אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

ד"ר יהודית מבררת: האם שנת הלימודים החדשה תלווה בתחזיות קודרות לשביתות וקשיים כפי שקורה מדי שנה?

האיום בשביתה במערכת החינוך מתנוסס מעל ראשם של שרי החינוך לדורותיהם עוד מלפני קום המדינה, היחס שלו זוכים המורים מהמערכת עולה בכל שנה לשיח התקשורתי באופן קבוע לפני פתיחת שנת הלימודים. יהודית יחזקאלי מבררת עם כתב החינוך לירן כוג'הינוף את גודל המשבר

כמדי שנה, מערכת החינוך בארץ הופכת לאייטם תקשורתי, סמוך לפתיחת שנת הלימודים החדשה. כתבי החינוך בישראל מקבלים במה תקשורתית רחבה ביחס לשאר ימות השנה ומייצרים כותרות רבות סביב השאלה המתבקשת האם שנת הלימודים תיפתח כסדרה או ששוב החופש הגדול יזלוג לחגי תשר"י בשל שביתה של ארגוני המורים.

שביתת המורים הראשונה בישראל נערכה כבר בשנת 1932, אז נאבקו המורים לקבל שכר מהסוכנות היהודית. מאז ועד היום, האיום בשביתה מתנוסס מעל חודשי יולי – אוגוסט במין רפטטיביות מרגיזה. האייטם אותו אייטם, הכותרות אותן כותרות וחוזר חלילה. האם השיח הציבורי ותפיסת המשבר במערכת החינוך נובעים מתופעה חברתית כלכלית או ערכית ואפילו גלובאלית, או שמא המשבר במערכת החינוך כלל לא קיים והנבואות על קריסתה הן נבואות סרק?

לפי נתוני דו"ח ה-OSED לשנת 2022, במערכת החינוך בישראל יש פערים אקוטיים לעומת מדינות מובילות החברות בארגון הבינלאומי. כך למשל, מורה בישראל מרוויח פחות מעמיתו ב- OECD. בנוסף, ישראל נמצאת במקום ה-19 באחוז השקעת התוצר הלאומי בחינוך וכן במקום ה-26 בהשקעה כספית עבור תלמיד יחיד.

כתב החינוך של כאן 11 וקול ישראל, העיתונאי לירן כוג'הינוף, הסביר מדוע תחושת דז'ה וו מלווה את צרכני החדשות בכל שנה, מאז קיומה של שביתת המורים הראשונה ב-1932.

"נושא החינוך עולה לחדשות בסוף חודש אוגוסט. זו עונת המלפפונים. אין ממש אייטמים לסיקור, הכנסת בפגרה וכולם מנצלים את הזמן לחופשות משפחתיות. בתוך הריק שנוצר, כולם נזכרים במערכת החינוך ובבעיות החמורות שלה: השכר הנמוך והיחס המחפיר שהמורים מקבלים מהמערכת ומהורי התלמידים", אמר. "המערכת סובלת ממחסור חמור של 3,379 מורים, ואי אפשר להתעלם מהעובדה שיש מורים שהתקבלו ללמד ללא תעודת הוראה או הכשרה מתאימה לכך"

מצאתם טעות בכתבה?

כיצד מערכות החינוך בעולם מתפקדות בהשוואה לישראל?

"בשנה שעברה נסעתי לדנמרק כדי לחוות את תפקוד מערכת החינוך שלהם. הכיתות שם מרווחות, שכר המורים גבוהה יותר והמערכת לא סובלת ממחסור בכוח אדם. הלימודים הם ללא תשלום מהגן ועד האוניברסיטה ושיטת הלמוד היא פחות דידקטית ויותר חווייתית. הם המציאו שיטת לימוד הנקראת 'גני יער'. הילדים יוצאים אל היער ובעצם הלימודים שם הם משחק. לומדים תוך כדי משחק חוויות חברתיות רגשיות, לא רק קופצים על הטרמפולינה, למשל, אלא לומדים איך לצפות בחבר המשחק, להמתין לתורך לעלות על הכלי ולשחק בחבורה בצורה נכונה. סדרת הביקור במערכת החינוך בדנמרק פורסמה אצלנו ומיושמת במספר גנים בישראל".

"שעת מבחן" היא סדרת כתבות בה כוג'הינוף חושף את האתגרים הטמונים במערכת החינוך ומתלווה למנהלי בתי ספר במאמציהם לגייס מורים טובים למערכת לקראת שנת הלימודים החדשה. הם דיברו על העדר טיפול מספק של הממשלה במערכת וגישתה המיושנת לחינוך. 

"השנה יהיו בתי ספר שיכניסו את GPT- הבינה המלאכותית למערכת הלמידה, לעזרת הכנת שעורי הבית בקרב התלמידים. הם כבר לא צריכים לשנן את השיעור אלא להבין להתנסות ולהפנים. מערכת הבינה המלאכותית אף עוזרת למורים להעביר את הלמידה לכלל הכיתה בצורה מקצועית יותר".

 האם יש התפתחות במערכת החינוך בנושא הלמידה בכיתה יב' לקראת ציוני הבגרויות?

"זה יקרה בתיכון "איתן" השייך למועצה האזורית גזר בקיבוץ נען. שם יעשו את הבגרויות בכיתות י'-יא'. כיתה יב' הופכת להיות מעין מכינה למערכת טיולים, התנדבויות ולמידה של נושאים חברתיים שעד היום לא נמצאים בחזית הלימודים. הפיילוט הזה במידה ויצליח ימשיך לבתי ספר אחרים רבים בארץ".

 

דילוג לתוכן