אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"בפועל היוהרה הזאת יצרה אווירה שאנחנו מעין מעצמה שלא ניתן לפגוע בה"

בספרו החדש שיצא לקראת ראש השנה "המלחמה", חושף העיתונאי והמגיש ניסים משעל, פרטים חדשים אודות מלחמת יום הכיפורים, שהסתיימה בניצחון ישראלי, אך גבתה מחיר חסר תקדים ושינתה את יחס החברה והתקשורת הישראלית להנהגה. בשיטת עבודה ייחודית שריכזה עדויות, פרוטולוקים ודוחות מודיעיניים לפי ציר זמן, חושף משעל כיצד התנפצה תדמית הבלתי מנוצחת של ישראל בפני עצמה

50 שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים שהסתיימה בניצחון ישראלי אך השאירה טראומה לאומית שרבים החושבים שטרם נפתרה. העיתונאי, שדר הטלוויזיה ניסים משעל, יוצא לקראת ראש השנה החדשה ויום הכיפורים בספרו "המלחמה" המתעדת את מלחמת יום כיפור הנוראה ההיא. תהליך המחקר בספרו החדש התבצע בשיטת עבודה ייחודית שאפשרה להיצמד לעובדות ולהימנע מפרשנויות. בכך, אפשרה לצוות המחקר להימנע מוויכוחים מיותרים ולנהל תחקיר מהימן ולחקר האמת.

משעל בראיון לד"ר יהודית יחזקאלי: "בחרתי לכתוב על מלחמת יום כיפור כי זו המלחמה הקשה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. במשך שנתיים נכתב הספר על המלחמה ההיא, כתבתי אותו עם צוות מחקר ועריכה שבראשו הסופרת מירב הלפרין שרכזה את החומר שכתבתי. עבדנו בשיטה משלנו. במקום להיכנס לפרשנות ומאבקים בעקבותיה החלטנו לכתוב את תשעה עשר ימי המלחמה באמצעות תיעוד כרונולוגי של האירועים במלחמה ממרחק הזמן, בעזרת מסמכים, פרוטוקולים, דוחות מודיעיניים, תחקירים צהליים, עדויות מהשטח הלוחם, הקלטות מחדרי הפיקוד, ישיבות ממשלה וחדרי הקבינט. כך חסכנו לעצמנו ויכוחים והתרכזנו בתיאור העובדתי והשלכותיו", אמר.

המלחמה - ניסים משעל - אגודת העיתונאים בתל אביב

"ראוי לזכור כי דו"ח ועדת אגרנט שחקר את מלחמת יום הכיפורים והשלכותיה, חקר רק את הדרג הצבאי ובעקבותיו הודח הרמטכ"ל דדו, שנעשה לו עוול ענק. אולם בהסתכלות על הדרג המדיני גולדה ראשת הממשלה דאז התפטרה, הפגנות ענק נגד משה דיין, שר הביטחון דחפו אותו להתפטר. החלה אז רעידת אדמה פוליטית שהתחילה בשנת 74, אחרי המלחמה הזאת, שאת תוצאותיה ראינו בשנת 1977 כשמנחם בגין עלה לשלטון וגם הרב עובדיה יוסף שהתפרסם ב זכות חתירתו להתרת עגונות ובעצם הפך לרב עתיר זכויות בחברה הישראלית, שנזקקה גם למנהיג רוחני. נוצרו אפוא 2 מנהיגים חדשים לעם ישראל שעבר טראומה קשה על אף הניצחון במלחמה הזאת".

איך אתה מסביר את העובדה שלא מעטים בצבא ראו את המצרים והסורים מתכוננים למלחמה נגדנו והתריעו לשווא?

"נכון, הסיפור הגדול בדרום היה של איש המודיעין סגן סימן טוב. הקצינים והחיילים שם ראו את תזוזת הכוחות המצריים והיערכותם לקרב. הם דיווחו למעלה אבל למפקד המודיעין הישראלי אלי זעירא הייתה קונספציה משלו. הוא קרא לזה 'סבירות נמוכה'. הוא היה נעול על המחשבה שהסבירות למלחמה היא נמוכה. לא רק עליו השפיעה אופוריית מלחמת ששת הימים והניצחון הישראלי הגדול. דיין נחשב אז לסגנו של אלוהים ומי שיודע מה צריך לעשות היטב. בפועל היוהרה הזאת יצרה אווירה שאנחנו מעין מעצמה שלא ניתן לפגוע בה. הם ראו את כל הסימנים המצביעים על המלחמה שמתקרבת ולא היו מוכנים לפתוח את הראש להאמין במציאות המתרחשת, עד שבא הסוכן המצרי אשף מרואן מי שהציע כבר בשנות ה-70 לעבוד עם המוסד הישראלי. הוא ביקש להיפגש בדחיפות עם מפעילו מהמוסד צבי זמיר, בליל יום כיפור בעשר בלילה. 'מחר מתחילה המלחמה' הודיע. הפגישה הסתיימה בשעה שתיים לפנות בוקר בלונדון. זמיר מעביר את המסר הבהול לגולדה ודיין. ישיבה מתקיימת בבוקר בנושא, אלי זעירא עדיין מתנדנד והמלחמה פרצה בהפתעה על עם ישראל".

היית צנחן בדרום בזמן המלחמה

"הייתי צנחן בפאיד תעלת סואץ, ראיתי את כל הזוועות, את הפצועים וההרוגים שם. הייתי בק"מ ה-101 שם נפגשו ג'מסי, הרמטכ"ל המצרי וארהל'ה יריב, איש המודיעין של ישראל, אבטחנו את המקום כצנחנים. דיין התפטר אחרי המלחמה. אני זוכר שארגנו לו הרצאה באוניברסיטת בר אילן. ההורים השכולים הגיעו בהמוניהם לשם. היו צריכים להבריח אותו. הייתי עד לאירוע. זו הייתה הכתבה הראשונה שלי לטלוויזיה. ראיתי שם את דיין חיוור כסיד שאמר שהם "הורגים" אותו.

לא רק דיין, כל עם ישראל נותר בטראומה לאומית. מדינת ישראל מעולם לא שבה להיות אותה מדינה שהייתה ערב יום הכיפורים ההוא".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן