אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

קנטטה לבדותות, להסתה ולהפצת תאוריות קשר

זו לא שאלה של ימין או שמאל או בכלל שאלה פוליטית, זה עניין מקצועי. מי שמוביל שידור העוסק בענייני היום והשעה צריך להיות בעל מיומנות והכשרה לכך. הוא צריך להיות עיתונאי המחוייב לכללי אתיקה.

"התנצלתי כעת בשידור על דברי ההבל הללו. בכנות לא שמתי לב שהוא אמר את זה ואני מצטער על כך". את המשפט הזה, המתנצל מן השפה ולחוץ, כתב בציוץ תגובה בטוויטר, איש ערוץ 14 שמעון ריקלין ליועץ התקשורת רונן צור, אחרי שהאחרון תקף אותו בשל "ראיון" שערך עם הרב אמנון יצחק, בו אמר את הדברים הבאים: "מי הפקיר את היהודים שמה בשואה, אתה יודע? בהיסטוריה, השמאלנים האלה שהקימו, מפא"י. היה על הרכבות כתוב מפא"י.

אחרי שצפיתי שלוש פעמים בראיון המלא, אני מוצא עצמי מתקשה להאמין "לכנות" של ריקלין. מדובר בראיון אולפני 1:1, כמעט אינטימי. ריקלין ויצחק יושבים לבדם באולפן וכבר מדברי הפתיח, ניכר שריקלין ידע היטב, גם אם לא מילה במילה, איזה מרגליות יפיק בקרוב, פיו של בן שיחו וכל שנותר לו הוא רק להרים להנחתה: "תראה, קראנו לך כדי לשמוע עוד זווית שהיא לא מדוברת בשיח היומיומי" החניף ריקלין לאורחו.

לצורך הדיון, אסוג לרגע מתחושתי הסובייקטיבית לכאורה ואוסיף לתהות ולשאול: הרי לתוכנית "ריקלין ושות'", כמו לכל תוכנית אחרת, יש עורך. מעל, יש גם עורך ראשי לשידורים וכמובן צוות מקצועי שיושב בקונטרול.

איך יתכן שלאיש מהנוכחים או האחראים לשידור הזה, לא צרמו הדברים עד כדי האפשרות ללחוש על אוזנו של ריקלין, שלכל הפחות, יש להקשות על יצחק בשאלת הבהרה באשר לקביעה ההיסטורית שטרם נשמעה כמותה ולפיה שמה של מפלגת פועלי ארץ ישראל נכתב על קרונות הרכבות שהובילו יהודים אל מותם בתקופת השואה?

אם כך, עולה כי לא רק ריקלין לא שם לב לדברים ומכאן שמדובר במגיש ולמעשה במערכת שלמה, שאינם כשירים להוביל שידור חי. הדבר הזה מחייב בדיקה מעמיקה של הרשות השנייה בדבר עמידת הערוץ והתוכנית המדוברת בתנאי סף ובכללם תקנון האתיקה בשידורים של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

זו לא שאלה של ימין או שמאל או בכלל שאלה פוליטית, זה עניין מקצועי. מי שמוביל שידור העוסק בענייני היום והשעה צריך להיות בעל מיומנות והכשרה לכך. הוא צריך להיות עיתונאי המחוייב לכללי אתיקה, כמו למשל תקנון האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל ובמקרה המדובר גם לכללי האתיקה המחייבים של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

"גם בשואה, נתנו רק ארבע וחצי אחוז (השגיאות והניסוח הקלוקל במקור) סרטיפיקטים לעלות לארץ". למי תוהה ריקלין? לחרדים עונה יצחק וריקלין "מקשה": "בכוונה נתנו לחרדים פחות רישיונות עליה, כמו שאתה קורא לזה סרטיפיקטים?" נכון משיב יצחק כמי שממתיק סוד עם ריקלין שמצידו מדגיש בשאלה וקביעה: "למה כי הם חרדים?" ויצחק ממשיך: "בדיוק ולא רק זה, הם גם לא רצו להביא זקנים. ויצמן אמר שהם צריכים לעמוד לגורלם. הנשיא הראשון. זאת אומרת, מראש רצו להביא לפה בחורים רציניים, שהם לא המאמינים. רצו את היהודי הגלותי להשאיר בגלות ופה לבנות משהו חדש. וזה נבנה על ידי הבונים החופשיים, האילומינטי. אלה שנקראים היום הנאורים".

מצופה ממראיין שיהיה הגון, רהוט ומשכיל במידה כזו שלפחות ידע מעט, על קצה המזלג, מושגי יסוד ומעט היסטוריה הרלבנטיים לחיינו ולעבודתו.

ריקלין כך נראה פטור מכך ולכן בהדבק דברים זה יש לציין כי "סרטיפיקט" הוא רישיון עליה לארץ שהנפיקו הבריטים בתקופת המנדט וימי "הספר הלבן", שהגביל את עליית היהודים לארץ, והאילומינטי או ארגון הבונים החופשיים, הן אגודת סתרים בינלאומית שאין בינן לבין התנועה הציונית דבר וחצי דבר זולת תיאוריות קשר אנטישמיות החל מהפרוטוקולים של זקני ציון ועד לספרו של אדולף היטלר "מיין קמפף". 

אשר לתיאורית הקונספירציה הרצוצה שהושמעה תחת חסות תוכניתו – "ריקלין ושות'", המראיין או ערוץ 14 לא מצאו לנכון להבהיר, להסתייג או לומר את דברם עד לרגע זה ומכאן שלכאורה לא מדובר ב"דברי הבל" כפי שריקלין כבר נאלץ להודות (רק אחרי שהוטחה בו ביקורת קשה) ביחס לקביעתו של יצחק כי על קרונות הרכבות שהובילו יהודים אל מותם נכתב "מפא"י". "הראיון" המדובר היה בבחינת קנטטה לבדותות, להסתה ולהפצת תאוריות קשר. יצירה פרי קולו של הרב יצחק ונגינתם של שמעון ריקלין וערוץ 14. 


*הכותב הוא יו"ר אגודת העיתונאים תל אביב וחבר נשיאות מועצת העיתונות והתקשורת בישראל.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן