אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

נאבקים ברפורמה של קרעי: קשת, רשת ותאגיד השידור מקימים את פורום הערוצים הישראליים

הפורום יפעל במתכונת חירום ויגבש שורה של צעדי התנגדות לרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי. "הצעת החוק גוררת את שוק התוכן בישראל לשליטה ממשלתית על שידורי חדשות ונתוני רייטינג כנהוג במשטרים אפלים"

שיתוף פעולה יוצא דופן: קשת 12, רשת 13 ותאגיד השידור הציבורי מתאחדים להקמת "פורום הערוצים הישראליים". שיתוף הפעולה נוצר נוכח הרפורמה לשינוי מבנה התקשורת של השר שלמה קרעי, המאיים במתכונתו הנוכחית לפגוע בחופש העיתונות בשל הקמת גוף רגולטורי הכפוף לשר התקשורת. ערוץ 14 נשאר מחוץ לשיתוף הפעולה של ערוצי התקשורת.

מהפורום נמסר כי "יפעל במתכונת חירום על מנת למנוע את הפגיעה הצפויה בעצמאות התקשורת, בחופש העיתונות ובחופש היצירה בישראל כתוצאה מהרפורמה שמקדם שר התקשורת. במקום להתקדם לשוק חופשי ותחרותי הצעת החוק החדשה גוררת את שוק התוכן בישראל לשליטה ממשלתית על שידורי חדשות ונתוני רייטינג כנהוג במשטרים אפלים".

"זאת ועוד, תזכיר החוק נועד בכדי להתערב באופן בוטה גם במישור הכלכלי באמצעות מתן הטבות ייעודיות ופטור מתשלום לכלי תקשורת שהממשלה חפצה ביקרם. במקביל, הצעת החוק מפקיעה זכויות של הערוצים החופשיים, מחסלת את תעשיית ההפקות המקומית, פוגעת אנושות בשידור הציבורי בישראל ובתעשיית המוסיקה הישראלית".

קרעי הציג בחודשים האחרונים את תזכיר חוק השידורים החדש, בו הצהיר כי מהלך זה יביא ל"לתחרות אמיתית" בשוק התקשורת, תשחרר את הרגולציה מהתערבות בתוכן ותאפשר שוק דעות חופשי. בפועל, חוק השידורים עושה את ההיפך הגמור.

הגוף הרגולטורי החדש שיוקם במקום הרשות השנייה ומועצת הכבלים יהיה כפוף לשר התקשורת. המועצה תהה מורכבת מ-9 חברים שימונו בצורה זאת או אחרת על ידי הממשלה. גופי תקשורת מעתה יידרשו לאמץ לעצמם תקנון אתיקה שיהיה כפוף לאכיפת המועצה, הפרה שלו תגרור עיצומים כספיים השווים ל-1% מההכנסה השנתית של ערוץ התקשורת או 800,000 במקרה של הפרות רגולטוריות. סעיף בולט שיחויב להופיע בתקנון שכזה הוא "ביטוי מאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל".

שלמה קרעי - אוסף התצלומים הלאומי - אגודת העיתונאים בתל אביב
שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)

לצד זאת, חוק השידורים החדש פוגע בערוצי התקשורת המובילים ובתאגיד השידור הציבורי, מאפשר כניסתם של גופי תקשורת חדשים ללא פיקוח או רישיון, גורע תדרי רדיו מתחנות הרדיו הארציות על מנת לאפשר כניסה של תחנות ארציות חדשות, בשעה שתדרי כולם מלאים.

התכנית של השר קרעי לטענת הפורום, היא הדרך לריסוק אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה בישראל ומאפשרת שליטה פוליטית בסדר היום התקשורתי, דבר שאין לו אח ורע בדמוקרטיה. והכל כמובן במסווה של פתיחת השוק לתחרות וחיזוק חופש הביטוי, כלשונם.   

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן