אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

גזענות לשמה

מדוע זה חשוב מה מוצאו של עמיר פרץ ומה זה משנה היכן נולדו הוריו של אבי גבאי? ההבחנה העדתית המקוממת הזו מראה עד כמה מעט התקדמנו מאז שנות החמישים

"מפלגת העבודה בחרה שני יוצאי מרוקו להתמודדות סיבוב השני, בו יבחר אחד מהם לעמוד בראש המפלגה ויהיה מועמדה לראשות הממשלה" כך פתחו רבים מכלי התקשורת את הידיעה על תוצאות הפריימריז מפלגת העבודה.

69 שנים מאז קום המדינה, במהלכן חוו בני עדות המזרח קיפוח בכל שלב ושלב בחייהם, אם במקום עבודתם ואם במקום מגוריהם – עת השליכו אותם ליישובי הספר ולעיירות הפיתוח בצפון ובדרום הארץ – זה מקומם שעדיין מדגישים את עובדת היותם של הנבחרים יוצאי מרוקו, עוד לפני העיסוק ביכולותיהם ובכישוריהם. ההתנהלות הזו של כלי התקשורת מצביעה על כמה מעט התקדמנו מאז שנות החמישים.
מבחינה עובדתית אין מדובר בחדשה מרעישה. בראש מפלגת העבודה עמדו כבר בעבר יוצאי עדות המזרח (בנימין בן אליעזר ועמיר פרץ). בממשלות ישראל כיהנו בעבר ומכהנים גם כיום שרים בני עדות המזרח. הרמטכ"ל המכהן, רב-אלוף גדי אייזנקוט, קצין מצטיין, ערכי ומוערך, שמנהיג את צה"ל ביד רמה ובמקצועיות, הוא ממוצא מרוקאי.

ומה בכך? כיצד מוצאם העדתי בכלל רלוונטי למועמדותם?

מדוע זה חשוב מה מוצאו של עמיר פרץ ששימש כסגן ראש הממשלה, שר הביטחון – שבזכות התעקשותו באה לעולם מערכת ההגנה "כיפת ברזל", שר להגנת הסביבה, יושב ראש מפלגת העבודה, יושב ראש ההסתדרות החדשה וראש המועצה המקומית שדרות?
מה זה משנה היכן נולדו הוריו של אבי גבאי, שכיהן כשר להגנת הסביבה, מנכ"ל "בזק", עבד באגף התקציבים באוצר ושירת כקצין ב-8200?

מעולם לא שמענו התייחסות כזו בדיווחים דומים בעבר למוצאם של שמעון פרס ז"ל, אליעזר שוסטק ז"ל, יצחק רבין ז"ל, או של שלי יחימוביץ ואבי ניסנקורן.

69 שנים לאחר קום המדינה, הגזענות בחברה הישראלית עדיין מרימה מדי פעם את ראשה המכוער. זה קורה כשיש מי שעדיין מתקשים לקבל את העובדה שרבים מבני עדות המזרח מכהנים בתפקידים בכירים במשרדי הממשלה, בחברות ממשלתיות ובמשק.

הגיע הזמן שהחברה הישראלית תראה במועמדים לכהונה רמה או בנבחרי ציבור מקרב בני עדות המזרח חלק בלתי נפרד ממנה, בדיוק כפי שהיא רואה את יוצאי עדות אשכנז. אני מצפה מחברי העיתונאים והפרשנים להתנתק מההבחנה העדתית הזו שאין לה מקום, שיש בה משום גזענות לשמה. אין לה פירוש אחר.

מרבית הפוליטיקאים בני עדות המזרח נמנעים מלהדגיש את מוצאם העדתי, כדי שלא יטענו כלפיהם שהם מוציאים את השד העדתי מהבקבוק. מי שמוציא כעת את השד העדתי מהבקבוק זו התקשורת.

ביום חמישי בשבוע שעבר פורסמה בעיתון "הארץ" הקריקטורה הזו בה נראים פרץ וגבאי יוצאים ממכון לבדיקות גנטיות ושניהם מחזיקים את תוצאות הבדיקה: "100% מרוקאי". מדובר בקריקטורה גזענית בוטה.
אותו עיתון "הארץ", שבעוד הוא יוצא נגד הקיפוח של האוכלוסייה הערבית בישראל במשרדי הממשלה ובמשק הישראלי – הוא מדיר את העיתונאים הערבים, כמעט לחלוטין, משורותיו. בעיתון מועסקים רק שלושה ערבים ובהנהלת העיתון לא מכהן אף אזרח ערבי אחד.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן