אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"לומר שיש עיתונאים אובייקטיבים זו תמימות או היתממות"

מה ההבדל בין עיתונאי מדווח לעיתונאי המביע את דעתו? הרשתות החברתיות טשטשו את הגבולות בין השניים. ד"ר רון שלייפר טוען כי העיתונות האובייקטיבית פינתה את מקומה לטובת עידן שוק הדעות. המרצה לתקשורת ד"ר ברוך לשם חושב אחרת

ב-28.07 התראיין חבר הכנסת יולי אדלשטיין לעמית סגל ובן כספית והודיע כי מעתה, כל מהלך שקשור לרפורמה המשפטית יחויב בהתייעצות איתו ועד שאר חברי הכנסת במפלגת הליכוד. האמירה הזאת גררה תגובות מחברי כנסת נוספים במפלגה, מה שלימים יכונה "המרד בליכוד". אותו מרד לכאורה, חילק את התקשורת לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה שאמרה שאכן מתרחש מרד מחברי הכנסת המבקשים לקחת חלק בתהליך החקיקה, והקבוצה השנייה שטענה שמדובר בבלוף שגרתי של ראש הממשלה נתניהו, המנסה למתן את ציר בן גביר-לוין דרך חברי הכנסת המתונים במפלגה, בדיוק כפי שתיאם בזמנו את השבתת המשק עם יו"ר ההסתדרות על מנת לעצור את החקיקה.

מאז כניסתן של הרשתות החברתיות, הגבול בין עיתונאי לצייצן הלך והיטשטש, סקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה מעיד כי 41% מעדיפים לצרוך חדשות ברשתות החברתיות. השיח שנוצר, לקח חלק נכבד ברשתות תוך התבטאות של אנשי תקשורת רבים בנושא. העיתונאי אורי משגב כתב בעמוד הפייסבוק כי: "אם עמית סגל משפרר "מרד בליכוד" – אין מרד בליכוד. יש רצון של נתניהו שידברו על 'מרד בליכוד'".  גם עורך "וואלה ברנז'ה", העיתונאי דוד ורטהיים צייץ בחשבונו כי לפי ראות עיניו, המרד בליכוד הוא פייק ניוז מתוזמר של ראש הממשלה.

לעיתונאים יש כלים מקצועיים להשיג מידע. על כן, לכל מילה שנאמרת על ידם יש משקל רב מזה של "הצייצן הסביר". נשאלת השאלה, האם הגבול בין פרשנות מהוקצעת של המציאות על ידי עיתונאים והבעת דעה הולך ונשחק עד לכדי מיזוג בלתי הולם בין השניים?

ד"ר רון שלייפר, מרצה בכיר בביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בקרוב יוצא לאור כרך ב' של ספרו "לוחמה פסיכולוגית", טוען כי האידאליזם האמריקאי של שנות השישים פינה את מקומו להבנה שאין אפשרות לדווח אובייקטיבית מעצם ההבנה שהמדווח הוא בן אדם.

"לומר שיש עיתונאים אובייקטיבים זו תמימות או היתממות. מזה כשלושה עשורים שולטת אסכולה פרוגרסיבית ניאו מרקסיסטית המכנה עצמה (בטעות או בזדון) 'ליברלית' והיא מעצבת את הפוליטיקה, התקשורת ומדעי החברה והרוח. זהו המצב באירופה, בארה"ב וגם אצלנו".

"יש הבדל בין הבעת דעה לבין פרשנות. הבעת דעה הכוונה לדעה אישית של המדבר. פרשנות הינה דעה מקצועית הנובעת ממידע וידע. ההבדל בין השניים הוא בעיקר בהתמקצעות"

"כל צרכן בוחר לו את כלי התקשורת שמיצב עצמו לקהל יעד מהקשת הפוליטית והחברתית ונשאר נאמן לו עד שיחליט אחרת", מוסיף שלייפר. "מאחר והמוטיבציה המרכזית לקיומם של כל כלי התקשורת היא כלכלית, אנו חוזים בתופעה חדשה בזירה התקשורתית כלכלית. קיומם של כלי תקשורת שמעדיפים להפסיד מאשר לשנות את הקו הפוליטי שלהם. האידאולוגיה (לכל כיוון) מתבטאת במישור הבעלות, במישור הדיווח והעריכה".

המאבק הפוליטי הוא בעצם פרשנות של ערוצי התקשורת כלכלית או אידיאולוגית?

"המאבק הפוליטי בישראל הוא ההשתקפות של המאבק האידיאולוגי בנושאים כמו אופי החברה הישראלית, עתיד המדינה והדרך הנכונה לשגשוג כלכלי. את העיתונות המפלגתית של פעם ירשו הערוצים המסחריים ועיתון ידיעות אחרונות שהביס את מתחריו. עיתון הארץ נקנה על ידי גורמי חוץ ישראל היום שהוקם כתחרות לידיעות אחרונות אך שינה את הקו המערכתי שלו (כולל את של מקור ראשון) לאחר מותו של המקים".

שלייפר ממשיך וטוען כי "בניגוד לערוצי התקשורת השונים, המתחרה החדש בזירה הוא ערוץ 14, שהוקם מסיבות אידאולוגיות להוות כלי לימין הפוליטי בישראל. "המשותף לכל האמור כאן הוא שמדובר בקהלים ואישים חדשים הדורשים לשבת ליד שולחן הבעלות וההנהגה כפי שהיה מקובל עד כה. ההתנגדות לכל הביטויים החדשים של המציאות החדשה נובעת מהפחד משינוי, הנחלת שינוי, כל שינוי נתקל תמיד במחסומים מאחר והאדם כמאמר הפתגם הוא חיה של הרגלים. זו הסיבה להתנגדות כל מועצות הייצור החקלאיות, ההסתדרות, האוניברסיטאות, הממסד התקשורתי ועוד למצב החדש. כל שינוי אורך זמן עד שהמצב נרגע עד לשינוי הבא. זהו מצב טבעי ואין טעם לכלות אנרגיה מיותרת".

"מאחר והמוטיבציה המרכזית לקיומם של כל כלי התקשורת היא כלכלית אנו חוזים בתופעה חדשה בזירה התקשורתית כלכלית. קיומם של כלי תקשורת שמעדיפים להפסיד מאשר לשנות את הקו הפוליטי שלהם"

אחד מהשיעורים הראשונים הנלמדים בחוגים לתקשורת בישראל הם ההבדלים בין העיתונאי המדווח לתופעת ה"ניו ג'ורנליזם" המתארת זניחת האובייקטיביות לטובת הסובייקטיביות והבעת דעה אישית על פני ניתוח מורכב ומקצועי.

"יש הבדל בין הבעת דעה לבין פרשנות. הבעת דעה הכוונה לדעה אישית של המדבר. פרשנות הינה דעה מקצועית הנובעת ממידע וידע. ההבדל בין השניים הוא בעיקר בהתמקצעות". מגדיר ד"ר ברוך לשם, מרצה לתקשורת במכללת הדסה-ירושלים, בעל טור ב-Ynet, מחבר הספר: "נתניהו, בית ספר לשיווק פוליטי"

"למשל גיא פלג, כתב המשפטי של ערוץ 12. כשהוא מתייחס לנושא מסוים, אז הוא מביא פרשנות מקצועית", מוסיף לשם. "ניכר בעיני שהוא שוחח עם משפטנים, בדק סקרים, התייחס לתקדימים בנושא, ראי נושא החוקה ובית המשפט העליון. אם הוא סבור שביבי מציע הצעת חוק שהיא בעצם ניסיון להשתלט על המדינה, הוא יאמר זאת עם נימוקים מקצועיים וידע אישי. אני לא רואה אצלו ידע או עיסוק מבוססים על נטיות פוליטיות והשתייכות למגזר דתי או לאומי. לעומת זאת עמית סגל, הכתב הפוליטי של ערוץ 12, לא מגלה עמדה מתוך ידע והתמקצעות פרשנית. אני רואה אצלו היבטים המבוססים על נטיות פוליטיות והשתייכות למגזר הדתי לאומי. לא רואה אותו סוקר את עמדות הצדדים או לוקח נושא על פי ניתוח היסטורי או לאור פרסומים של אנשי מקצוע, מומחים אקדמיים והוגי דעות מרכזיים שחקרו את הנושא אלא פרשנות מתוך עמדה פוליטית שלו".

העיסוק בין העיתונאי כאיש מקצוע לבין צייצן ברשת הטוויטר מהווה שאלה מרכזית בדבר "התקשורת לאן". בניגוד לדעה הרווחת כי אמון הציבור בתקשורת הולך ויורד, על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה, אמון הציבור בתקשורת דווקא נשמר ואף התחזק בשנים האחרונות. אך אולי השאלה הנוספת שצריכה להישאל בזהירות יתרה היא האם הטשטוש בין הבעת פרשנות מקצועית לבין הבעת דעה כאחרוני הצייצנים מחזקת את הדמוקרטיה, או תורמת לכיתוב העצום בחברה הישראלית, שכבר כידוע, קיים ממילא.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן