אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

לאחר שבעבר התנגד לאישורו בקבינט ואחר כך, צידד בחקקיקתו – נתניהו רוקן מתוכנו את "חוק אל-ג'זירה"

סיפורו של זיג-זג: בעת האחרונה, נתניהו הפגין נחישות רבה להעברת חוק המאפשר למנוע מהערוץ הקטארי לפעול בישראל, אולם במשך חודשים רבים הוא סרב להביא את החוק המדובר לאישור בקבינט, כולל בחודש אוקטובר אשתקד. ניתוח נוסחו של החוק שעבר השבוע בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, מגלה כי אפשר בהחלט שלמרות הרטוריקה הניצית, אל ג'זירה תמשיך לשדר מישראל ובישראל באין כל מפריע

החוק לסגירת שידורי ערוץ אל ג'זירה בישראל עבר השבוע בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ונכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, זאת לאחר שראש הממשלה נתניהו הצהיר קבל עם ועדה, כי יפעל באופן מידי לסגירת הערוץ. בהודעה שמסר הליכוד נכתב כי: "החוק החדש מקנה לראש הממשלה את הסמכות לסגור את שידורי הערוץ בישראל", אולם בחינה מעמיקה של סעיפי החוק, מעלה תהיות בדבר היכולת לממש את תכליתו הלכה למעשה ואף יתרה מכך, החוק עוד עלול להתברר כלא רלוונטי ככלי יעיל לסגירת פעילותו בישראל של הערוץ המסית דרך קבע נגד ישראל.

החוק שעבר בתמיכה גדולה בכנסת, מקנה לרוה"מ סמכויות מיוחדות להורות לספק תכנים (בכבלים, בלווין) על הפסקת שידור הערוץ, להורות על סגירת משרדי הערוץ היושבים בישראל או תפיסת מכשיר המשמש לצילום והקלטת תוכן בעבור שידורי הערוץ וכן סמכות לסגירת אתר האינטרנט של הערוץ, היה והוא מאוכסן על גבי שרתים בישראל. סמכויות אלו אינן "מחזיקות מים" מכיוון שמכלול הסעיפים המתלים המצורפים לסמכויותיו של ראש הממשלה, סותרים הלכה למעשה, את מרחב התמרון שניתן לו.

כך למשל, החוק מאפשר לעיתונאים להמשיך לצלם בטלפון הסלולארי, מאחר וטלפון סלולארי אינו מוגדר בחוק כאמצעי שידור, לעומת מצלמה שאותה החוק החדש מאפשר להחרים. בנוסף, הסמכות להפסקת שידורי הערוץ אינה חלה על השידורים באינטרנט, כך שבשעה שספקי התכנים המובילים כמו הוט או יס ייפסקו השידורים, באל ג'זירה ימשיכו לשדר את תכני הערוץ על גבי רשת האינטרנט באין מפריע. הסמכות לסגירת אתר האינטרנט של הערוץ חלה אך ורק אם האתר מאוכסן בשטח ישראל, כך שכל מה שאל ג'זירה צריכה לעשות כדי להמשיך את פעילותה בישראל, זה בסך הכל להעתיק בלחיצת כפתור את אכסון האתר לספק שאינו ישראלי ובכך להשאיר את האתר באוויר. לא זו אף זו, תוקף סמכויות אלו ניתנות ל-45 ימים בלבד, לאחר אישור שופט מחוזי והמלצה רשמית של גורמי ביטחון.

נחישותו של נתניהו להעביר את החוק ודרישתו מיו"ר הקואליציה לוודא שהצעת החוק תעבור בכנסת מעלה תמיהה, שכן רק בחודש אוקטובר אשתקד, סמוך לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, סרב נתניהו להעלות את נוסח החוק לאישור בקבינט וזאת חרף עמדותם של השב"כ והמוסד כי הערוץ פוגע בביטחון ישראל דה פקטו. כך או כך, נראה שעל אף הרטוריקה המתלהמת שנתניהו השמיע באחרונה בזכות החוק התקדימי, מדובר לכל היותר בהעמדת פנים, שכן מהותית, נראה שנתניהו, פשוט לא שינה את עמדתו המקורית ביחס לחוק החדש שאף זכה לביקורת מקיר לקיר בקרב חברים בולטים בקואליציה, ובמבחן המציאות ספק אם ימנע את פעילותו של הערוץ בישראל ושידוריו ממנה. האומנם שוב לא יותר מעוד "ישראבלוף"? חוק ריק מתוכן שכל תכליתו לרצות את דעת הקהל מצד אחד ומצד שני כזה שלא פותח "חזית" אמיתית מול הבית הלבן, שמבעוד מועד אותת לנתניהו כי החוק החדש "מדאיג מאוד באשר להשלכותיו על חופש העיתונות וחופש הביטוי". 

מצאתם טעות בכתבה?

כתבות נוספות

דילוג לתוכן