אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

כשהתקשורת פוגשת אונס בזמן מלחמה | התמודדותה של התקשורת הישראלית עם האלימות המינית במתקפת שבעה באוקטובר

הכחשת האלימות המינית ומעשי האונס בשבעה באוקטובר מצד גורמים שונים ובהם ארגוני האו"ם, לא חלחלה לתקשורת הישראלית והיא אף נערכה להודפה, אולם בצד זאת קולם של הגברים שעברו התעללות קשה כמעט שלא נשמע
איך בחרה התקשורת הישראלית לדווח לציבור על מעשי האלימות המינית והאונס שביצעו מחבלי החמאס בישובי הנגב המערבי בשבעה באוקטובר? מה היא עשתה כדי להוציא את הגורמים בעולם מדפוס ההתעלמות וההכחשה של אירועי הזוועה ביומה הראשון של המלחמה?
 
בכך עוסק מחקרה של ד"ר אודליה דיין – גבאי, מרצה לתקשורת באוניברסיטה העברית ובמכללה האקדמית אשקלון, באמצעות בחינת הסיקור התקשורתי אודות מעשי האונס והאלימות המינית באותה שבת שחורה. לצורך המחקר היא בחנה את אופן סיקורם של אירועים אלה בארבעה אתרי חדשות מהמובילים בישראל, הפונים לקהלים שונים:  Ynet, ישראל היום, הארץ ומקור ראשון. בין הממצאים: על אף השוני באופיים של גופי התקשורת שנבחנו, כולם התגייסו למאבק נגד פרקטיקות הכחשתן של הזוועות, בהן השתמשו גורמים שונים בקהילה הבינלאומית.
 
פשע נגד האנושות
 
במחקרה, שפורסם בכתב העת האקדמי "מסגרות מדיה", הכולל ניתוח של 129 טקסטים תקשורתיים, מציינת דיין – גבאי כי השימוש באונס במהלך מלחמה או קונפליקט מזוין מוכר כפשע נגד האנושות. מדובר בכלי מלחמה שנבחר כאסטרטגיה מכוונת במטרה להטיל אימה על אוכלוסיות, להפגין כוח ושליטה ולגרום נזק לנשים, לסובבים אותן, למשפחות, לקהילות ולאוכלוסיה כולה. קורבן האונס או הפגיעות המיניות בזמן מלחמה אינו נתפס כבן אנוש, אלא כגוף סימבולי של האויב, אליו מופנים השנאה, האלימות והסדיזם. עם זאת, במקרים רבים אונס במהלך מלחמה מתואר כסכנה "טבעית", מה שמפחית לכאורה מחומרת הפשע.  
 
על פי דיין – גבאי, ניתוח פריטי הסיקור אודות מעשי האלימות והאונס בשבעה באוקטובר העלה שהתקשורת בישראל מצאה עצמה מתנהלת בכמה זירות. בזירה הראשונה, התקשורת ניסתה להתמודד עם ההתעלמות עד כדי הכחשה מצד מקורות שונים בזירה הבינלאומית בכל הקשור במעשי האלימות שבוצעו בשבעה באוקטובר.
 
ההתעלמות והכחשה, מאירועי הפגיעות המיניות ומקרי האונס ההמונים והאכזריים שהתרחשו באותו יום מצד גורמים רבים בזירה הבינלאומית – החל בראשי מדינות, ארגוני נשים וארגוני זכויות האדם וכלה באושיות רשת, כוכבי קולנוע וידוענים נוספים – עוררו תדהמה, הלם וכעס בקרב רבים בציבור הישראלי. תחושות אלו באו לידי ביטוי בכל כלי התקשורת שנבחנו: 
 
מיכאלי נגד ארגוני הנשים בעולם
 
"מרתיח: ארגון הנשים של האו"ם ממשיך להתעלם מהנשים הישראליות במלחמה" (גולן, 26.11.23 , ישראל היום); "גל גדות תוקפת: 'העולם אכזב את נשות ישראל' " (חייט, 4.12.23, ישראל היום); "מיכאלי נגד ארגוני הנשים בעולם: 'זו בגידה מטורפת' "( אזולאי ואח', 27.11.23, Ynet)` "צעדת ארגוני הנשים: 'לא יתעלמו מהזוועות שחמאס עשו לנו' " (פריד, 26.11.23, מקור ראשון); "הזמרת שי המבר: 'איפה כל הליברליות שיזעקו על מה שקרה פה לנשים? ' "(נאות, 21.1123, הארץ). 
 
דיין – גבאי מצביעה על נוהגה – הפסול לדעתה – של התקשורת בעולם לסקר בצורה "מאוזנת" מקרי אלימות מינית ואונס. הדבר מתבטא בהצגת "הגרסה שלו מול הגרסה שלה", או הצגת האונס כתלוי קשר ונסיבות. בנוסף לכך, גורמים בולטים בזירה הבינלאומית הכחישו את התרחשותו של אונס קבוצתי אכזרי, פגיעות סדיסטיות והתעללויות מיניות רבות. 
 
ואולם התקשורת הישראלית, מציינת החוקרת, לא נפלה למלכודת זו של שמירה על סימטריה בין התוקף לבין הקורבן והיא לא הטילה ספק בכך שהתרחשו פגיעות מיניות בשבעה באוקטובר. זאת ועוד: אל מול קולות ההכחשה, התקשורת הישראלית נתנה במה לקורבנות, אלו שבחיים ואילו שאינם, אלו שנאנסו, נרצחו, נחטפו, בין שהן שותקות ובין שהן מספרות על מה שעברו. למשל: "משלחת נשים ישראליות תביא לאו"ם את הסיפור המושתק של האלימות המינית מצד חמאס" (כריש – חזוני, 2.12.23, מקור ראשון); "אנו נחושות, למענן, לתת קול לזעקתן כדי שיעשה צדק עמן. צדק כזה צריך ויכול היעשות ברמה ההיסטורית […]" (סבר, 16.11.23, ישראל היום). 
 
המחקר מציין את הקול שלא נשמע: קולם של הגברים כקורבנות. "אל מול השמעת קולן של נשים כנפגעות אלימות מינית, יש להזכיר את הקול שלא נשמע: גברים כקורבנות למעשי האלימות המינית של שבעה באוקטובר. בכלל פריטי הדיווח שניתחנו נמצאו התייחסויות מצומצמות ואף זניחות לאלימות מינית  שהופנתה כלפי גברים", כותבת דיין -גבאי. לדבריה, דחיקת הסיקור התקשורתי בעניינם של גברים שנפגעו מינית לשולי השיח לא רק שאינו משקף בהכרח את היקף הפגיעה בפועל, אלא אף עלול לחזק סטיגמות חברתיות הנוגעות לקורבנות גברים, את התופעה הפסולה של האשמת הקורבן ואף להעמיק עוד יותר את תת הדיווח הקיים בנוגע לפגיעות מיניות בגברים בזמן מלחמה.
ברברת בקול בס
 
מוטיב נוסף, שבלט בעיקר בעיתון "הארץ", הוא אזכור המאפיין המגדרי המקשר בין השמעת קולן של נשים בתור קורבנות ובין השתקתן. למשל: "קצינים מסוימים בצבא לא שעו לאזהרותיהן  של נשות מקצוע צעירות, המכירות היטב את הגזרה שלהן, כמתחייב מתפקידן […] בשעה שהברברת באולפנים נעשית בקול בס נמוך והרטוריקה הלוחמנית במסיבות העיתונאים של נתניהו, גנץ וגלנט מקצינה – הולך ומתחדד המחסור האבסורדי בקולותיהן של נשים. אמנם הן נעדרות מכיסאות הקבינט וקולן לא נספר בעיני הפיקוד הבכיר, אבל זה לא מונע מהן לשלם את המחיר. לעתים קרובות הן משלמות בגופן או אף בחייהן. אם קולן של התצפיתניות היה נשמע, סביר להניח שעשרות מהן שנהרגו או נחטפו לרצועת עזה, היו נמצאות איתנו כיום. אולי הן היו אפילו מתקדמות בשרשרת הפיקוד ומוודאות שהדברים ייעשו אחרת". (חובב, 22.11.23, הארץ). 
 
לצד האשמת מחבלי החמאס בביצוע מעשי האלימות המינית בשבעה באוקטובר, הופנתה ביקורת גלויה גם כלפי הזירה הבינלאומית, בכל כלי התקשורת שנבדקו במחקר זה. ביקורת זו הושמעה מצד דמויות וגופים רבים בחברה הישראלית: אושיות מעולם התרבות, העיתונות, האקדמיה, ארגוני נשים, אנשי ונשות ציבור, כמו גם פעילים ופעילות בזירה המקומית והבינלאומית נגד אלימות מגדרית. במוקד הביקורת ניצב ארגון האו"ם על מוסדותיו. בכל כלי התקשורת שנבחנו נמצא שהביקורת כלפי הארגון, המופקד על שמירת זכויות אדם בכלל וזכויות נשים בפרט, לוותה בביטויי תרעומת, הלם, אכזבה וכעס:
 
נשים – קורבנות מידיים
 
"הארגונים הללו הוקמו מתוקף ההנחה שזכויות נשים הן זכויות אדם, ושלעתים קרובות מדי נשים הופכות לקורבנות המיידיים של לחימה. כך למשך היה בסרביה, כשהסרבים השתמשו באונס כאמצעי להשמדת עם, עם מחנות אונס שנועדו להכניס לנשים להריון. בעוטף, נשים וגברים נאנסו ועונו כאמצעי טרור […] איך מוסדות בינלאומיים יוכלו להרים ראש אחרי החרפה הזו? (גלאון, 4.12.23, הארץ). 
 
הביקורת וההאשמה הופנו גם כלפי ארגון הנשים של האו"ם, הצלב האדום, נשיאות של אוניברסיטאות בולטות בארה"ב, אנשי ונשות מחקר בעולם הידועים כבעלי מודעות מגדרית ותפיסות ליברליות ואושיות מעולם התרבות. ההלם והביקורת בציבור הישראלי שהתעוררו לנוכח היעדר הגינוי או ההתייחסות מצד גופים בעולם המערבי  לזוועות השבעה באוקטובר, הפכו לביקורת כלפי ההכחשה הבינלאומית בדבר תופעת האונס השיטתי, ההתעללות המינית והטבח האכזרי. שתיקת הקהילה הבינלאומית בכלל, וארגוני הנשים בפרט, תוארה במונחים של "בגידה", "נטישה", "בושה" ו"שתיקה רועמת". לדוגמא: באחת הכתבות הובאו דבריה של יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, מרב מיכאלי, הידועה בתפיסותיה הליברליות והפמיניסטיות:
    
"זו בגידה מטורפת לא רק בנשים בישראל – אלא בנשים בעולם. אני קוראת להם (לארגוני הנשים בעולם) להתעשת, להתעורר ולראות שנעשו כאן פשעים מחרידים בנשים (בשבעה באוקטובר) ושלא יכול להיות שהם ישתקו על זה. כשהן שותקות, הן בוגדות בנשים והורסות את הפמיניזם. עכשיו זה ישראליות. מי הנשים הבאות שלא יעמדו בקריטריונים שלהם? אני לא זוכרת שתיקה כל כך מהדהדת ורועמת על פשעים כל כך חמורים" (גיל -עד,  27.11.23, Ynet).
 
"הקרקע שבה התרחשה השואה לא התהפכה"
 
המילה "בגידה" הוזכרה גם בהקשר של ההסטורי של השואה: "מדינות אירופה ממחישות לנו שהקרקע שבה התרחשה השואה לא התהפכה. אחרי האונס הנוראי שחוותה אומתנו, זו אינה הסטת מבט תמימה – זוהי בגידה מרושעת ואכזרית" (פלסר,  1.12.23, מקור ראשון). 
 
האצבע המאשימה הופנתה גם כלפי פנים, אל הממשלה ונבחרי הציבור. לדוגמא בקטע הבא:
 
[…] אף אחת מהנשים המעטות שהצליחו לגרד כיסא בממשלה הכושלת ביותר שנראתה כאן, לא פצתה פה כדי להגיד שלראשונה במלחמות ישראל, נחטפו לא רק אזרחים רבים, אלא כנראה הרבה מאוד נשים. האנשים האלה, שלמרבה החלחלה אחראים על גורלנו, מעדיפים גם עכשיו דיבורים כמו חול ואיומים ריקים ופוזות (קפלנסקי,  9.10.23, הארץ). 
 
דפוס סיקור דומה
 
המחקר מצא דפוס סיקור דומה ברוב כלי התקשורת שנבדקו. למרות אופיים השונה וההבדלים הרבים ביניהם בסגנון, בקהל היעד ואף בהשתייכות הפוליטית, השיח התקשורתי בהתייחס למעשי האלימות המינית והאונס בשבעה באוקטובר 2023, עם פרוץ המלחמה, הדהד את אותם נרטיבים. נראה כי ההכחשה בזירה הבינלאומית בנוגע למעשי הזוועה הללו הביאה את כלי התקשורת להתלכד, גם אם לא במכוון. עיתון הארץ פרסם יותר מאמרי דעה וניתוחים מצד אקדמאים ומומחים ואף ביטויי ביקורת כלפי גורמים שונים בתוך ישראל (כגון תקשורת ומוסדות שלטון). ישראל היום נטה לסיקור ישיר ופחות אנליטי, בדגש רגשי. Ynet נטה לשלב בין סיקור חדשותי לניתוח. במקור ראשון התמקדו יותר בהיבטים הלאומיים של הסוגייה הכאובה והדגישו את השלכות התגובה הבינלאומית על ישראל כמדינה. אך הממצא הבולט ביותר, כאמור, הוא הקו המאחד בין כל כלי התקשורת: ביקורת נוקבת כלפי מה שנתפס כהתעלמות או הכחשה מצד הקהילה הבינלאומית. 
 
המחקר הנוכחי בחן את התפקיד שמילאה התקשורת הישראלית בדיווח אודות אירועי האלימות המינית והאונס בשבעה באוקטובר. דיין – גבאי מציעה להרחיב את היריעה ולערוך מחקר השוואתי שיבחן את אופן הסיקור של אירועים דומים בארה"ב ובאירופה.
תרשים תמהיל סיקור הפגיעות המיניות של שבעה באוקטובר בתקשורת המקוונת 07 באוקטובר-31 בדצמבר 2023

* לקריאת המחקר המלא המתפרסם בכתב העת "מסגרות מדיה"

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן