אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ד"ר יהודית מבררת: מה מניע ישראלים לסכן את חייהם ולקנות בגדה המערבית?

תופעת הישראלים המסכנים את חייהם ועושים קניות בשטחי A אינה חדשה. כ-300 אזרחים חולצו השנה בידי צה"ל לאחר שהיה חשש ממשי לחייהם. הפרשן הכלכלי יהודה שרוני מסביר מדוע התופעה הפכה פופולארית. "מנת פלפל שנמכרת בארץ ב-24 שקל נמכרת ב-8 שקלים בגדה המערבית"

האם רצח האב והבן בחווארה, השבוע ישפיע על אזרחים ישראלים שלא להיכנס לשטחי A או B בגדה? אם לשפוט על פי מספרם הגדול של ישראלים שצה"ל חילץ משם והציל את חייהם, התשובה ככול הנראה תהייה לא. מה מניע ומושך ישראלים רבים לחצות את גבולות ישראל ולסכן את חייהם? לעיתונאי יהודה שרוני הפרשן והעורך הכלכלי של "מעריב" יש הסבר כלכלי מנומק, אותה הוא מכנה "אבסורד":

"אנחנו רחמנים בני רחמנים ולא נוהגים להעניש את מפירי החוק שנכנסים מישראל לחווארה הנחשבת למקום רצחני. תראי מה קרה בפרשת נעמה יששכר, ביבי בעצמו התערב בהבאתה ארצה מהכלא שם. אצלנו לא נותנים לאנשים לקחת אחריות על גורלם. ישראלים מפרים את הוראות שב"כ ושלטונות החוק וכשחוטפים ישראלי חלילה מטריפים את כל העולם".

למה לדעתך ישראלים מעדיפים לקנות שם ולא בארץ?

"התשובה היא פשוטה, מעבר לקו הירוק המחייה זולה יותר. זול לתקן את המכונית מאחר והעובדים שם מקבלים שכר נמוך מהמקובל בארץ, הם אינם משלמים מיסים, הוצאות מים וחשמל אפסיות והם משתמשים בכסף שחור. מנת פלפל שנמכרת בארץ ב-24 שקל נמכרת בכפרים הערביים בגדה ב-8 שקלים, בעזה ב-5 שקלים", אמר.

"יש הסבר כלכלי מנומק לפערים האלה. העלות שם של פיתה עם קציצות בערך שקל. תוסיפי שכר עבודה בעוד שקל וחצי וקצת חומרים בתוך הפיתה העלות הכוללת עם תשלום לעובד היא כ-5 שקלים והוא עוד מרוויח על זה. בארץ העולם הפוך.  הכל יקר, תשלומי ארנונה, חשמל ומים יקרים מאד, השכירות ועבודת המוכר יקרים. אבל לא צריך ללכת לשטחים, אפשר לנסוע לאום אל פאחם או טייבה, שם המוצרים זולים אמנם לא ב-60% כמו בשטחים, אבל ב- זול יותר ב-30% מאשר אצלנו. ישראלים רבים הולכים לכפרים ביהודה ושומרון לעשות טיפולי שיניים שבארץ הם יקרים מאד. בארץ טיפול שורש עולה בערך 4,000 שקל ושם אולי 500 שקל"

ומה עם סכנת חיים, זה לא פרמטר שנלקח בחשבון?

"האנשים שהולכים לקניות שם מודעים היטב לסיכון שהם לוקחים ובכל זאת ממשיכים להגיע. כנראה ששווה להם. לא זאת אף זאת, הם מסתכנים בחייהם גם ברכישה של מוצרים שלא תחת פיקוח. הם לא יודעים אם המוצר שרכשו טרי, או פג תוקף ומי הוא רופא השיניים שטיפל בפה שלהם. שאלתי לא מעט אנשים מדוע הם הולכים ומסתכנים ברכישות שם, חלקם העידו כי ההיכרות עם האנשים והסוחרים מרגיעה אותם והם חשים כי הם ישמרו עליהם מפני אלו המבקשים לפגוע בהם. זה נכון עד שמטורף אחד מגיע ומבצע פיגוע, כפי שראינו אתמול".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן