אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"עלינו להימנע מיצירת מחלוקות וגלישה למריבות מתוך מחשבה שאחדות ותקשורת מתנגשים זה בזה"

הפרשן המדיני של ישראל היום, אריאל כהנא, עמד ביום כיפור על בימת בית הכנסת בית ישורון, והנהיג את הקהל בתפילה. הוא חשב על הקהילה ביל"ו, שהייתה ועודנה סמל לחיים משותפים המשלבים ערכים יהודים וציונים כאחד. בשיחה עם יהודית יחזקאלי הוא סיפר על הסכנות הטמונות במחלוקת הפוליטית בישראל וכיצד אימוץ מסוים של ערכי הקהילה יכול לייצר שינוי חיובי

אריאל כהנא, הכתב והפרשון המדיני של עיתון ישראל היום היה החזן ששר את תפילת קול נדרי ביום הכיפורים. ניכר בו שהתרגש מהמעמד ומהאחריות מול קהל המתפללים ורב בית הכנסת יובל מיטלמן. בית הכנסת היה מלא מפה לפה במתפללים מכל העדות והגילאים, שהקשיבו לו בדממה קשב רב.

החזנות המרגשות של כהנא בבית הכנסת היו רק הפתח לאירוע מרגש עוד יותר שקרה למחרת: מתפללים יצאו לרחוב הסמוך לבית הכנסת ואירגנו תפילה פתוחה, זאת בעקבות ימי הקורונה שבהם נאסר להתפלל במקום סגור. הגברים בטליתות מצדו האחד של הרחוב שרו את כל שירי התפילה והסליחות. הנשים והילדים ישבו ושרו מולם. הילדים הקטנים הרעישו בנסיעה על האופניים בכביש הריק וזה נשמע כמו מנגינת רקע להורים הנרגשים שבית הכנסת ומנהגיו לא מוכרים להם.

"זו הייתה חוויה עוצמתית. הרגשתי את נוכחות האנשים, אף אחד לא בא לבדוק בציציות של האחרים. האנשים שנכחו בתפילה שרו והתפללו כל אחד בטעמי התפילה שלו, האוירה הייתה קסומה מאד, ביחוד מול מה שקרה בתל-אביב. הרגשתי את האחדות והחיבור", אמר.

אריאל כהנא (מתוך עמוד הפייסבוק שלו) - אגודת העיתונאים בתל אביב - בית סוקולוב
אריאל כהנא (צילום עצמי)

בית הכנסת "ישורון" הוא בית הכנסת הראשון בגדרה שנבנה בשנת 1912 על ידי צעירים מתנועת ביל"ו שעלו ארצה מרוסיה ואוקראינה בעלייה הראשונה. בית הכנסת היה הלב הפועם של הקהילה. הוא שימש לתפילה, אירועים חברתיים, בית ספר לילדים והיה הסמל לחיים הדתיים והחברתיים של ביל"ו. שם התנועה מגיע מספר ישעיהו, והוא ראשי תיבות של הפסוק: "בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה", שהוא חלק מחזון ישעיהו בן-אמוץ, שניבא כי יבוא יום שבו גדולתו של האדם תקטן, וההרמוניה בעולם תצמח בעקבות כך, המלחמה לא תהייה עוד. הנבואה מתארת עולם שבו כל בני האדם שווים, ללא הבדל של גזע, דת או מין בו אנשים יתאחדו כדי ליצור חברה צודקת והוגנת יותר, שבה כולם יכולים לחיות באושר ובביטחון.

תנועת ביל"ו היא ראשיתה של הציונות כתנועה חברתית, שקראה תגר על מציאות המכונה "גלות" הדנה את בית ישראל לניוון פוליטי, חברתי וכלכלי. על-כן אמרה סיסמת ביל"ו: עידוד ההגירה היהודית והכוונתה לארץ-ישראל במטרה ליישבה על-ידי מושבות חקלאיות שתיצורנה בסיס לעם בריא. הם התישבו בגדרה, וניהלו אורך חיים דתי-מסורתי ופתוח לכל ובהתאם לשם התנועה, יצרו בארץ ישראל את ההרמוניה, תוך שילוב הערכים הציונים והיהודים שבהם האמינו.

"אני טוען שעל אף חוסר ההסכמות, אסור לפרק את המשפחה, את הבית, את העם"

כהנא רואה ברשתות החברתיות גורם להפצת שנאה ושמועות לא נכונות של האחד על השני. למרות שהתקשורת מתפרנסת מדעות שליליות שכן סיפורים חיוביים אינם כלי תקשורתי מצליח. "נכון שאנחנו מחויבים לעיתונות חופשית, שהיא נשמת אפה של הדמוקרטיה, אבל עלינו להימנע מיצירת מחלוקות וגלישה למריבות מתוך מחשבה שאחדות ותקשורת מתנגשים זה בזה. יש לדעתי דרך ליצר תקשורת נכונה שאינה גורמת לשנאה והשנאה בקרב הציבור".

זה לא מקרי בעיני שהרשתות החברתיות מובילות לקרע באקטואליה מפלגת. כפרשן לענייני ארה"ב אני רואה כיצד מה שקורה שם קורה גם פה דהיינו שתי מדינות דמוקרטיות המתחבטות באותה בעיה: מחלוקות פוליטיות בין יריבים. אני טוען שעל אף חוסר ההסכמות, אסור לפרק את המשפחה, את הבית, את העם. הייתי בשבוע שעבר בהפגנות בארה"ב נגד ובעד הרפורמה. הלכתי לשני הצדדים, התחבקתי עם שני הצדדים והצטלמתי איתם, הרגשתי שאפשר לשמור על אחדות ולא ליפול לקרע פנימי שהחל בארה"ב ועלול לגלוש אלינו. אין לנו את הלוקסוס להרוס מה שקיבל הדור הזה במתנה – מדינה למען כולנו כעם עם כל השוני וההבדלים שבו".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן