אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

כיצד החברה הערבית תופסת את נושא דת ומדינה בישראל?

החברה הערבית עוקבת אחרי מדיניות דת ומדינה בישראל, שכן חופש הדת נוגע גם אליה. העיתונאי ג'קי חורי מספר לד"ר יהודית יחזקאלי על הזווית שלו לאירועי כיכר דיזינגוף: "הגרעין התורני נתפס בעיני החברה הערבית כאקט מתריס בעיקר בערים המעורבות"

המהומות שפרצו באירועי כיכר דיזינגוף מהוות שפל חדש בקיטוב החברתי בישראל. הן הצליחו לזעזע את כל המערכת הפוליטית ואף הזעיקו את ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי לפעולה באמצע הצום. טענות רבות עלו כלפי ראש העיר, שזכה לביקורת כפולה. פעם אחת, כשאפשר לתפילה להתקיים בהפרדה, ובפעם השנייה, כשלא עצר את המהומות מצד המפגינים ופגע בחופש הדת לכאורה.

הבוקר (ג')  רשת הטוויטר התעוררה לסערה צדדית, המחזקת את טענות המתפללים לכאורה, כי עיריית תל אביב אישרה בעבר קיומו של אירוע דתי בהפרדה מגדרית תחת הכותרת: "מה שמותר למוסלמים, אסור ליהודים" תחת תמונה החושפת קיום של אירוע בהפרדה בפארק צ'ארלס קלור. בדיקה קצרה מראה כי מדובר בחשיפה של אתר "כיפה", שפרסם כתבה בתחילת חודש ספטמבר. הטענות בדבר צביעות עלו כלפי עיריית תל אביב, שאישרה מצד אחד קיום אירוע בהפרדה למוסלמים אך סרבה לקיום אירוע ליהודים. אולם עיון בהחלטת בג"צ חושף עובדות מעט שונות.

על פי פסק הדין, אירוע התפילה בפארק צ'ארלס קלור אכן התקיים בהפרדה מגדרית, אך נערך ללא היתר מהעירייה. העותרים טענו כי העירייה התירה תפילות בהפרדה מגדרית בעבר, ולכן יש להניח כי היא תאשר את האירוע גם הפעם. בית המשפט דחה טענה זו, וקבע כי העירייה לא התחייבה לאשר תפילות בהפרדה מגדרית, וכי היא רשאית לשנות את עמדתה.  "לא מצאתי ממש בטענת העותרים שפועלה של העירייה בשנות הקורונה והפתרונות שיושמו על ידה להרשאת קיום תפילות יום הכיפורים במרחב הפתוח, בשים לב גם לאיסור להתקהלות במקומות סגורים, או קיומו בפועל של אירוע תפילות לחג הקורבן ולעיד אל פיטר בהפרדה מגדרית לפי הנטען בגן צ'ארלס קלור שנערך ללא היתר לקיום אירוע במרחב הציבורי ומבלי שהיה סיפק בידי העירייה ליישם את הנוהל בכל עניין ולרבות איסור לקיומו בהפרדה מגדרית באמצעים פיזיים, היא נורמה שחריגה ממנה", נכתב בפסק הדין.

חופש הדת הוא גורם הנוגע לחברה הערבית, שעוקבת בעניין בנעשה בתל-אביב סביב ההתערבות החילונית בתפילות יום כיפורים ושיבושן. אמיר בדראן, חבר מועצת העיר תל-אביב יפו התראיין הבוקר לחורי והתייחס למאבק היהודי הפנימי שעלול להשליך על כל תושבי העיר ויש חשש שיזלוג גם לעדה הערבית.

העיתונאי ג'קי חורי אופטימי יותר בניתוח המצב: "אנחנו לא בענייני דת ומדינה ביחסנו עם החברה היהודית, אבל מסתכלים על מה שקורה בעניין רב. צריך לומר שמלחמות היהודים בנושא דת ומדינה לא מעסיקות אותנו. אבל ברור שהיהודים מתייחסים לנושא מדינה יהודית ודמוקרטית והנושא הערבי נמצא בשוליים. לא מעסיק אותנו חופש הפולחן בתל אביב. סיפור לגמרי אחר היה לו זה קרה בירושלים -שם התמונה שונה מבחינה דתית לאומית. בתל אביב המריבה היהודית לא תתפתח לשיח ציבורי בחברה הערבית. אני מזכיר לך שיש מסגדים ובתי תפילה של מוסלמים ונוצרים שננטשו בשנת 48, ומאז אין בהם כל תפילה, חל איסור להשתמש בהם. כערבי נוצרי אני לא כל כך בקי באורחות המוסלמים ותפילתם עם מחיצות, אבל אינני רואה ערבים מוסלמים הולכים להתפלל ברוטשילד. לכל ערבי המעוניין בתפילה יכול לפרוס שטיח ישים אותו ויתפלל", אמר.

ג'קי חורי - (צילום עצמי) - אגודת העיתונאים בתל אביב, בית סוקולוב
ג'קי חורי (צילום עצמי)

"אבל, אני כן רוצה לציין כי הגרעין התורני נתפס בעיני החברה הערבית כאקט מתריס בעיקר בערים המעורבות מאז תקופת מבצע "שומר החומות". אך מה שקרה בתל אביב ביום כיפור נראה לנו כאקט יהודי לאומי ולא אקט דתי ולכן לפי דעתי יש לעדה הערבית עניין מועט בזה".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן