אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ד"ר יהודית מבררת: האם מודעות ממומנות בשערי העיתונים תורמות לשיח התקשורתי?

האם מודעות פרסומיות ממונות תורמות לשיח הציבורי או פוגעות באתוס העיתונאי? ד"ר יהודית יחזקאלי שאלה את עורך חדשות החוץ של חדשות 12, ערד ניר, מה דעתו המקצועית בנושא. "ראוי לציין את העובדה שהעיתונים בחרו לפרסם את המודעה הערכית הזו"

מערכות העיתונים המודפסים בוחרות זו פעם שנייה למקם בעמוד הראשון מודעת פרסומת במימון המפרסם. במודעה בעמוד הראשון ב-25.07.23, מימן המפרסם את השחרת העמוד הראשון תחת הכיתוב "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית", בתגובה לפעילות הממשלה. היום תחת תמונתו של הרמטכ"ל ודברי דוד בן גוריון הצרובים בתודעת כולנו, מצדיע פורום העסקים למפקד הצבא במסר תקשורתי מתריס ומתריע. מאידך, כתבה עיתונאית נחשבת למקור אינפורמטיבי, אובייקטיבי ומוסמך. כתבה מסחרית המניבה פירות כלכליים לעיתון המפרסם, מדלגת בעצם על תפקיד העיתונאי, שומר הסף ומאפשרת למפרסם לשלם ולקבוע כך את תוכנה, מיקומה ואמתות הידיעה. האם אנו בפתחו של עידן תקשורתי חדש?

ישראל היום - 17.8.23 - אגודת העיתונאים בתל אביב

האם מודעות אלו תורמות לשיח התקשורתי הציבורי או בעצם פוסחות על מקצוע העיתונאות?

ערד ניר, עורך חדשות החוץ של ערוץ 12. "ישראל היא לא המדינה הראשונה שהתחילה את התופעה הזו. גם במקומות אחרים שבהם נשקפה סכנה לדמוקרטיה, הונגריה למשל, נעשה שימוש בטכניקה הזו של פרסום בעמוד הראשון. אך ניסיון העבר של שימוש בעמוד הראשון לפרסום בתשלום של מסר ערכי, מלמד שזה לא הצליח לשנות את התהליך הפוליטי", אמר.

"אנחנו נמצאים כעת בתקופה שבה ההבנה של מהות הדמוקרטיה לוקה בחסר, לא רק ישראל, אלא במקומות רבים. אפילו במגדלור העולם-קרי ארה"ב, יש כרגע איום על מהות הדמוקרטיה. מייק פנס, סגנו של דונאלד טראמפ, מי שהתייצב ב-6.1 כמגן החוקה האמריקנית מול טראמפ, המנסה לחזור לבית הלבן שוב, אינו זוכה בהערכת המצביעים בסקרים לקראת הפריימריז כרגע. אינני רואה בפרסומים הספציפיים אצלנו, כמו תמונת הרמטכ"ל ופרסום הדף המושחר פגיעה בשיקולים עיתונאיים או בהחלטות מסחריות שהובילו לכך. להיפך, ראוי לציין את העובדה שהעיתונים בחרו לפרסם את המודעה הערכית הזו כי היא פונה בשער הראשי לקונצנזוס בציבור. אני מניח שיהיה המשך לתופעה והוא יבחן על פי ההישג. אינני רואה את הפרסום בעמוד הראשון של העיתון אלא מודעת פרסומת בלבד, ואין בזה פגיעה במקצוע העיתונות, אינני רואה בזה הצלחה של צד זה או אחר בפוליטיקה הישראלית. יש פה מסר של המפרסם ושל העיתון שהעניק שטח פרסום בעמוד הראשון וזה מתומחר בהתאם".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן