אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"ארה"ב רואה בחופש העיתונות חלק בלתי נפרד מחייה של דמוקרטיה משגשגת ובריאה"

האחראית על השגרירות ארצות הברית סטפני הולט, הביע חששות לפגיעה בתקשורת הישראלית וחופש הביטוי, בפגישה שנועדה עם שר התקשורת, שבחר לא לפרסם את חששותיה לציבור: "הוצאנו את תוצרי הפגישה ולא את שיחות 'הרקע"'

על רקע העצרת הכללית של האו"ם, סדרת פגישות נערכו בין מנהיגים שונים בעולם עם ראש הממשלה וחברי ממשלה נוספים. הפגישות השונות עשויות להשפיע על יחסי החוץ של ישראל ועל סדר יומה העתידי. הפגישה בין שר התקשורת שלמה קרעי לסטפני הולט, הממונה על השגרירות האמריקאית, התקיימה אמש (ג'), בה שוחחו השניים על שיתופי פעולה אפשריים בין ישראל לארצות הברית בתחום טכנולוגיות התקשורת ועוד מגוון נושאים נוספים. קרעי, שדאג לדברר את הפגישה לציבור, העלה תמונה מחויכת עם הולט והעיד על פגישה מוצלחת, שתיטיב עם היחסים בין שתי המדינות.

אולם נראה כי לצד יחסי הציבור שהשר יצר סביב המפגש, היו פרטים בפגישה שלא אמר קרעי. כפי שחשף העיתונאי ירון אברהם מחדשות 12, נראה כי האחראית על השגרירות העלתה שאלות נוקבות לשר, והביע חשש מקידום הרפורמה שיזם השר בתקשורת, בה היא רואה צעד נוסף להחלשת המוסדות הדמוקרטיים בישראל. אברהם, המנהל קבוצת טלגרם עם עדכוני חדשות, כתב אתמול:

"מרגשת וחשובה הפגישה של שר התקשורת קרעי עם הממונה על השגרירות האמריקנית סטפני הולט. מה השמיט קרעי מהודעתו על הפגישה?", אמר.

"קרעי לא סיפר שהממונה על השגרירות שאלה שאלות קשות על מה שמכונה הרפורמה בתקשורת. היא ביקשה לדעת מה בדיוק מתוכנן במסגרת הרפורמה, היא הביעה דאגה מהחלשת המוסדות הדמוקרטיים בישראל והבהירה לשר התקשורת שארה"ב רואה בחופש העיתונות חלק בלתי נפרד מחייה של דמוקרטיה משגשגת ובריאה. קרעי מצידו אמר שהרפורמה שלו רק תחזק את התקשורת, טענה שהיא בבסיסה תמוהה לאור העובדה שרק ערוץ אחד מעוניין בה. אבל הממונה על השגרירות חידדה והסבירה שהממשל דואג למוסדות הדמוקרטיים בישראל ובכללם גם לחופש העיתונות".

אברהם פנה ללשכתו של קרעי, שמיהרו "לשנמך" את הסערה ואמרו: "הייתה פגישה ארוכה וטובה של שעה ורבע. בתוכה הועלו נושאים רבים. מטבע הדברים, הוצאנו בהודעה את תוצרי הפגישה שהם שיתופי הפעולה העתידיים ולא את שיחות הרקע"

דאגתה של הולט, מצטרפת לקו האחיד של הממשל האמריקאי, שהתבטא לא אחת נגד צעדים אלו של הממשלה הנוכחית, מאז העלאה של הרפורמה המשפטית על שולחן הכנסת. התמונה שמנסה השר לייצר בדבר שיתופי פעולה עתידיים ויחסים חמים בין ישראל לארצות הברית, לא עולה בקנה אחד עם המציאות הפשוטה שיחסי ארצות הברית וישראל עלו על שרטון. בהתערבות חסרת תקדים, פנה ביידן מספר פעמים לנתניהו במסר ברור: עצור את החקיקה עכשיו ובנה הסכמה רחבה.

הניסיון להלך אימים על גופי התקשורת בישראל קיבל תפנית נוספת לאחרונה, כשקרעי שלח מכתב למנכ"ל ערוץ כאן 11, גולן יוכפז, בו נכתב במרומז כי השר מתכוון לפעול על מנת להתערב בתוכן באופן שלא יביע ביקורת על ישראל ועל הממשלה. על כך יוכפז כתב: "יש מי שמנסה לפגוע בעשייה שלנו – לעצור אותה, לפגוע בחופש היצירה, לחבל בחופש העיתונות ולהשתיק את האמת. אתמול שלח שר התקשורת אל מועצת התאגיד וההנהלה מכתב חסר תקדים בחריפותו, אי אפשר לקרוא אחרת, מלבד הכנת הקרקע לקראת ניסיון של השר לפזר את המועצה ולהשתלט על התאגיד".

נזכיר כי הרפורמה להסדרת שוק התקשורת זכתה לגינויים מקיר לקיר בתעשיית התקשורת וממועצת העיתונות בישראל, שאמרה כי  "תזכיר החוק פוגע פגיעה אנושה בחופש העיתונות והתקשורת ובזכות הציבור לדעת ומכרסם ביסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

לידיעת השר, הניסיון להטיל מעטה של ערפל על חששותיה של הולט ולהגדיר אותן כ"שיחת רקע" הוא בבחינת ניסיון להקטין את חשיבותם. אך אין בכך כדי להסתיר את המציאות כי ההתנגדות לחוק השידורים החדש היא גורפת באופן חסר תקדים ומעלה חששות כבדים בדבר איום על  המוסדות הדמוקרטיים בישראל מכלל גופי התקשורת בישראל, מן הראוי שהשר יתייחס לטענות אלו ברצינות הראויה, במקום לנסות לגמד אותן.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן