אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

הקול של החיילים: כרמלה מנשה זכתה ב"עיטור הנשיא"

מנשה זכתה בלא פחות מ-7 פרסים על תרומתה הייחודית לתקשורת הישראלית, פתחה את ליבה למצוקתם של חיילי צה"ל ונאבקה למענם מתוך אמונה שחוסנו של צבא העם טמון בחייליו. הנשיא הרצוג: "פעלה בהגינות ואחריות ומתוך כבוד ודאגה לחיילי צה"ל וקציניו"

שנה בלבד לאחר שזכתה באות אבירות מפעל חיים לנשים פורצות דרך – נשיא המדינה יצחק הרצוג החליט להעניק אתמול (יום א') את "עיטור הנשיא" לפרשנית והכתבת לענייני וצבא וביטחון כרמלה מנשה. בנימוק החלטתו כתב הרצוג כי מנשה "סיקרה את התחום הצבאי והביטחוני במשך שנים אשר במהלכן חשפה אירועים הקשורים בתחום הפרט והצבא ונושאים נורמטיביים ובטחונים רחבים, לצד הביקורת וחשיפת התקלות בצה"ל פעלה בהגינות ואחריות ומתוך כבוד ודאגה לחיילי צה"ל וקציניו".

במהלך שנותיה ככתבת צבאית הייתה מנשה לקול ייחודי בנוף התקשורתי, היא סיפקה זווית יוצאת דופן לסיקור החדשותי שהיה מקובל באותם ימים תוך שהיא רואה את החייל כאדם. בכך היא הטביעה את חותמה על האופן שבו התקשורת מסקרת את צה"ל. היא הייתה לקולם של החיילים ומשפחותיהם בתקופה שבה המערכת הצבאית ראתה בהם בורג במכונת מלחמה משומנת.

בשיחה עם אתר אגודת העיתונאים בת"א היא מספרת על הנחיצות בדבקות באתיקה עיתונאית, בערכי המקצוע ועל הגעגועים לתקופה שבה כתבים נהגו להסתובב בשטח ולכבד את העבודה העיתונאית. "כל מי שכותב שורה בטוויטר, הוא עיתונאי בעיני עצמו. זה חמור. עיתונאות היא מקצוע. לא ייתכן שכל מי שמעלה משהו מהגיגי ליבו ברשת, מבלי שהצליב עובדות וללא כללים בסיסיים של מהימנות, ייחשב לעיתונאי", אומרת הכתבת הצבאית הוותיקה.

לדבריה, תופעת "הצייצנים" גורמת להפצת דיסאינפורמציה מזיקה בקרב הציבור ומתריעה על זילות בשימוש של התואר "עיתונאי". "יש הרבה אנשים בישראל שקוראים לעצמם עיתונאים, אך לאמיתו של דבר אינני יודעת איזו עבודה עיתונאית הם עושים מלבד לפרסם טור דעתני פה וטור תוקפני שם".

בנוגע למבצע של צה"ל בג'נין שהחל אמש, מנשה מתקשה להעריך אם המבצע יישאר בגבולות של צפון השומרון או יתגלגל ויהפוך לעימות רחב יותר. "כוונת מערכת הביטחון היא לא להרחיב את המבצע, אך הג'האד האיסלמי כבר מאיים בפעולות נקם. החמאס לא מעוניין כעת, להערכתי, בהידרדרות צבאית עם ישראל, מכיוון שהדבר יסכן את כניסתם לישראל של 20 אלף פועלים תושבי הרצועה".

ויש גם את החזית הלבנונית. החיזבאללה עוקב אחר ההתרחשויות בג'נין ושוקל את צעדיו.

"לבנון נמצאת במצב כלכלי ותשתיתי מחריד. אין שם עניין להיכנס לעימות צבאי עם ישראל. נכון, ארגונים 'סוררים' עשויים לירות משטח לבנון, אבל המצב המחפיר של שכנתנו מצפון אינו מלמד על הסלמה צבאית משם כרגע.

ענת קם, עיתונאית ב"הארץ", רמזה היום כי עיתוי המבצע בג'נין אינו מקרי, בשל התגברות המחאה היום, במיוחד בנתב"ג.

"לא נראה לי שיש קשר בין שני הדברים. לא מעלה בדעתי שהרמטכ"ל או ראש הממשלה יחליטו להכניס חיילים לשטח אויב ולסכן אותם במטרה להרגיע את עוצמת המחאה. לא נראה לי הגיוני.

בראיון לרפי רשף מספרת מנשה כי היא מקבלת מדי יום פניות של הורי חיילים על התעמלות או עוולות שנגרמו להם בידי מפקדיהם או בידי מערכת הביטחון.

"לפני חודש ימים קיבלתי בשעת לילה מאוחרת צלצול טלפון מאבא של חייל על כך שבנו קיבל נעליים צבאיות הגדולות בשתי מידות מרגליו, ומסרבים לתת לו נעליים מתאימות. התקשרתי לקצין בכיר בבסיס בו החייל משרת, ולמחרת ראה זה פלא, החייל קיבל זוג נעליים שהתאים לו. אין יום שבו אני לא כועסת במסדרונות של דובר צה"ל או במקום עבודתי על עוולות שנגרמות לחיילים. זה הפך לחלק משגרת יומי העיתונאית".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן