אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

וועדת מידרוג: "מטרות התזכיר בתחום זה הן אחרות – השתלטות ממשלתית על נתוני הצפייה"

הוועדה מצטרפת לגינוי הגורף של גופי התקשורת ומועצת העיתונות בישראל ומזהירה כי השתלטות על נתוני הצפייה עשויה לאפשר מצב של הנדסת תודעה, עיוות נתוני האמת ופגיעה קשה בערוצים מבוססי הכנסות מפרסום ובחופש הביטוי

הצטרפו לעמדת מועצת העיתונות בישראל: וועדת המדרוג הישראלית הגישה אתמול (ב') נייר עמדה לתזכיר חוק השידורים החדש בהובלת שר התקשורת, בה הם מזהירים כי התערבות ממשלתית במדידת נתוני הצפייה עשויה להביא לפגיעה בערוצים מבוססי הכנסות ולעוות את נתוני הצפייה. הוועדה הזהירה כי אם חוק השידורים החדש יעבור במלואו, ישראל תצטרף לרוסיה ותהפוך למדינה השנייה בעולם שבה קיימת שליטה ממשלתית על נתוני הצפייה.

"העובדה כי לא קיימת הצדקה של ממש למעורבות הממשלתית המוצעת בתחום נתוני הצפייה, מעלה חשש כי מטרות התזכיר בתחום זה הן אחרות – השתלטות ממשלתית על נתוני הצפייה", נכתב במסמך הוועדה, שבהמשך קובעת: "המשמעות היא הלאמה של נתוני הצפייה בגופים פרטיים, אשר יישלט לחלוטין על ידי המועצה ושר התקשורת. "התערבות זו צפויה להביא לשיבוש כלכלי, לעוות את נתוני האמת, לטשטש את הגבול בין המקצועי לפוליטי, ליצור מציאות אלטרנטיבית ולאפשר 'הנדוס תודעה'.

מידרוג הוא המדד המקובל למדידת נתוני צפייה בטלוויזיה. מדידתם חשובים בעיקר עבור גופי שידור מסחריים, שבאמצעות נתוני הצפייה מתמחרים את עלות הפרסום בערוץ התקשורת. האחראית כרגע למדידת נתוני הצפייה היא וועדת מידרוג, והיא נשלטת על ידי גופי תקשורת שונים, משרדי פרסום ומפרסמים.

כפי שפורסם בתזכיר החוק, סעיף 81 קובע כי שר התקשורת יקים וועדת מידרוג חדשה, שתהה כפופה לגוף הרגולטורי החדש שיוקם במקום הרשות השנייה: "בשלב זה מוצע להסמיך את הרגולטור לאסוף נתונים אלו מספקי התכנים וכן לקבוע הסדרים כלליים לגבי השימוש במידע לצרכי אמידת מדרוג ובהתאם לכללים ולתקנות שייקבעו".

הוועדה מדגישה כי שליטה של הממשלה בנתוני הצפייה ובפרסומם תפגע בחופש הביטוי ובאמון של המפרסמים: "אין כל מדינה בעולם המערבי בה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה. גם במדינות המתאפיינות בדמוקרטיה רעועה, נתוני הצפייה מופקים על ידי חברות מקצועיות – שזה עיסוקן בדרך כלל באמצעות ועדה המורכבת מנציגי התעשייה – ולא על ידי הממשלה", נכתב.

על פי עמדת הוועדה, אין מקום להתערבות הממשלה בנתוני הצפייה ובעיבודם: "התערבות במדידת הרייטינג ו'טיפול' בו על ידי הממשלה תפגע בעצמאות המדידה, בשקיפות הנתונים ובאמון שניתן כיום על ידי מפרסמים מבית ומחוץ, לנתוני הפרסום בישראל".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן