אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

האם הפשע הזה בחסות המדינה?

קשה להודות בזה, אבל בהתייחס לעובדות, המסקנה היא אחת: האלימות בחברה הערבית לא מעניינת את מדינת ישראל

בשנת 1992 ישראל עיגנה בחוק את זכויות האדם באמצעות שני חוקי יסוד. זכויות אלו מוגדרות כזכויות טבעיות והן מוענקות לכל אדם מעצם היותו: הזכות לחירות, לחיים וכן הזכות לביטחון אישי. חרף עובדות אלו, ממשלת ישראל עושה איפה ואיפה בהחלתן, הזכות לחיים בחברה הערבית ומפקירה באחת את ביטחונם האישי.

זמן רב אני שומע, רואה וקורא דברי הבל, טיפשות וגזענות מכל מיני גורמים בכלי התקשורת השונים. אלו המגדירים את עצמם מומחים בענייני הביטחון האישי ובמיוחד בתחום המשטרתי מדברים השכם והערב על המתרחש בחברה הערבית הופכים עד מהרה למסיתים כנגדה.

לממשלות ישראל כולן, ולממשלה הנוכחית בפרט ,יש תפיסה צרה ומוגבלת של המציאות הערבית. במשך שנים הן מתעלמות מהצרכים הכלכליים, החברתיים והתרבותיים שלנו. הפערים בין יהודים וערבים הם בלתי נתפסים בכל הנוגע לשיעורי תעסוקה, שכר, השכלה וכן בתחושת הביטחון. הדוגמה החיה לכך היא ההזנחה הפושעת במיגור הפשיעה שהוביל לרצח של 110 קורבנות מינואר השנה. כך הפכה החברה הערבית לחצר האחורית של מדינת ישראל, בדגש על תושבי הדרום. שם כאמור, ההפקרות חוגגת.

"כיצד אפשר לחזק את האמון בין הערבים למערכת, בשעה שעל כיסא השר לביטחון פנים יושב איש ימין קיצוני, גזען ולאומן משיחי, המשתייך למפלגה פשיסטית שרואה בחברה הערבית גיס חמישי?"

עלתה בי השאלה, מה היה אילו הפשע בערים היהודיות היה משתולל כך? האם הוא היה זוכה לאותו "טיפול מסור" שהחברה הערבית זוכה לו? אני סמוך ובטוח שמדינת ישראל הייתה מכריזה מיד על מבצע רחב היקף כדי למגר את הפשיעה הנוראית הזאת. לנו, אזרחי המדינה מהחברה הערבית, מגיע לא פחות מכך.

יום אחרי הטבח בגליל בו נרצחו חמישה אזרחים ערבים בשעה בודדה, התייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמות ואמר שהוא נחוש למגר את הפשיעה באמצעות הכנסת השב"כ לפעולה. תהיות רבות עלו בי מהצהרתו. לבסוף, איך ניתן להאמין בכוונותיו כשאירועי העבר מצביעים על שורה של הבטחות כזב והפרות אמון עם שותפיו? כיצד אפשר לחזק את האמון בין הערבים למערכת, בשעה שעל כיסא השר לביטחון פנים יושב איש ימין קיצוני, גזען ולאומן משיחי, המשתייך למפלגה פשיסטית שרואה בחברה הערבית גיס חמישי?

שתיקתן של האליטות הביטחוניות, הכלכליות ואפילו התרבותיות מאפשרות את קיומה של הגזענות הממסדית וקביעת ערך הדם על פי זהותם הלאומית של אזרחי המדינה. הפשיעה הגיעה לממדים חסרי תקדים מאחר והגזענות חלחלה גם למערכת הביטחון, הרואות בערבים כאויבים. קשה להודות בזה, אבל בהתייחס לעובדות, המסקנה היא אחת: האלימות בחברה הערבית לא מעניינת את המדינה.

טענה שעלתה לא אחת לאובדן השליטה בפשיעה, היא שאין שיתוף פעולה מצד התושבים הערבים. מדובר בטענה מגוחכת שלא מכבדת את אומרה. לו למדינה היה רצון כנה לשים קץ לאלימות, היא הייתה עוצרת אותו עוד שהיה בחיתוליו.

בנוגע להפעלת השב"כ והכנסתו לפעולה בחברה הערבית, הרשו לי לחדש. השב"כ היה נוכח בחברה הערבית מאז ומעולם. לערביי ישראל יש ניסיון מר מפעילות השב"כ משנים עברו, במיוחד מתקופת הממשל הצבאי. אולם, אם הוא אכן ייכנס ללוחמה כנגד ארגוני פשיעה, חייבים להגדיר את גבולות המרחב שלו ויפה שעה אחת קודם.

אסיים בפנייה לגורמים בממשלה, אם אין לכם את הכלים המתאימים לשים קץ לפשע המשתולל, אנא הודיעו על כך לוועדת המעקב של החברה הערבית, הם יוכלו לפנות למדינות האיחוד האירופי שישלח כוח שיטור וישים קץ לטירוף.

הכותב מוסטפא אבו ראס הוא ממלא מקום יושב ראש אגודת העיתונאים בתל אביב.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן