אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית עלה לאוויר

לאחר חודשים של הכנות, ערוץ החדשות הישראלי החדש החל את שידוריו במהדורת חדשות מרכזית | הערוץ ישדר 24/7 כולל שבתות וחגים

ערוץ חדשות חדש וראשון מסוגו בישראל, החל אמש את שידוריו במתכונת "הרצה". כזכור, תחת הכותרת "בהרצה" עלה לאוויר גם תאגיד השידור הישראלי וכך פעל בשנתו הראשונה. ישראל ידועה כ"בית חרושת" לייצור חדשות, אולם חרף זאת, מעולם לא צלחה הדרך להקמת ערוץ חדשות ישראלי, אף שניסיונות לכך היו בעבר. אפשר שהסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה שהערוצים המרכזיים ממילא נושקים במתכונת שידוריהם לערוצי חדשות שכן החל מהשעה 16:00 ועד השעה 21:15 לערך הישראלים שצופים בטלוויזיה רואים בעיקר משדרי אקטואליה בגוונים שונים ובשעה 20:00 כולם משדרים מהדורת חדשות מרכזית. כך או כך, לאורך השנים נמצא כי כלכליותו של ערוץ חדשות מקומי ישראלי דובר עברית, מוטלת בספק. שוק הפרסום הישראלי קטן מאוד ובשל זליגת המפרסמים לאינטרנט, לרשתות החברתיות ולענקיות הטכנולוגיה מעמק הסיליקון, בעיקר "מטא" ו"גוגל", נתח הפרסום בטלוויזיה הולך ומצטמק יותר ויותר.

שינויים זוחלים ברגולציה ומהירים מעט יותר, בטכנולוגיה בשלו לכדי שינויים בהרגלי הצפייה

לאורך שנים הצטבר תסכול בקרב חוגי ימין בישראל, שציפו ובהמשך אף דרשו, כי יתאפשר להם לצרוך תכנים ובהם גם שידורי אקטואליה וחדשות ההולמים את תפישת עולמם, אולם מעבר לשאלת ההיתכנות הכלכלית של מיזם מסוג זה, גם לא הייתה לכך אפשרות חוקית או רגולטורית, שכן חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אוסר על שידורים שיש בהם הטייה פוליטית. כמוצא אפשרי, חמקמק וחלקי לבעיה, החליטה וועדת הכלכלה של הכנסת כבר בסוף שנות ה90 של המאה הקודמת על הקמתם של 5 ערוצים יעודיים בכבלים ולווין שימומנו באמצעות פרסום ויפעלו תחת פיקוח רגולטורי של המועצה לשידורי כבלים ולווין. מההחלטה ההיסטורית ועד הביצוע החלקי, חלף עוד זמן רב. מכרזים פורסמו, בג"צים הוגשו והשנים חלפו. בסופו של תהליך קמו להם ערוצים ייעודיים בכבלים ובלווין. ערוץ ערבי, ערוץ מוזיקה ובראשית שנות ה2000, הייתה גם קבוצה בשם "חדשות ישראל", שזכתה במכרז להקמת ערוץ חדשות, אולם בסופו של יום הקבוצה קיבלה רגלים קרות ונסוגה. באותה פעימה קם לו גם "ערוץ מורשת" ולמן הרגע הראשון ניכר היה שמדובר בערוץ המשתמש ב"מורשת" כדי לקדם סדר יום בגוון ימני, שמרני, מה שגרם להסתבכות רגולטורית ולהפרת תנאי המכרז לערוצים היעודיים בכבלים ובלווין, אולם המערכת הפוליטית המשתנה, הושיטה יד לערוץ החביב עליה ובאמצעות שינויים והתאמות בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הכשירה את ההפרות של "ערוץ המורשת" ולערוץ נתאפשר למתג עצמו מחדש כערוץ חדשות באפיק חדש בשלט, הפעם תחת מטרייתה של הרשות השנייה ולרדיו: "עכשיו 14". בשנתיים האחרונות ערוץ 14 הפך מערוץ נישה לסוג של ערוץ מרכזי השומר על אופיו הנישתי ומתכונת שידוריו דומה מאוד לזה של ערוץ חדשות, אולם תחת גוון פוליטי מובהק. 

"ערוץ חדשות ישראלי בינלאומי שיסיע להסברה הישראלית בעולם"

במקביל ואולי אף במהלך חוזה פני עתיד, החליט איש העסקים פטריק דרהי מבעלי חברת הכבלים HOT, להקים ערוץ חדשות ישראלי בינלאומי שיסיע להסברה הישראלית בעולם ויהווה מעין ערוץ תעמולה ישראלי, בבחינת תשובה ציונית לערוצי אל-ג'זירה. הערוץ החל את שידוריו בשנת 2013 בשפות אנגלית, צרפתית וערבית, אולם שידוריו לא נקלטו בארץ בשל "חוק הבזק", הקובע כי בעלים של חברה להפצת שידורים באמצעות רשת הכבלים או הלווין לא יוכל להחזיק במקביל גם בערוץ חדשות. ברבות השנים ובאופן חלקי, שונה החוק כך שנתאפשר לדרהי להפיץ את שידורי הערוץ בשפות הזרות גם על גבי פלטפורמת הכבלים של HOT וYES, אולם נראה שעליתו המטאורית של ערוץ 14, עוררה את תאבונו של דרהי להוסיף לערוץ החדשות הבינלאומי שבבעלותו גם ערוץ חדשות ישראלי מקומי דובר עברית. בדרך משעשעת משהו, המגבלות הרגולטוריות שקובע "חוק הבזק" המיושן לא ניצבות עוד בדרכו של איש העסקים הצרפתי, שכן שינויים טכנולוגיים בדמות טלוויזיות חכמות ומזרימי וידאו מבוססי "אנדרואיד" או מערכת ההפעלה של "אפל" מאפשרים את הפצת השידורים בלא כל רגולציה ממשלתית. 

מה יהיה אופיו של ערוץ החדשות החדש? האם יזכה להצלחה ולהצדקה כלכלית? איך ימדדו אחוזי הצפייה או החשיפה בערוץ שאינו חבר בוועדת המידרוג? האם המפרסמים יסיטו את תקציבי הפרסום לערוץ החדש ומה תהיה השפעתו על הערוצים האחרים ובהם ערוץ 14 או ערוץ 13? שגם כך, סובל מחוסר יציבות גובר בשל המשבר שפרץ בחברת החדשות שלו, בשל מינויה של יוליה שמאלוב ברקוביץ' כמנכ"לית החברה ובכלל מחילופי מנהלים אצל הזכיינית רשת 13, מאבקים פנימיים ונטישת עובדים ועיתונאים, גם ובעיקר לטובת ערוץ החדשות החדש. שאלות אלה מונחות כעת לפתחינו כחידה. אולם דבר אחד ברור, בישראל של השנים האחרונות חלות תמורות ניכרות בכל תחום וזה כולל גם את הרגלי הצפייה וצריכת המדיה והחדשות.

אלף פרחים יפרחו ובהם גם ערוץ החדשות החדש. בהקשר זה אמש נודע כי העורכת והעיתונאית, טלי בן עובדיה ששימשה כעורכת הראשית של מיזם הטלוויזיה האינטרנטי "רלוונט", הודיעה על פרישתה, חודשים ספורים אחרי עלייתו של המיזם לאוויר וערב שינוי מתכונת פעילותו של גוף התקשורת שהוקם על ידי ליאור שליין, מודי פרידמן ויזם הטכנולוגיה ניר צוק. "רלוונט" אינו מוגדר כערוץ חדשות ואינו מפיק שידורי חדשות "מסורתיים". הערוץ מפיץ ומשדר תוכניות הכוללות ראיונות, אקטואליה, תוכן דוקומנטרי, וסאטירה המופצות באמצעות רשת האינטרנט, בעיקר ברשתות החברתיות וכן באמצעות שירות סטינג מבית YES. אפשר ובסופו של יום "רלוונט" ירכשו את הבעלות על ערוץ 13 מאת איש העסקים לן בלווטניק.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן