אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"מי שעוסק בדיפלומטיה ובהסברה צריך להבין שהוא משרת מדינה, ולא רק את המפלגה שלו, ובטח לא את הקמפיין של עצמו"

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן, מובילה מהלך שעשוי לשלול תעודות עיתונאי לכתבים בתקשורת הזרה, המכפישים את ישראל בעולם. מהלך זה, המצטרף לתזכיר חוק השידורים החדש, פוגע בחופש העיתונות ועלול לייצר מבוכה דיפלומטית לישראל. הכתב הבין לאומי, הנריקה צימרמן מסביר מדוע

זמן לא רב עבר מאז ששרת ההסברה, גלית דיסטל-אטבריאן, תועדה מאשימה את כל העולם בכישלונות המשרד שנתפר לפי מידותיה, בשיחה עם פעילי ליכוד. כפי שחשפו חדשות כאן 11, היא פעלה למינוי הדס מיימון, הנחשבת למקורבת שלה, במקביל פיטרה את מנכ"לית המשרד גלי סמבירה, שניסתה למנוע את מינויה של מיימון מאחר וחשבה כי היא אינה מתאימה לתפקיד.

תחת זאת, פעלה דיסטל  לקבל שליטה על "לשכת הפרסום הממשלתית" ו"לשכת העיתונות הממשלתית", אך סורבה בידי נתניהו, שהתנגד לבקשתה. בשיחות סגורות אמרה כי הרצון לקבל את השליטה על לשכת העיתונות הממשלתית נועד כדי שתוכל לשלול תעודות עיתונאי מכתבי רשתות זרות שפועלים בארץ. כך פורסם אתמול (רביעי) בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב'.

הטענה של דיסטל לבקשתה בין היתר, הוא הרצון למנוע מתקשורת הפועלת להכפשת ישראל בעולם הפוגעת בשמה הטוב של ישראל. מהלך של שלילת תעודות עיתונאי נחשב לקיצוני וחריג, ועלול לפגוע בהסברה הישראלית, ולכן נעשה בו שימוש בלשכת העיתונות הממשלתית רק במצבים חריגים ביותר. לפי שעה ראש הממשלה נתניהו מסרב להעביר לדיסטל את לשכת העיתונות הממשלתית. במקביל, היא פועלת למינויו של גדי מרגלית למנכ"ל החדש במשרדה. בסביבת שרת ההסברה טוענים כי היא מאמינה שהוא מסוגל להביא לתוצאה לה ייחלה.

הכתב הבין לאומי, הנריקה צימרמן, המשמש כתב השטח במזרח התיכון של מספר גופי תקשורת ומרצה באוניברסיטת רייכמן, טוען כי המהלך שמובילה שרת ההסברה משול "לתאונת דרכים" דיפלומטית. הוא טוען כי קיומה של ישראל בעולם מעורר סקרנות רבה בקרב בעולם המערבי, וכל פגיעה בחופש הפעולה של העיתונות הזרה עשוי לצייר את ישראל כמי שהצטרפה לשורה של מדינות שבהן התקשורת החופשית פגועה אנושות לרבות טורקיה והונגריה. שם הוא אומר, לא ניתן להסתובב עם מצלמה ברחוב באופן חופשי ללא אישור. "בישראל יש ריכוז עצום של תקשורת זרה. לצורך העניין, בשתי שכונות בירושלים גרים יותר כתבים זרים מאשר בכל יבשת אפריקה, שבזמן הקרןב יגיעו לשני מיליארד בני אדם. זה מראה עד כמה באמת התופעה הזאת היא חשובה עבור ישראל הדמוקרטית", אמר.

תעודת עיתונאי (צילום: לעמ) - אילוסטרציה - אגודת העכיתונאים בתל אביב
תעודת עיתונאי (לע"מ)

"גישה זו של השרה דיסטל מלמדת שהיא לא מבינה מה התפקידה של התקשורת בחברה דמוקרטית. זו זכותה של המדינה להילחם על שמה הטוב ולמנוע את העובדה שמישהו יבוא לפה וישמיץ את ישראל לחינם ויעוות את המציאות לחלוטין. אבל זה הדבר האחרון שצריך לעשות זה למנוע מהם לדווח"

"מדובר בתקלה נוראית. זה נובע משיקולים שקשה לי להבין אותם, אולי בגלל שהיא רצה לפריימריז של הליכוד בבחירות הקרובות, אני לא באמת יודע. מה שאני כן יודע זה שהיא שוכחת את המהות הממלכתית של העבודה שלה. מי שעוסק בדיפלומטיה ציבורית צריך להבין שהוא משרת מדינה, ולא רק את המפלגה שלו, ובטח לא את הקמפיין של עצמו".

הפעולה של שרת ההסברה הוא חלק משורה של צעדים כוחניים של הממשלה, המעידים כי חבריה נאטמו לקיום דיאלוג וביקורת לגיטימית כלפיהם. ניתן לראות זאת בהסתכלות חפוזה על תזכיר חוק השידורים של שר התקשורת קרעי, המאיים על חופש העיתונות והפיטורים המאסיביים של אנשי מקצוע טובים לטובת מינוי מקורבים במשרדים השונים. טענות רבות נשמעו לאורך השנים על התקשורת הזרה ועל כוונותיה להשחיר את שמה של ישראל בעולם ממניעים אנטישמיים כאלו ואחרים. בהקשר הזה, צימרמן טוען כי זו חובתה של שרת ההסברה להילחם על שמה של ישראל בעולם. אולם באותה נשימה הוא טוען כי פגיעה בחופש העיתונות הוא מהלך שגוי.

לאורך השנים עלו טענות כי כתבי חוץ מסוימים שמגיעים לפה עושים נזק ממש תדמיתי ומכפישים את ישראל על ידי עיוות המציאות. אתה מתחבר לטענה כזאת?

"אפשר להגיד את זה על לא מעט כתבים ישראלים שאתם מדווחים בעברית. אולם גישה זו של השרה דיסטל מלמדת שהיא לא מבינה מה התפקידה של התקשורת בחברה דמוקרטית. זו זכותה של המדינה להילחם על שמה הטוב ולמנוע את העובדה שמישהו יבוא לפה וישמיץ את ישראל לחינם ויעוות את המציאות לחלוטין. אבל זה הדבר האחרון שצריך לעשות זה למנוע מהם לדווח".

ומה האלטרנטיבה בעיניך?

"מה שצריך לעשות זה  להילחם על שמה הטוב של ישראל עם הכלים הכי מודרניים והכי מתקדמים, אבל לא כך. מהלכים מהסוג הזה צובעים את ישראל בצבעים של משטרים אפלים, שאני לא רוצה אפילו להגיד את שמם. השרה להילחם על שמה הטוב של ישראל גם בתוך הממשלה ולהגיד לאדון בן גביר או לאחרים שכשהוא חושב על המצביעים שלו ועולה להר הבית, הוא עושה נזק שלא יתואר לא רק במערב אלא גם בעולם הערבי, שאיתו אנחנו מבקשים לייצר נורמליזציה. יש עוד מדינות מוסלמיות שמעוניינות להצטרף לחברותיה ולהתקרב לישראל, אבל ממבוכות דיפלומטיות מהסוג הזה עשויים למנוע מהן להתקרב אלינו. חלק מהפוליטיקאים הישראלים חושבים רק על המצביעים שלהם, והם לא מבינים שכל מה שקורה פה משליך גם על היחסים הכלכליים והדיפלומטיים של מדינת ישראל ובוודאי על האפשרות ליצור קשרים שהם יכולים להיות "גיים צ'יינג'ר" עם העולם הערבי".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן