אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

לשכת נתניהו, האזהרה לעיתונאים וחופש העיתונות

בזה אחר זה מתרחשים מהלכים המסעירים את התקשורת בישראל ולטענת רבים מעוררים חשש לכרסום ופגיעה בחופש העיתונות. כך למשל, אמש פנתה לשכת ראש הממשלה נתניהו ללשכת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בבקשה כי משרד המשפטים יפרסם אזהרה לעיתונאים ולמערכות כלי תקשורת מפני פרסום תכנים שהועלו בדיוני הקבינט הביטחוני מדיני וזאת תחת ההנמקה כי ציטוט מדיוני הקבינט המדיני – ביטחוני הוא בגדר "פגיעה בביטחון המדינה". במקביל לשכת רוה"מ מבקשת שהצנזורה תאכוף ביתר שאת את סמכויותיה על כלי תקשורת המפרסמים "תכנים רגישים" בתחום הביטחוני – מדיני. לגישתה, יש להעמיד לדין כתבים שאינם מקבלים את אישור הצנזורה בעת שהם מפרסמים אמירות, הקלטות או התכתבויות מדיונים סגורים בלא אישורה שיינתן מראש. בתוך כך גם יש להזכיר כי מזה זמן פועל נתניהו לצמצם את שיקול דעתו העצמאית של הצנזור בשלל עניינים. במשרד המשפטים ידונו בימים הקרובים בפניית לשכת רוה"מ, לרבות בדרישה להכין שינוי חקיקתי בנושא. מבדיקה שערך כתב חדשות כאן 11 – מיכאל שמש, עולה כי אין צורך בשינוי חקיקתי, מכיוון שהחוק הקיים כבר מאפשר העמדה לדין של כתבים שהפרו את הוראות הצנזורה. לדברי שמש, הכוונה היא למנוע פרסום של דיוני הקבינט גם כשמדובר בעניינים שאינם ביטחוניים בהגדרה, תחת ההנחה שכל מה שנאמר בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להישאר חסוי ולא להתפרסם בשום צורה.

אירוע זה מתרחש בערבו של יום שהחל בהודעת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, כי פתחה בהליך הפרה נגד ערוץ 13, לאחר שעורך חדשות החוץ, גיל תמרי אמר ביום א' השבוע בשידור כי "ראש הממשלה רוצה את החטופים מתים". לפי הודעת הרשות, ההפרה לכאורה נוגעת בין היתר לפגיעה ברגשות הציבור. בדבריו בתוכנית "שיחת היום" בהגשת לוסי אהריש, טען תמרי: "לנתניהו אין באמת תמריץ לשחרר את החטופים. הוא רוצה מתים מהסיבות שלו, שיהיו קדושים מעונים. הוא יוצא נגד הסכם אותו אישר ראש המוסד שלו, אדם שהוא שלח. נתניהו לא רוצה להחזיר את החטופים. צריך להבין ולקבל את הזה. כמה זמן נאפשר לו שלא לרצות להחזיר אותם בחיים?" הפרשן המשפטי של הערוץ, אביעד גליקמן, שנכח באולפן, הסכים עם דברי תמרי ואמר קצרות: "אסור לקבל את זה". כעבור זמן קצר התנצל תמרי על דבריו ואמר כי הוא "מצר על בחירת המילים הלא מוצלחת" והוסיף: "מבלי לגרוע מהביקורת הקשה שיש לי  על ראש הממשלה, אני לא באמת חושב שהוא רוצה במותם של חטופים". בהנהלת ערוץ 13 לא הסתפקו בהתנצלותו של תמרי והחליטו להשעותו משידורי הערוץ למשך ימים אחדים. מהנהלת הערוץ נמסר כי "חדשות 13 מגנה את הדברים שאמר תמרי. הוא שגה באמירתו והתנצל על כך בשידור. לאחר שעשה זאת, הוא צפוי לחזור לשידור בימים הקרובים". ברשות השנייה כאמור, לא הסתפקו בדברי ההתנצלות וגם לא בהשעיית הכתב והודיעו כי פתחו בהליך ההפרה נגד הערוץ, דבר שעשוי להוביל להטלת עיצום כספי משמעותי על הערוץ. הזדרזותה של הרשות לפתוח בהליך הפרה נגד ערוץ 13 מעלה חשד לאכיפה בררנית, שכן במקרים אחרים בהם נאמרו דברים חמורים לא פחות בשידורים של ערוצים אחרים, הרשות לא הזדרזה להודיע על פתיחתו של הליך הפרה.

פניייתו של נתניהו ליועמ"שית, שתכליתה להלך אימים על עיתונאים במקום על המדליפים ואגב כך להקשות על הדלפות מישיבות הקבינט הביטחוני – מדיני עשויה להיתקל בהסתיגויות מצידה של היועמ"שית ושל כל מי שחושש לפגיעה בחופש העיתונות בישראל. בשולי הדברים ניכרת לפניינו גם ההתנהלות שלומיאלית ומגושמת שאינה מכירה בכך שבסופו של דבר ההדלפות, ככל שיצאו מפייותיהם של דליפים ולא עיתונאים מן הסתם, יגיעו לאזרחי ישראל לאחר פרסום מקדים בכלי תקשורת בעולם, שאינם כפופים לחוק בישראל ובסופו של דבר יגיעו אלינו תחת הניסוח המוכר מהקשרים ביטחוניים אחרים: "על פי מקורות זרים".
מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, הגיבה על השעייתו של גיל תמרי ופנתה למועצת הרשות השנייה והזהירה מפני מה שנחזה לכאורה "אכיפה בררנית, תוך שימוש לרעה בסמכותה נגד ערוץ 13". בהודעת מועצת העיתונות נאמר כי מאחר שהשדר הוותיק התנצל על מיד על התבטאותו הפוגענית בשידור חי, הליך ההפרה נגד הערוץ התייתר ואינו עולה בקנה אחד עם הנהלות מועצת הרשות השנייה מול התבטאויות חמורות בערוצים אחרים. עם זאת, המועצה קוראת לעיתונאים "להיזהר בלשונם במיוחד בתקופה רגישה זו ולא להשמיע אמירות שלאחר מכן יצטערו ויתנצלו עליהן".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן