אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

האגודה לזכויות האזרח נגד החוק להפסקת פעילות אל-ג'זירה בישראל

"חוק אלג'זירה": האגודה לזכויות האזרח "מתנגדת להצעת החוק למניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה".
האגודה לזכויות האזרח פרסמה נייר עמדה https://www.acri.org.il/post/__979 ולפיו היא מתנגדת להצעת החוק "למניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה", חוק שלמעשה אמור להוביל להפסקת פעילותה של רשת "אל-ג'זירה" הקטארית בישראל. בפנייתה של עו"ד הגר שחטר אל יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בכנסת, ח"כ צבי פוגל (עוצמה יהודית), נכתב כי האגודה לזכויות האזרח רואה בחוק המוצע פגיעה שלטונית בכלי תקשורת, ומהלך הרומס את חופש הביטוי של כלי התקשורת וגם של אזרחי המדינה הרוצים לצרוך את שידוריו. "חופש הביטוי הוא זכות חוקתית שהיא תנאי מוקדם למימושן של כמעט כל החירויות האחרות", נטען בפנייה. "בתי המשפט הכירו בכך שזרימה חופשית של מידע היא תנאי למשטר דמוקרטי". עפ"י האגודה לזכויות האזרח, חופש העיתונות הוא נדבך מרכזי לחופש הביטוי. "לעיתונות תפקיד חשוב בהבעת ביקורת על מעשי השלטון וחשיפת תופעות שליליות בחברה. "זו כיכר העיר בה מטבעות דעות שונות. כן, לעיתונות תפקיד מרכזי בהבאת מידע אקטואלי בפני הציבור והיא משקפת לא רק את זכות העיתונאי להשמיע, אלא גם את זכות הציבור לדעת".
לטענת האגודה, הגבלת חופש הביטוי וחופש העיתונות שמורה רק למקרי קיצון חריגים שבחריגים. "פגיעה ודאית בביטחון המדינה עשויה להוות תכלית ראויה להגבלת חופש הביטוי. אולם הכשל של הצעת החוק הוא שהיא לוקה בקשר סיבתי קלוש בין האמצעי לבין מניעת פגיעה בביטחון המדינה". לבסוף טוענת האגודה לזכויות האזרח כי "חוק שמטרתו השתקת גורמי שידור זרים שאימצו קו ביקורתי כלפי המדינה או המבטאים קולות ונרטיבים של גורמים עוינים, אינו תכלית ראויה. תכלית זו היא פסולה. לכן ההסדר בבסיסו אינו חוקתי ואין לקדמו".
אתר "אל-ג'זירה" באנגלית
"חשש ממדרון חלקלק ומסוכן"
קודם לכן גיבשה אגודת העיתונאים בירושלים נייר עמדה בעניין הצעת חוק "מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה", ובה הביעה התנגדות להצעה, בנימוק ששמירת האיזון הנכון בין עקרונות אלה צריכה להיעשות על ידי אנשי המקצוע ובפיקוח שיפוטי, ולא על ידי הדרג המדיני. אגודת העיתונאים ירושלים מביעה "חשש גדול מפני מדרון חלקלק ומסוכן שעלול להביא, בנוסף לאל ג'זירה, גם לסגירת כלי תקשורת ישראליים – כפי שאף הוצע בשלב מסוים, היה ואלה לא יעשאו חן בעיני השלטון". לטענת האגודה, הצעת יו"ר הוועדה לביטחון לאומי לקבל חוות דעת אחת בלבד ולהעביר את הדיון לידי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, נראית כהצעה המכוונת להגברת השליטה של יו"ר הוועדה והשר לביטחון פנים על ההליך. "אנו מתנגדים לתיקונים המוצעים", אומרת האגודה. "יש להבטיח שסגירת כלי תקשורת תיעשה בשלושה שלבים לפחות: א), בתמיכה ובאישור של גורמי המקצוע ב), בבחינה על ידי שר הביטחון וקבלת החלטתו בהתאם להמלצות, ג), באישור בית משפט מחוזי".
‏‏צילומים: מתוך שידורי רשת אל-ג'זירה

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן