אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

האם חוק המעצרים המנהליים של בן גביר עשוי לפגוע בחופש העיתונות?

הצעת חוק המעצרים המנהליים עלתה לקריאה טרומית היום (ראשון). היא תעניק לשר לביטחון לאומי שורה של סמכויות שיאפשרו לו להגביל אזרחים ללא משפט. עורך הדין עמית גורביץ' מסביר כיצד החוק עשוי בקלות לפגוע בחופש העיתונות וחופש הביטוי

הבוקר (ראשון) עלתה לקריאה טרומית הצעת חוק סמכויות מנהליות של חבר הכנסת צביקה פוגל. הצעת החוק תאפשר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להורות על מעצרים מנהליים לבקשת המפכ"ל ובאישור היועמ"ש, פרקליט המדינה או המשנים שלהם. בדומה לסמכות שיש לשר הביטחון בנוגע למניעת טרור. בנוסף, הצעת החוק תעניק לבן גביר סמכויות חסרות תקדים שיאפשרו לו להורות לבדו על הפקדת דרכון, איסור התקשרות עם גורמים מסוימים, הגבלה על שימוש באינטרנט וסמכות להטיל מגבלות הקשורות לעבודה. השר יוכל להפעיל את סמכויותיו אם יחשוב שקיים חשד סביר פגיעה בביטחון הציבור.

הצעת החוק פתחה את יומני הבוקר בתחנות הרדיו ונכנסה לסדר היום התקשורתי. בתוכנית "עושים צהרים" בגל"צ התנהל דיון בעד ונגד ההצעה, ניצב בדימוס שחר איילון עלה לשידור והביע תמיכתו בחוק בטענה שהוא מרחיב את ארגז הכלים של המשטרה בכל הנוגע במאבק בפשיעה. הדוגמאות שנתן מניסיונו המקצועי הצביעו על העובדה שהחוק עשוי לאפשר לכוחות המשטרה למנוע פשעים טרם בוצעו. "חיכו במשטרה כבר הרבה זמן לחוק מהסוג הזה", כך אמר.

לדיון הצטרפה רולא דאוד מארגון "עומדים ביחד" שהביעה את חששותיה בנוגע לכוונותיהם האמתיות של פוגל ובן גביר, ועל החשש שלה לפגיעה קריטית בדמוקרטיה. "הצעת החוק תפגע באופן ישיר בחירות של האזרחים והאזרחיות במדינה". באולפן התפתח וויכוח בין השניים שנגמר ללא הסכמות, אך הותיר שאלה מסקרנת בהקשר התקשורתי: כיצד החוק עשוי להשפיע על חופש הביטוי ועל אנשי תקשורת במדינה?

איתמר בן גביר (צילום מסך פייסבוק) - אגודת העיתונאים בתל אביב
האם חוק המעצרים המנהליים של בן גביר ישפיע על חופש הביטוי ועל עיתונאים? (צילום מסך פייסבוק)

עמית גורביץ' עורך דין לענייני עבודה ועיתונאי בעברו, הביע חששות כבדים באשר לפגיעה בחופש הביטוי בישראל, ולא רק בגלל התבטאויות עבר של בן גביר שהצביעו לא אחת על פגיעה במפגיני המחאה.

"הצעת החוק הזאת מסוכנת לכל אזרח, ועלולה להיות מסוכנת במיוחד לעיתונאים שאין להם שום הגנות בחוק. ולכן, אם הוא מופעל כדי להשתיק עיתונאי, אז המשמעות היא קשה יותר מאחר שמעבר לחופש התנועה שנפגע, נעשית פגיעה בחופש הביטוי. זה מוביל באופן ישיר לפגיעה בזכות הציבור לדעת".

נזכיר שרק בשבוע שעבר נפל חוק ההגנה על עיתונאים שעלה לדיון בכנסת. נאומו של יריב לוין חשף את יחסה של הממשלה ל"חבורת התועמלנים" ונפילתו של החוק השאיר את העיתונאים נטולי הגנות מול תקיפות חוזרת ונשנות כלפיהם. החוק המוצע גם ביקש להגדיר מיהו עיתונאי, מאחר שהגדרה כזאת לא קיימת בחוק הישראלי.

גורביץ' טוען כי העדר הגדרה חוקית בדבר השאלה "מיהו עיתונאי" עלול להוביל לשרשרת של סתימת פיות ולא רק לעיתונאים. "בשל העובדה שמקצוע העיתונות לא מוסדר באופן ברור, חוק הסמכויות המנהליות יכול לגלוש לסתימת פיות של אקטיביסטים ואפילו לכותבים בטוויטר, שבפרשנות רחבה יכולים להיחשב עיתונאים".

צמד המילים שהופכות את הצעת החוק למסוכנת בעיניי גורביץ' הם "חשש סביר" – ביטוי הנתון לפרשנות רחבה שבקלות יכול לפגוע בחופש הדיווח בכלל ובחופש הביטוי בפרט. הוא מתאר כיצד דיווח על הפגנה עתידית עשוי להיות מפרוש על ידי השלטונות כוודאות קרובה לפגיעה. "ברגע שעיתונאי מדווח על חסימה עתידית של נתב"ג למשל, ניתן יהיה  להגיד שהוא עומד בקטגוריה של מבחן החשש הסביר ובכך הוא מסכן את עצמו במעצר או הגבלות אחרות".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן