אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ד"ר יהודית מבררת: האם הקמת ועדת חקירה לפרשת פגסוס היא צעד חשוב או צעד מסוכן?

הממשלה צפויה לאשר היום (א') את הקמתה של ועדת חקירה ממשלתית לפרשת פגסוס, בניגוד לעמדתם של בכירים במשטרה ובשב"כ, נוכח החשש שהסמכויות לחקור משפט תלוי ועומד ישבשו את משפט נתניהו. ד"ר יהודית יחזקאלי מבררת עם אביעד גליקמן ופרופ' יובל אלבשן את ההשלכות של הקמת ועדה זו

בהמשך להצהרתו של שר המשפטים, יריב לוין, כי בכוונתו להקים ועדת חקירה לפרשת פגסוס, הממשלה תאשר היום את הקמתה, בניגוד לעמדם של גורמי מקצוע לרבות היועצת המשפטית לממשלה ובכירים בשב"כ ובמשטרה. לוין והיועצת המשפטית לממשלה נכנסו לעימות חריף סביב ההחלטה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לבחינת השימוש שהמשטרה עושה ברוגלות. בנוסף, מינה לוין לראשות הוועדה את השופט המחוזי בדימוס משה דרורי, שכבר התבטא בחריפות נגד הפרקליטות והיועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט על הגשת תיקי האלפים. הצירוף של לוין ודרורי מעלה את החשש שהקמת ועדה זו עשויה להשפיע ולשבש את משפט נתניהו, שכן בכוונתו של לוין להעניק לה סמכות להתערב במשפט תלוי ועומד ובתיקים פליליים קיימים.

מנגד, נזכיר כי מבקר המדינה הצהיר בעבר על כוונתו לבדוק לעומק את פרשת שימוש המשטרה בתכנת ריגול נגד אזרחים. בהתבטאויות נוספות, אמר כי השימוש של המשטרה בתוכנות מסוג זה הוא "חתירה ורמיסה של ערכי הדמוקרטיה ופגיעה חמורה בפרטיות".

כתב המשפט של חדשות 13, אביעד גליקמן, אמר היום לד"ר יהודית יחזקאלי את דעתו על הקמת ועדת חקירה בנושא: "אין להקים ועדת חקירה. ההצעה הזו נועדה לעצור את חקירת תיקי נתניהו. מה בעצם יהיו סמכויותיה? היא תוכל להתערב בחקירתה בתיקים פליליים קיימים. פרושו של דבר שהיא תתערב בעניין הרוגלה ששמו לפיילבר כדי להטיל אימה על חוקרי תיקי נתניהו. אני סבור שלא צריך כל ועדת חקירה. הרי קיים דו"ח ועדת מררי שבדק את הנושא. כמו כן היועצת המשפטית אמרה שהקפיאה את הנושא. קיים הבדל בין הקפאת הנושא לבין ועדת חקירה שאין צורך בה וכפי שאמרתי היא תוקם להקפאת התיקים הפליליים של נתניהו".

יותר מאוחר היום, התבטא בחשבון הטוויטר שלו באופן דומה ואמר כי בעיניו "באף ועדת בדיקה או חקירה אסור לוועדה להתערב בתיקים פתוחים ללא אישור יועמ"שית וללא הגבלה ברורה. הכול נועד לצורך מטרה אחת: משפט נתניהו- עצירתו ושיבוש ההליכים".

עורך הדין ומגיש הרדיו, פרופ יובל אלבשן פרסם הבוקר מאמר דעה בעמוד השני בידיעות אחרונות. במאמרו הוא התייחס לתופעת "הנקמנות הפוליטית", שחצתה גבול מסוכן לטענתו בממשלת בנט-לפיד. במאמרו כתב כי תרבות פוליטית של מידה כנגד מידה היא תופעה המסכנת את החברה הישראלית, זו מימין וזו משמאל. בהמשך מאמרו התייחס להקמת ועדת החקירה ואמר: "לאחרונה העיקרון המסוכן הזה זלג גם לעולם המשפט. כך למשל צפויה היום הממשלה להקים ועדת בדיקה מטעמה לעניין השימוש ברוגלות, שתבדוק גם תיקים תלויים ועומדים (כמו תיקי נתניהו). בממשלה מצדיקים זאת בעובדה שגם הפרקליטות פעלה כך כשהקימה את ועדת מררי – שלמעשה בדקה את עצמה. הם צודקים, אבל דווקא משום כך, קל חומר הקמת הוועדה הממשלתית אסורה. אלא אם אנו נמצאים כאמור בעולם הנורא של מידה כנגד מידה".

כמה שעות לאחר פרסום המאמר, התבטא בעד הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, שאת חבריה ממנה נשיא בית המשפט העליון. בניגוד לועדת חקירה ממשלתית אותה מציע להקים לוין, שאת חבריה קובע שר בממשלה: "יש להקים ועדת חקירה ממלכתית. כפי שלא היה ראוי להקים את ועדת מררי ובראשה עומדת מי שמייצגת את הגוף הנבדק, קרי, הפרקליטות ולכן מסקנותיה מראש יתקבלו, ובצדק, בחוסר אמון, כך גם לא ראוי שממשלה שבראשה נאשם שההליכים נגדו תלויים ועומדים תקיים ועדת חקירה או בדיקה. אין ספק שחייבים לחקור את נושא הרוגלות, ואכן אין פגיעה קשה יותר בזכויות חשודים ונאשמים, אם באמת נעשה בה שימוש. הדבר צריך להיחקר בוועדת חקירה ממלכתית שאיש מחבריה אינו מצוי בסכנה של משוא פנים".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן