אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"רדיו דבר אלי" הצעת חוק חדשה מבקשת את מותו של הרדיו האזורי | *רק בעבור תחנה שהשר חפץ ביקרו של בעליה

סופו של עידן הרדיו האזורי או שמא פוליטיזציה באסדרת שידורי הרדיו בישראל? הצעת חוק חדשה מבקשת להעניק לשר קרעי סמכות בלעדית אם לאשר לתחנת רדיו אזורי להפוך לארצית

בעוד שר התקשורת מתגאה בשורת רפורמות שהוא ומשרדו מבקשים לקדם במפת התקשורת והשידורים בישראל, כלומר שינויים אסדרתיים שלדבריו ייטיבו עם אזרחי ישראל, מתברר שלפחות שינוי אחד, הנוגע לשידורי הרדיו בישראל מוצע דווקא באמצעות הצעת חוק פרטית ולא ממשלתית כמקובל בעת שינויי חקיקה אותם מבקש לקדם השר בעצמו. הלכה למעשה מדובר בתיקון ל"חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו" המכונה בשם "הרחבת המגוון בשידורי הרדיו"

את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת (מהקואליציה ומהאופוזיציה): אלי דלל, אברהם בצלאל, ולדימיר בליאק, חוה אתי עטייה, עודד פורר, עמית הלוי, רון כץ, משה סעדה, ניסים ואטורי, ישראל אייכלר ומירב בן ארי. לפי האמור בנוסח המוצע: "בעל זיכיון לשידורי רדיו, רשאי באישור השר, להקים תחנות שידור מחוץ לתחום האזור שנקבע לשידוריו בזיכיון ולשדר מחוץ לתחום כאמור, כך ששידוריו יועברו גם באזורים אחרים בארץ." 

לכאורה מדובר בביזור מבורך, אולם בצד זאת, מנקרת השאלה מדוע השר לבדו הוא מקור הסמכות להחליט בעניין מעבר תחנה משידור אזורי לארצי? מדוע החלטה שכזאת לא תתקבל על ידי הרגולטור ועל פי אמות מידה סבירות ושיוויוניות שיקבעו מראש? האין מדובר בהכשרת "שיטת הרמזור" לכאורה של מירי רגב? שכן השר לבדו יבחר למי לאשר ולמי לא יאשר לעבור לשידורים בהפצה ארצית תוך שהחוק המוצע אינו קובע תנאים מתלים ברורים. זאת ועוד, להחלטת השר משמעויות כלכליות אדירות בעבור מי שיקבל את ההטבה, מי שההטבה תמנע ממנו ויודגש כי יש מבין בעלי תחנות הרדיו האזורי, מי שמזוהים עם עם מפלגת השילטון והמפלגות השותפות בקואליציה. 

תאגיד השידור הישראלי, יפגע פעמיים בשל השינוי המוצע בחקיקה שכן לשוק הפרסום הארצי ברדיו יכנסו שחקנים חדשים שינגסו בהכנסותיו של תאגיד השידור בלא שהוא יפוצה על כך וכתוצאה מכך יצומצם תקציבו והרי השר קרעי הצהיר יותר מפעם אחת על רצונו לסגור את התאגיד או לכל הפחות לפגוע בתקציבו ובעצמאותו. פעם נוסת יפגעו שידורי התאגיד משום שאחדים מתדריו יוקצו לטובת תחנות הרדיו האזוריות כדי שטכנית יוכלו האחרונות לשדר בפריסה ארצית והדבר יכול לאלץ את התאגיד להפסיק את פעילותן של תחנות רדיו ששידורן נקבע בחוק השידור הישראלי ומכאן שלכאורה עלולה להיווצר התנגשות בין חוקים, עד כדי סתירה מהותית. 

מסיבות שאינן נהירות די הצורך, הצעת החוק "הפרטית" היא ממשלתית במהותה, אף שבין מגישיה נמנים גם שני חברי כנסת מהאופוזיציה. כך או כך, הלכה למעשה ההצעה "אומצה" על ידי הממשלה ובקרוב היא תובא לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה ואם תאושר, אף שנראה כי ההצעה תשאר בגדר "הצעת חוק פרטית", היא תצלח במהירות הבזק את שלב הקריאה הטרומית, הקריאה הראשונה ובמהרה תנחת לדיון באחת מוועדות הכנסת. ועדת הכלכלה או אחרת. 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן