אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"נמצה את כל מה שעומד לרשותנו כדי להגביר הגנה על עיתונאים היוצאים לסקר בשטח" – סיכום דיון חירום במועצת העיתונות

בדיון חירום שכינסה מועצת העיתונות אתמול (ג'), העידו כתבי שטח כי הפכו למטרה נוחה לפריקת כעסים ודרשו מהמשטרה לפעול למיגור התופעה. מפקד תחנת גל"צ דני זקן שנכח בישיבה: "האלימות גוברת בין השאר בגלל הסתה של עיתונים תועמלנים"

מועצת העיתונות בישראל כינסה אתמול (ג') ישיבת חירום בנושא אלימות כלפי עיתונאים ובחנה את המשך צעדיה למיגור התופעה. לישיבה הוזמנו כתבי שטח מערוצי התקשורת השונים להעיד על התקיפות הגוברות. בישיבה בחנו הצעות התמודדות עם תופעת האלימות לרבות חידוד נהלים וסימון זיהוי לעיתונאי שטח. יו"ר המועדה, השופט בדימוס חנן מלצר: "נמצה את כל מה שעומד לרשותנו, הדבר חיוני כדי להגביר הגנה על עיתונאים היוצאים לסקר בשטח"

העיתונאים שהגיעו להעיד על האלימות הגוברת היו כתב הספורט של ערוץ 14, עתי שלו, כתב החינוך בכאן 11, איתי שיקמן, וכתב חדשות 12, גלעד שלמור. בזה אחר זה פרשו את מה שקרה להם כשיצאו לסקר את ההפגנות בעד ונגד הרפורמה המשפטית, ועל ההתקפות על ידי שוטרים ומפגינים באופן תדיר. המסר האחיד שהעבירו, כל כתב בדרכו, היה כי עיתונאים הפכו למטרה קלה מדי לפריקת כעסים באירועי ההפגנות, שהפכו לאלימות ממילא.

ישיבת מועצת העיתונות (צילום: רותם אברוצקי)
מימין: מפקד תחנת גל"צ, דני זקן ויו"ר מועצת העיתונות בישראל, השופט בדימוס, חנן מלצר. (צילום: רותם אברוצקי)

העיתונאי גלעד שלמור, שהותקף במהלך הפגנת תומכי הרפורמה המשפטית אמר כך: "מה שקרה במהלך ההפגנה לא היה אירוע נדיר. עמדתי בשטח יחד עם צוות צילום ברחוב קפלן בתל אביב בהפגנת תומכי הרפורמה. קבוצת מפגינים התגודדה סביבנו והחלו להפריע למהלך התקין של השידור. בשלב מסוים החלו גם דחיפות ויריקות. בסופו של דבר נאלצנו לברוח משם, חולצנו על ידי המשטרה שעטפה אותנו בטבעת הגנה והוציאה אותנו החוצה".

"אני משתדל לשים את עצמי איפה שהאירוע קורה, זה חלק מן השליחות העיתונאית", הוסיף שלמור. "אני שמח על הגיבוי שאני מקבל בפורום הזה ומצפה לגיבוי רחב יותר מצד המשטרה. חסרה המודעות שפגיעה בעיתונאי היא פגיעה בדמוקרטיה".

מפקד גלי צה"ל, דני זקן, שנכח בישיבה העיד כי עיתונאים בתחנה הצבאית חווים אלימות במהלך ההפגנות וכי נתן באחרונה הוראה להגיע בלבוש אזרחי עת סיקור ההפגנות. בשעה שהוא גינה את האלימות כלפי עיתונאים, אמר כי "ההחמרה באלימות כלפי עיתונאים נובעת מהסתה הולכת וגוברת מצד עיתונאים תועמלנים".

בנוסף, העלה זקן נושא שלא הונח על סדר היום, בו תקף את יו"ר המועצה השופט מלצר, שיצא לטענתו נגד המדיניות שניסה להוביל בגל"צ, עת שדיבר בוועדה לבחינת עתיד התחנה. על כך ענה השופט בדימוס: "לא התייחסתי בכלל לנושא של מה קורה עכשיו או לפרסומים שהיו. כשנשאלתי לדעתי, עניתי שיש כרגע מפקד זמני ושתפקידו הוא לתחזק ולא לשנות מדיניות. אחרי הוועדה, נשלח אליי מכתב, שנפתח ב'אהלן מלצר', בו נכתב כי מאחר ו'מלצר' מתכוון לדרוש מגל"צ דרישות מופרכות לגבי הפרסומים האחרונים, זקן משהה את דמי החבר ממועצת העיתונות עד לקבלת הבהרה מהשופט".

לאחר עדותו של שלמור, עלה כתב הספורט עתי שלו להעיד. בפתח דבריו סיפר כי אין בכוונתו להיכנס להטרדות שעבר, שלטענתו קורות כמעט באופן קבוע. "סיקרתי את מרבית ההפגנות. עברתי תקיפות רבות. קללות, יריקות, זריקת בקבוקי מים, דגלים שמסתירים מצלמה, כל זה קורה בכל הפגנה. גם דחיפות – גם על רציף רכבת בו סיקרתי".  כשנשאל על ידי השופט מלצר, מה לדעתו צריך לעשות כדי למגר את התופעה, ענה כי לדעתו חייבים לגנות תקיפות של נגד כתבי ערוץ 14, על כך הגיב השופט בדימוס: "מועצת העיתונות מקפידה לגנות כל תקיפה של עיתונאים ללא קשר לגוף התקשורת בו הם עובדים". בנוסף, הדגיש מלצר כי הציע לא אחת לערוץ 14 להצטרף כחברים במועצת העיתונות, אך אלה סרבו להצעה.

"אנחנו כל הזמן מטרה", כך פתח את דבריו כתב כאן 11, איתי שיקמן. "האלימות כלפי עיתונאים לא החלה בשבועות המחאה. התקיפות קורות כל הזמן. היום להיות עיתונאי בשטח – זה לא תפקיד בטוח. השנאה כלפי עיתונאים הולכת ומתגברת עם הזמן". כשנשאל על אלימות משטרתית כלפי עיתונאים הציע לערוך סדנאות על משמעות הסיקור העיתונאי, נחיצותו לדמוקרטיה וכן גם חידוד תדיר של נהלים כלפי עיתונאים. 

סוכם כי בשבוע הבא תיערך פגישה בין מועצת העיתונות למשטרת ישראל, בה יובהר כי על השוטרים לא להתנכל לעיתונאים ואף לסייע להם בעבודתם. בנוסף, סוכם כי יש לשקול לחיוב לייצר סימון באמצעות צמיד קטן לעיתונאים, על מנת ששוטרים  יוכלו לזהות במהירות עיתונאים במהלך הפגנות, מבלי שהם ייחשפו לקהל המפגינים.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן