אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

מנכ"ל כאן: "יש מי שמנסה לפגוע בעשייה שלנו – לחבל בחופש העיתונות ולהשתיק את האמת"

שר התקשורת שלמה קרעי שלח אתמול מכתב חריף בו טען כי תאגיד השידור מפר בצורה בוטה את הדריכה לייצר תוכן מאוזן המשקף את ההלך הרוח הישראלי. מנכ"ל התאגיד גולן, גולן יוכפז הגיב לדבריו ואמר כי התאגיד לא יירתע מהפחדות. יו"ר אגודת העיתונאים, רותם אברוצקי: "נראה כי עתה הוא פונה לדרך עקיפה כדי לממש את מטרתו - לפגוע בתאגיד השידור"

בהמשך למכתב ששלח שר התקשורת שלמה קרעי, לראשי תאגיד השידור הציבורי והזהיר כי "מחדלי התאגיד, הפרות החוק הבוטות והחוזרות בשידוריו, מקימות אצלי חובה כלפי כלל הציבור הישראלי לעשות שימוש בסמכויותיי", מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז משיב היום (ב') למכתבו הנוסף של קרעי מאתמול, שבו תקף את תאגיד השידור הציבורי: "יש מי שמנסה לפגוע בעשייה שלנו – לעצור אותה, לפגוע בחופש היצירה, לחבל בחופש העיתונות ולהשתיק את האמת. אתמול שלח שר התקשורת אל מועצת התאגיד וההנהלה מכתב חסר תקדים בחריפותו", אמר היום יוכפז באירוע השקת התוכן לעונת השידורים סתיו-חורף של כאן שהתקיים במוזיאון תל אביב. לדבריו, את מכתבו של קרעי "אי אפשר לקרוא אחרת, מלבד הכנת הקרקע לקראת ניסיון של השר לפזר את המועצה ולהשתלט על התאגיד".

במכתבו הבהיר השר כי בניגוד לטענות שהעלו בפניו ראשי הערוץ, חוק השידור הציבורי מקנה לשר סמכויות התערבות, במקרים שבהם תאגיד השידור מפרק את החוק השידורים, בהתאם לסיף 91 בחוק. קרעי ציין כי "מטרת החוק השידור הציבורי הישראלי איננה 'למנוע כל התערבות בתכנים מצד גורמים פוליטיים'. תפקידי התאגיד מוגדרים בחוק, ומניעת התערבות מצד גורמים פוליטיים לא נמנית עליהם".

נבכי הטוויטר של כתבי כאן

השר ציין במכתבו מספר תלונות שהגיעו אליו בדבר התבטאויות של עיתונאים שונים בתאגיד נגד הרפורמה המשפטית:

הפרת סעיף 7 לחוק, המורה על מתן ביטוי "הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל".  

"ביום 15.8.23 פרסם דן ביילסקי, עורך בכיר בחדשות התאגיד, את המלל הבא בחשבון הטוויטר שלו: 'בנימין נתניהו איבד את כשירותו ו הורס את מדינת ישראל, מלחמת אזרחים עכשיו'. הדברים מהווים, על פניו, הסתה לאלימות והמרדה. נותיר את שאלת הפליליות שבדברים בידי הרשויות המוסמכות לכך, אך אבקש לדעת האם ננקטו הליכים משמעתיים כלשהם כנגד ביילסקי בעקבות הדברים, ואם כן – מה הם", אמר.

"ביום 11.8.23 פרסם ביילסקי ציוץ נוסף בחשבון הטוויטר שלו בו כינה את השר דוד אמסלם 'מוגבל ורפה שכל שהוא בעצם ברמת תפקוד נמוכה מאוד'". קרעי הדגיש כי מודע לכך שחשבון טוויטר של עובדי התאגיד הוא נחלתם, אך ציין כי: "כאשר דמות כה בכירה מגלה את עמדותיה בצורה כה בוטה ובשפה כה נמוכה כלפי ממשלה הנהנית מאמון של חלקים ניכרים בציבור הישראלי – אמון הציבור ביכולתו של התאגיד ליתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות הרווחות בישראל נפגע קשות". בהמשך הוסיף כי יש "לאזן בין חופש הביטוי של עובדי התאגיד בחשבונותיהם הפרטיים, לבין הצורך לשמור על יוקרתו של התאגיד. אבקש לדעת כיצד נערך התאגיד לטפל באירוע זה".

חוק תאגיד השידור הציבורי הוא אוסף של סעיפים מיושנים שאינם תואמים למציאות התקשורתית לשנת 2023, מה שמעלה תמיהה בדבר טיעוניו של השר קרעי. מאחר ו"ביטוי מאוזן" פנים רבות לו, כל עוד לא הוגדר בחוק באופן שלא ניתן לפרשו למגוון כיוונים, המציאות תישאר בעינה: דעות הן דבר סובייקטיבי, ויכולות להשתנות בהתאם לזמן, למקום, ולקבוצה החברתית.

סוגיית התבטאויות של עיתונאים בחשבון הטוויטר הפרטי שלהם היא תופעה מדוברת בתעשיית התקשורת העולמית נוכח השאלה, שלה טרם נקבע תשובה: האם התבטאות של עיתונאי העובד בערוץ תקשורת מסוים, היא מייצגת את גוף התקשורת בו הוא עובד או שמע היא על דעתו בלבד. מחד, חשבון הטוויטר של עיתונאי אינו שונה מחשבון טוויטר של כל צייצן אחר. מאידך, העיתונאי מקבל יכולת השפעה בחסות גוף התקשורת בו הוא עובד. בנוסף, בין העיתונאי וגוף התקשורת מתקיימים יחסי גומלין, ככול שהעיתונאי מצליח לשלהב את קהל עוקביו, כך יכולת ההשפעה של העיתונאי וגוף התקשורת שבו הוא עובד גדלה.

איזון בלתי אכיף

הטענה העיקרית של השר לכאן 11 היא הפרה של סעיף מספר 7 לחוק השידורים, המחייב את תאגיד השידור לייצר תוכן  מגוון הנותן "ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל".

אולם נשאלת השאלה, מה תפקידו של סעיף זה מלבד הצהרת כוונות פורמאליות והאם סעיף שכזה ניתן לאכיפה? משפטנים העוסקים בדיני תקשורת מסבירים כי סעיף שכזה, המופיע גם בסעיף 64 בחוק הרשות השנייה, נתון לפרשנות כה רחבה, עד שכמעט בלתי ניתן לאכוף אותו. תחת זאת, בהתאם לטיעוני השר, הביקורת שהטיח בתוכנית בואו לאכול איתי תמוהה. שכן, הופעתה של המחאה בתוכנית הייתה בסבב תל אביב, הנחשבת לבירת הציבור הליבראלי, בה כ-70% מתושבי העיר הצביעו למפלגות האופוזיציה. בהתאם לסעיף 7, נדמה כי במקרה הנ"ל תוכנית המציאות ביטאה את הלך הרוח של צופיה.

חוק תאגיד השידור הציבורי הוא אוסף של סעיפים מיושנים שאינם תואמים למציאות התקשורתית לשנת 2023, מה שמעלה תמיהה בדבר טיעוניו של השר קרעי. מאחר ו"ביטוי מאוזן" פנים רבות לו, כל עוד לא הוגדר בחוק באופן שלא ניתן לפרשו למגוון כיוונים, המציאות תישאר בעינה: דעות הן דבר סובייקטיבי, ויכולות להשתנות בהתאם לזמן, למקום, ולקבוצה החברתית. תמיד יהיו דעות שיהיו פופולריות יותר מאחרות. בנוסף, השר מודע לעובדה  כי כל פעולה שיעשה עשויה ליפול בבית המשפט, שקבע לא אחת כי חופש הביטוי הוא "זכות על". כך למשל בבג"צ "לך תצטיין" קבע בית המשפט כי הביטוי המסחרי נכלל בזכות לחופש הביטוי המהווה תנאי הכרחי לקיום הליך דמוקרטי ולשמירת זכויות יסוד. כדי לממש את איומיו, השר קרעי יצטרך לצאת להתנגשות חזיתית עם חופש הביטוי.

יו"ר אגודת העיתונאים, רותם אברוצקי: "אחת הסיבות העיקריות לסגירת רשות השידור והקמת תאגיד השידור הציבורי, באמצעות חקיקת חוק השידור הישראלי בהובלת ממשלת הליכוד, הייתה כדי ליצור "חומה סינית" בין הפוליטיקאים והפוליטיקה לבין השידורים. התערבות בוטה וגסה בשידורים ובתוכנם, בנוסח השר, הדוקטור, הח"כ, הקומיסר והצנזור שלמה קרעי, לא הייתה אפילו בימים הכי אפלים של רשות השידור. יש לזכור ולהזכיר כי בטרם מונה קרעי לשר התקשורת הוא קרא לסגירת התאגיד ומשכשל בהשגת מטרתו הזדונית, נראה כי  עתה הוא פונה לדרך עקיפה כדי לממש את מטרתו: לפגוע בתאגיד השידור ובעיקר בציבור הגדול הנהנה מתכניו האיכותיים, כמותם לא ימצאו בשידור המסחרי, אף שהם נדרשים ביותר ובמיוחד בעבור האוכלוסייה המבוגרת שאינה מעניינת כלל את המפרסמים – הממנים את השידור המסחרי.

 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן