אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"הייתה להם שנאה בעיניים" שאול גולן צלם ynet וידיעות אחרונות, הותקף קשות על ידי מתנחלים בכפר אל-מורייר

שאול גולן, מצלמי העיתונות הוותיקים והמוערכים בישראל, הוכה ונחבל אמש בידי מתנחלים, אותם תיעד שורפים בתים של פלשתינים תושבי הכפר אל-מורייר.

צלם ynet וידיעות אחרונות – שאול גולן, הותקף אמש (ש') על ידי מתנחלים בכפר אל-מורייר, כשתיעד קבוצת פורעים שורפים בתים של פלשתינים תושבי הכפר. זמן קצר לאחר מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר, שנרצח בפיגוע טרור בוקר ליום שישי 13.04.2024, פרצו בכפר אל-מורייר ובסביבתו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים. כחלק משגרת עבודתו בתיעוד הסכסוך הישראלי-פלשתיני, גולן הצטרף בבוקר יום שבת לחיפושים אחר הנער שהיה בחזקת נעדר. באזור השעה 15:00 הוא הגיע לזירת ההתרחשות והחל לתעד את המתרחש. מתוך חשש לשלומו, הוא הסתתר מתחת לשולחן בבית שרוף וממנו צילם את הפרעות עד שאחד התוקפים, ילד לדבריו, חשף המצאותו במקום והזעיק את חבריו שהחלו להכותו בבעיטות ובאגרופים. גולן, סיפר לחברו, רוני גרין שאולוב מ-ynet: "הסתובבתי בכפר וצילמתי תמונות. ראיתי חבר'ה רעולי פנים, יהודים, יוצאים מתוך כרם זיתים ומסתובבים בכפר כאילו אין אלוהים. כאילו הכפר שלהם. הם שרפו בתים ותיעדתי. הם פירקו אותי במכות, שברו לי את האצבעות ושרפו לי את כל התיק וציוד הצילום. אחר כך הם חיפשו לי בכיסים מחשש שיש לי איזה כרטיס זיכרון שהם מתועדים בו. חלק היו במדי צה"ל ורובים. 30-20 איש הכו אותי וצעקתי 'הצילו' בתקווה שחיילים ישמעו אותי, אבל החיילים זה הם. ערבים לא היו עושים לי דבר כזה. שכבתי על הרצפה וכל אחד נותן בעיטה, בראש ובבטן. השאירו אותי ערום (מציוד). זרקו לי גם את המפתחות של האופנוע לאש ואין לי איך לחזור הביתה. אני מחכה לגרר. הייתה להם שנאה בעיניים". בשיחה עם כותב שורות אלה חזר גולן על עיקרי הדברים והוסיף: "התקיפה נמשכה כעשר דקות לערך ולאחר מכן נסתי מן המקום עד שחברתי לכוחות משטרה ושב"כ שהיו בסמוך למקום, אולם אלה לא התייחסו לדברי. בשארית כוחותי הלכתי ברגל עד לכביש הראשי, שם פגשתי את את הגר שיזף ואיתי רון, חברי מעיתון הארץ והם שפרסמו את דבר התקרית והעניקו לי עזרה ראשונה. לדברי גולן הוא יצא מהלינץ' בלא כלום, כמו אחרי שוד. פצוע, חשוף וללא חפציו האישיים. ללא טלפון או מפתחות כדי לנהוג הבייתה בחזרה. התוקפים השליכו והשמידו את כל חפציו.

כאמור, בצאתו מהכפר, גולן פגש בצלם הארץ, איתי רון וכתבת העיתון, הגר שיזף וזו פרסמה מייד את דבר המקרה ברשת החברתית X : "נכנסתי לכפר לבית שכבר שרפו וצילמתי מתוכו אותם יוצאים, 30-20 אנשים ממטע זיתים, רעולי פנים, חלק בלי חולצה וחלק עם מדי צבא. הסתתרתי ושמעתי שהם מתקרבים לבית ואז איזה ילד נכנס וראה את המצלמה למרות שהסתתרתי מתחת לשולחן. הוא התחיל לצרוח 'ערבי ערבי', אני התחלתי להגיד להם 'אני לא ערבי, אני יהודי'. הם רצו בצרחות אימים, תפסו, משכו אותי, לקחו את התיק והם שרפו, ולקחו את המצלמות. הם הרגו אותי במכות. הם צעקו עלי 'אתה יהודי אתה לא מתבייש?'. חלקם היו במדי צבא ולא היה להם אכפת בכלל".

מילה אישית: חרף גילו המבוגר (74), שאול גולן, ממשיך בעבודת השטח, כאילו היה עיתונאי צעיר שזה עתה החל לעבוד במקצוע וכל כולו דרוך לקראת הסיפור הבא. חושיו החדים יודעים לכוונו למקום שבו מתרחשים הארועים המשמעותיים בזירה ועינו תמיד קרויה לזהות במהירות הבזק, את "הפריים" פריים הזהב אם תרצו, שמספר את כל הסיפור. תקיפתו מצטרפת לגל עכור של תקיפות עיתונאים ולדאבון הלב, גם על ידי נציגי החוק שבמקרה הזה, גם אם לא היה הכוחם למנוע את תקיפתו, נראה שעד לרגע זה, הם לא פעלו די הצורך כדי למצות את הדין עם התוקפים. אגודת העיתונאים תל אביב תתמוך ותסייע לחברנו שאול גולן ככל שהדבר ידרש. אנו המומים מחומרת הארוע ודורשים כי רשויות החוק יפעלו לאלתר למיצוי הדין עם התוקפים למען לא ישנו עוד מקרים חמורים מסוג זה.

בתגובה לארוע החמור, מועצת העיתונות והתקשורת בישראל (שאגודת העיתונאים תל אביב חברה בה), מסרה כי היא מזועזעת מתקיפתו של גולן על ידי מתנחלים בכפר אל-מורייר: "פעם נוספת הופך איש תקשורת שבא לשטח סוער כדי לתעד את הנעשה – קרבן ללהט הרוחות במקום. אנו קוראים לציבור בישראל מימין, משמאל, כולל בחברה החרדית, לא לפגוע בצוותי תקשורת הממלאים את שליחותם המקצועית בעבור כולנו – יותר מכך – להגן עליהם כאשר מורמת יד כדי לפגוע בהם. חובת המשטרה והצבא להיות נוכחים ולהגן כמובן – אך אין די בכך: על הציבור כולו בשטח – וגם ברגעים של סערת רוחות, שסע פנימי בחברה הישראלית  וכאב גובר של רבים- לפעול כדי שפגיעות כאלו לא יישנו. הגיע הזמן ליישום הוראת היועמ״ש ולהתייחס לתקיפת עיתונאים כאל  תקיפת עובד ציבור, לאתר את התוקפים ולהעמידם לדין תוך הטלת עונש חמור על התוקפים".

 

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן