אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

בית המשפט פסק פיצויים בסך מיליון שקל בשל הכפשה ברשתות החברתיות באמצעות פרופילים מזויפים

השופט ד"ר מנחם רניאל קבע כי "לפרופילים פיקטיביים אין חופש ביטוי", ללא הראיות ישירות, ותוך התבססות על ניתוח שורה של ראיות נסיבתיות

תופעת השיח האלים ברשתות החברתיות  קיבלה היום התייחסות משפטית נוספת שתהווה כלי התמודדות עם התופעה הפסולה. פסק דין שניתן החודש בבית המחוזי בחיפה חייב את יוסי דואק, בעלים של מקומון, אתר אינטרנט ומשרד יחסי ציבור בקריות, לשלם לצבי (ציקי) אבישר, שהתמודד לראשות העיר קריית מוצקין, פיצוי של כמיליון שקל. זאת לאחר שדואק הפעיל מערך של פרופילים מזויפים, דרכם פעל להשמיץ ולהכפיש את אבישר במהלך מערכת הבחירות לראשות העיר.

השופט ד"ר מנחם רניאל פסק כי דואק יצא למסע הכפשות מתוכנן וממומן, תוך שהוא "פועל במניפולטיביות ומרחיק את עצמו ולמנוע זיהוי בינו וחופש הביטוי לו הוא זכאי, לבין הפרסום עצמו", פסק השופט רניאל. "בנסיבות אלה", המשיך, "אין תחרות בין חופש הביטוי של דואק לשמו הטוב של אבישי".

קביעתו של שופט המחוזי נעשתה לאחר ניתוח שורה של ראיות נסיבתיות ומבלי שהיו ראיות פוזיטיביות לכך שדואק עומד מאחורי הפרופילים.

פסק דין זה, מהווה נדבך נוסף בהתמודדות עם תופעת האלימות ברשת החברתית, שכן המחרב האינטרנטי סובל מהעדר חקיקה או כלי אכיפה מתאימים. המצב כיום בישראל כמעט ולא מאפשר להתמודד עם תופעות אלימות, בריונות, הסתה לאלימות והכפשות שקורות ברשתות חברתיות ובאתרי אינטרנט. דוגמא בולטת להעדר מדיניות ברורה בנושא הוא חוק הסמכויות לשם מניעה לביצוע עברות באמצעות אתר אינטרנט, המאפשר לסגור אתר אינטרנט אך ורק במקרים של זיוף, פדופיליה, הימורים, טרור וסמים. שאר החוקים של מדינת ישראל לא חלים על אתרי האינטרנט. בנוסף, החוק מאפשר הורדה של האתר מהאוויר וכלל לא נוגע למבצע העברה, שיכול מצידו להעלות אתר אינטרנט אחר ללא התמודדות עם השלכות על העברות אותן הוא מבצע.

בפסיקה שעסקה במקרה דומה, קבע בית המשפט העליון כי בית המשפט לא מוסמך לתת צו המורה לחשוף את זהותו של גולש אנונימי באינטרנט כל עוד המחוקק לא קובע סמכות כזו. במקביל, השופטים חזרו על הצורך לייצר ודאות ולהסדיר בחקיקה את הנושא של פרסום וגילוי זהותו של משתמש אנונימי ברשתות חברתיות.

העדר חקיקה מביא את השופטים להתמודד עם הכלים העומדים לרשותו, שלא בהכרח מתאימים לרוח התקופה ובכך מקשים על התמודדות עם תופעות פסולות המתרחשות באתרי אינטרנט וברשתות החברתיות.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן