק בתחומי "גבורה אזרחית" ו"ערבות הדדית" (תחומים חדשים). קיש הסביר כי החליט לעשות כן בשל המלחמה המתמשכת והשלכותיה. בתוך כך, העיתונאי בן כספית, חשף בשבוע שעבר מסמך המלמד כי ועדות הפרס כבר החליטו לגבי הזוכים. בשיחה עם אתר אגודת העיתונאים בתל אביב אמר היום אחימאיר: "שר החינוך הודיע זה לא מכבר על ביטול הפרס בשורה של תחומים, לרבות בתחום התקשורת ולפיכך ראוי שהחלטתו צריכה לחול גם על מי שמונו מטעמו. לכן הודעתי על פרישתי. זה כמו שבעל מפעל תעשייתי יחליט לסגור את המפעל. במקרה זה גם כל המנהלים והעובדים הכפופים לו אמורים לסיים את עבודתם".

 

יעקב אחימאיר | צילום: אביב חופי – דוברות רשות השידור לשעבר

בכל זאת, ההתפטרות שלך אינה רק  מהלך טכני. מה אתה חושב על עצם החלטתו של קיש?
"לדעתי זהו משגה לשבש מסורת של עשרות שנים, שהחלה קצת לאחר הקמת המדינה. יום אחד יבוא שר אחר ויחליט לבטל את טקס הדלקת המשואות. איך זה ייראה? כך לא נוהגים. אוסיף כי לפני זמן קצר פנה אלי השר קיש וביקש שאחזור בי מהחלטתי להתפטר מראשות ועדת התקשורת. לדבריו הוא אינו מבקש לבטל את הפרס הממלכתי, אלא רק דוחה את מועד הענקתו בשל המצב המלחמתי וביקש שאשקול שוב את התפטרותי. עניתי לו בנימוס שאחשוב על זה ובכך הסתיימה השיחה. אינני נוטה להיענות לבקשתו".

אחימאיר, מוותיקי העיתונאים ברשות השידור, בה עבד עד תום שידוריה במאי 2017, עבר לתאגיד השידור הישראלי עם הקמתו ובו עבד עד אוקטובר 2021 עת פוטר (לכאורה בשל הורדת התוכנית "רואים עולם" אותה הגה והגיש מבמשך שנים רבות), זכה בשורה ארוכה של פרסים בגין עבודתו העיתונאית: פרס ישראל לתקשורת, פרס סוקולוב לעיתונות האלקטרונית, פרס ירושלים לתקשורת הגונה, פרס מפעל חיים מטעם אגודת העיתונאים בתל אביב המוענק בכנס אילת לעיתונות, פרס סמולר מטעם ארגון הג'וינט ופרס זיו לעיתונות וטלוויזיה מטעם "צדק – מידות ומוסר". בג"צ קבע אמש כי על המדינה להגיב עד  ל-11 במארס (יום שני הבא) על העתירה שהוגשה נגד החלטת השר קיש לבטל השנה את הענקת פרסי ישראל בכל תחומי ההצטיינות והידע. העותרים, ביניהם חתן פרס נובל לכימיה פרופ' אהרון צ'חנובר, עמותת "בשער – קהילה אקדמית למען החברה בישראל" ופורום העסקים של ישראל, ביקשו כי החלטת שר החינוך תבוטל וכן שיינתן צו ביניים שאסור על פיזור וועדות הלקטורה הציבוריות: ועדות הפרס המקבלות את ההמלצות על הזוכים בקטגוריות השונות ומחליטות באשר לזהות הזוכים. לפי הערכות, היועצת המשפטית לממשלה – גלי בהרב מיארה, תתקשה להגן על החלטת קיש בבג"צ. זאת, לנוכח העתירות נגד החלטתו של שר החינוך לצמצם משמעותית את הקטגוריות של פרס ישראל וכפועל יוצא מכך למנוע מיזם הטכנולוגיה, אייל ולדמן, לקבל את הפרס בתחום היזמות. במקרה כזה שר החינוך ייאלץ למצוא ייצוג פרטי להליך בבג"צ. בהרב מיארה עומדת לפנות לקיש ולברר עמו את הנימוקים להחלטתו חסרת התקדים. פרס ישראל מוענק מדי שנה במוצאי יום העצמאות בירושלים בטקס ממלכתי ורב רושם בהשתתפותם של ראשי המדינה, אולם שמות הזוכים מתפרסמים חודשים אחדים קודם לכן.

 

יעקב אחימאיר, ינואר 2011

בתוך כך, מועצת העיתונות והתקשורת בישראל פרסמה גילוי דעת ובו היא מציינת ב"הערכה את החלטתו של העיתונאי יעקב אחימאיר להתפטר מתפקידו כיו"ר ועדת פרס ישראל לתקשורת במחאה על החלטת שר החינוך יואב קיש לבטל את הענקת הפרס במתכונתו המסורתית, ביום העצמאות ותחת זאת להעניק פרסים רק בתחומי הגבורה אזרחית והערבות הדדית. מועצת העיתונות בראשות המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, מקווה כי הביטול – יבוטל והפרס יחולק במתכונתו הקיימת מזה שנים ביום העצמאות, לצד הפרסים שהוצע להוסיפם לציון גבורה אזרחית וערבות הדדית. אחימאיר הוא חתן פרס ישראל לעיתונות לשנת תשע"ב 2012 ומעמודי התווך של השידור הציבורי לאורך עשורים. החלטתו מבטאת גם את חשיבות הצורך ההכרחי בעיתונות חופשית, תוך היצמדות לעובדות והכל ללא מורא וללא הטיה כלשהי. זאת תכלית הענקת פרס ישראל לתקשורת".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן