אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"בתוך מערכת הניו יורק טיימס מתנהלת מלחמת עולם"

בפנל האגודה הישראלית לתקשורת בהנחיית פרופ' גבי וימן, שנערך באוניברסיטת רייכמן: אנשי אקדמיה ועיתונאים הגיעו למסקנה שבמערכת ניו יורק טיימס מתנהלת "מלחמת עולם" בדמות מאבק בין עיתונאים ותיקים לצעירים אקטיביסטים, המבקשים להטות את הקו המערכתי

"אומרים שעיתון הניו יורק טיימס הוא הטיוטה היותר מוסמכת של ההיסטוריה. אולם בנוגע למלחמה  בעזה זו טיוטא מפוקפת". כך טען פרופ' איתן גלבוע, חוקר תקשורת ויחסים בינלאומיים ומומחה לענייני ארה"ב מאוניברסיטת בר אילן. הדברים נאמרו במסגרת כנס של האגודה הישראלית לתקשורת שנערך בשבוע שעבר באוניברסיטת רייכמן בהנחיית פרופ' גבי וימן. לדברי גלבוע, דיווחיו של הניו יורק טיימס בנוגע למלחמה לוו בשורה של שגיאות וטעויות שרק את חלקן מערכת העיתון היתה מוכנה לתקן ואף זאת, באופן חלקי בלבד.

 
כדוגמא לדיווח שגוי הצביע גלבוע על ידיעה שהופיעה בניו יורק טיימס  ב-17 באוקטובר 2023 אודות הפיצוץ בבית חולים אל-אהלי בעזה, שבו נהרגו לפי דיווחי הפלסטינים כמאות בני אדם. "צה"ל חשף תיעודים ולפיהם בית החולים לא הופצץ מהאוויר ומכן, שאינו אחראי למותם של האנשים במקום. אולם רקטה ששיגר הג'האד האסלאמי לעבר ישראל, נחתה במגרש החניה של בית החולים והיא שגרמה למותם של 20 -40 איש. כך או כך בכותרת הדיווח אודות התקרית המצערת, הניו יורק טיימס קבע נחרצות כי ישראל היא  זו שנושאת באחריות להרג ובתוך כך, גם פרטי הידיעה שפורסמה היו לא נכונים. הכותרת ולפיה ישראל נושאת באחריות להרג, התבססה כאמור אך ורק על טענת החמאס והיא לא שונתה באתר העיתון במשך כשעתיים ולאחריהן היא תוקנה חלקית. זאת ועוד, בעקבות פניות של הבית הלבן למערכת העיתון, הודו עורכיו כי הכתבה התבססה על מקור חמאסי. כלומר, מערכת הטיימס, סמכה על דיווח של החמאס ונתנה לו יותר מקום מאשר לדיווח של דובר צה"ל".
 
העיתונאית לילך סיגן (מעריב), שחקרה את התנהלות הניו יורק טיימס משנת 2022 ובמהלך המלחמה בעזה, אמרה בפנל כי חלק מדיווחי העיתון התבססו על עיתונאים עזתים שחדרו ב-7 באוקטובר יחד עם אנשי חמאס לישובי עוטף עזה והיו עדים לפחות לחלק ממעשי הזוועה שבוצעו בישובים הישראליים. "אין בניו יורק טיימס שום התייחסות או גילוי נאות לכך שעתונאי עזה עובדים בתנאים שונים מאשר התנאים בהם מועסקים עובדים במדינות מערביות. קוראי העיתון אינם יודעים באילו דרכים מגיע מידע מעזה", לדבריה. בעניין זה העיר גלבוע כי ישנה קבוצה של עיתונאים בניו יורק טיימס הרואים עצמם כפעילים פוליטיים יותר מאשר כעיתונאים. "הם אחראים לפרסום ידיעות לא מדויקות או שגויות ולעיוותים בציטוט דבריהם של ראש הממשלה נתניהו או שרים בממשלת ישראל".
מאבק בין דורי 
 
לדברי גלבוע, בתוך מערכת הניו יורק טיימס מתחולל מעין מאבק בין דורי בקרב הכתבים והפרשנים, במסגרתו קבוצה לא מבוטלת של עיתונאים צעירים מנסים להסיט את העיתון לכיוון יותר אקטיביסטי ופוליטי, על חשבון הדיווח המאוזן. "למשל במלחמת עזה, ניכר שהגורמים האקטיביסטיים בעיתון פועלים לכוון אותו לפי האג'נדה הפוליטית שלהם, המתייחסת בסלחנות לפשעי חמאס. גורמים אלה לא היו מרוצים מהתחקיר המפורט שערך ניו יורק טיימס אודות מעשי האונס שביצעו אנשי חמאס בישובי העוטף ועל כן הם ניסו לקעקע את אמינות התחקיר, תוך הצגת מסמכים שערערו לכאורה על אמיתות מעשי הזוועה וזאת חרף שהאו"ם עצמו אישר את דבר מעשי האונס".
 

מיהם הצעירים הללו שלטענת גלבוע מנסים להשתלט על הלוך הרוח בהתנהלות העיתון? לדברי גלבוע אלה אנשים שבחלקם למדו באוניברסיטאות העילית, שבהן שוררת עוינות כלפי ישראל ותמיכה מאסיבית בפלסטינים. "הם עוברים שטיפת מוח בקמפוסים ומושפעים מהרשתות החברתיות. אנשים אלה רוצים שניו יורק טיימס יהפוך לרשת חברתית שהיא 100% נגד ישראל. הם אינם מסתפקידם בסתם הטייה של מדיניות העיתון, אלא שבחזונם הם שואפים לעיתון המשמש כסניגור לפלסטינים.

בניין הניו יורק טיימס בניו יורק | צילום: רותם אברוצקי
מצנזרים ידיעות ובקושי מתקנים טעויות
 
עוד טען גלבוע: "עורכי העיתונים הפועלים לפי סטנדרטים מקצועיים מסורתיים מפחדים מהקבוצת הצעירים ששמה לה למטרה לשנות את כיוון התנהלותו של הניו יורק טיימס. למה דווקא ניו יורק טיימס סומן על ידם? כי זה עיתון העילית. הלכה למעשה הם מצליחים לצנזר ידיעות שאינן מתיישבות עם השקפת עולמם האנטי ישראלית. כשהעיתון נכשל בפרסום טעות מהותית, הוא אמנם מודה בה, אולם בקושי מתקנה. על כל טעות שהעיתון מתקן יש טעות שאינה מתוקנת".    
   
 לילך סיגן ציינה כי ניו יורק טיימס מקבל לפרסום כתבות של "עיתונאים" מעזה, שהלכה למעשה מפרסמים את דבר פעילי החמאס והם עושים זאת ללא כל גילוי נאות. "הראיות שאספנו מצביעות על כך שהעיתון מפרסם דיווחים שלפחות בחלקם אינם אמינים ובהם גם שקריים ומן הסתם, זה קורה ברקע ניסיונם של האקטיביסטים הצעירים בתוך העיתון להפכו כמעט לביטאון של חמאס", סיכמה.   
 
 פרופ' גבי וימן, מרצה לתקשורת באוניברסיטת רייכמן, אמר כי הממצאים שהוצגו בעניין הניו יורק טיימס "מטרידים". לדבריו, בתוך מערכת הניו יורק טיימס מתנהלת "מלחמת עולם". הוא הוסיף כי "כולם מפחדים מהעיתון הזה, הנחשב לקודש הקודשים של העיתונות. אפילו פה, באגודה הישראלית לתקשורת, הרימו גבה כשהצעתי שנקיים פאנל בנושא ניו יורק טיימס. חשבו שזו תהיה התאבדות מדעית". 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן