אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"פגיעה אנושה בחופש העיתונות": מועצת העיתונות הגישה את הערותיה לתזכיר תזכיר חוק השידורים של קרעי

הכפפת תאגיד השידור הציבורי לשר התקשורת, שליטה בנתוני מידרוג ומינוי פקחים" לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק" המוסמכים להטיל עיצומים כספיים על גופי תקשורת. מועצת העיתונות בישראל מתנגדת נחרצות לתזכיר חוק השידורים וקוראת לקרעי להקים וועדה שתבחן את הצעת החוק מחדש

מועצת העיתונות בישראל הגישה היום (ב') את הערותיה לתזכיר חוק השידורים בהובלת שר התקשורת, שלמה קרעי. מהמסמך שהגישה לשר עולה כי "תזכיר החוק פוגע פגיעה אנושה בחופש העיתונות והתקשורת ובזכות הציבור לדעת ומכרסם ביסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל". המועצה הביע מחאה על לוח הזמנים הקצר שהוקצב להערות הציבור, שכן מדובר בתזכיר מקיף שיש לשקול בכובד ראש וקראה לשר התקשורת למשוך בחזרה את התזכיר ולהקים וועדה מקצועית, בשיתוף נציגי תקשורת ואקדמיה, שתבחן לעומק ובאובייקטיביות את שוק התקשורת ותגיש המלצותיה.

תזכיר חוק השידורים הוצג לראשונה במסיבת עיתונאים שערך משרד התקשורת בחודש יולי וגרר גינויים חריפים מצד גופי התקשורת. לאחרונה הוקם "פורום הערוצים הישראליים" – שיתוף פעולה בין גופי התקשורת קשת, רשת ותאגיד השידור, יחד הם יתכננו את צעדיהם במאבק המשותף נגד הצעת החוק.

המועצה הדגישה בפתח דבריה כי היא אינה שוללת את הגישה שייתכן ששוק התקשורת זקוק לאסדרה, אך הדגישה כי היא מתנגדת נחרצות להצעת החוק – במהותה, ברוחה ובפרטיה: "למרבה הצער, תזכיר הצעת החוק מקנה שליטה מלאה חסרת תקדים של הממשלה על אמצעי התקשורת, כל זאת בניגוד לעקרונות יסוד במשטר דמוקרטי, ולפסיקה של בית-המשפט העליון", נכתב.

"הנה כי כן אם חלילה ימומש תזכיר הצעת החוק הוא יציב את ישראל בשורה אחת עם מדינות כמו פולין והונגריה, שהיו אף הן פעם מדינות דמוקרטיות במונחים המקובלים, אך הפכו לאחרונה למדינות שהדמוקרטיה המהותית רחוקה מהן".

מעיקרי הערות מועצת העיתונות עולה כי מועצת העיתונות מביעה חשש לפגיעה בחופש העיתונות, זאת מאחר שהקמתה של גוף רגולטורי פוליטי, המוסמך להטיל עיצומים כספיים במקרה של פגיעה במדיניותו ושליטה מלאה בנתוני מידרוג, עשויים לייצר מצב שבו הממשלה מעוותת את שוק התקשורת ומקדמת אמצעי תקשורת מועדפים לשלטון".

שלמה קרעי (אוסף התצלומים הלאומי) - אגודת העיתונאים בתל אביב
שלמה קרעי (צילום: אוסף התצלומים הלאומי)

באשר לתאגיד השידור הציבורי, המועצה מביעה הסתייגות מסעיף הנותן לשר התקשורת סמכות לדרוש מהתאגיד למסור לו כל מידע הנחוץ לשם הפעלת סמכויות, וכן על סעיפים "המייבשים את מקורותיו התקציביים" של תאגיד השידור: סעיף 61 הדורש לספק את תכני הצפייה והשמע לכל דורש ללא תשלום וכן סעיף 146 המטיל חובה לספק חומרי ארכיון גם לצרכים מסחריים.

בהמשך מסכמת המועצה את דבריה, זאת לאחר שאמרה כי תזכיר החוק מביא "להזניה" של גופי החדשות תוך שהוא מסיר את חסמי הרישיון לזכייני חדשות, מבטל את ההפרדה בין חברת החדשות לערוץ המסחרי ומאפשר הטמעת תוכן שיווקי במהדורות החדשות: "הדבר ידרדר את מחלקות החדשות ויפגע באמינות שלהן. מכיוון שלשלטון ולממשלה יש אינטרס מיוחד בשליטה על החדשות ומעתה יהיו להן גם האמצעים לכך קיימת סכנה שהחדשות עלולות להפוך ל"חדשות מטעם", זאת תוך פגיעה בזכות הציבור לדעת".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן