אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"אם אתה מחסל את מערכת המשפט, אז פתחת את הדרך למדינות כמו טורקיה והונגריה ומדינת הלכה"

משה גורלי, הפרשן המשפטי של כלכליסט ודובר בית המשפט הראשון, מסקר את המשפט הישראלי מ-2002. כמי שסיקר וראה את המתקפות על הדמוקרטיה הישראלית, הפרשן הוותיק חשב תמיד שהמדינה תשרוד את המשברים שתקפו אותה. אך כיום, הוא סבור כי המצב שונה

הדיון על בג"צ הנבצרות שנערך ביום חמישי האחרון היווה צעד נוסף שהעמיק את המשבר בין מערכת המשפט לממשלה ובכך החריף הלכה למעשה את הקרע בחברה הישראלית המתורגם ישירות לרחובות ולמחאות המקבלות באופן תדיר תפנית אלימה מצד תומכי ומתנגדי הרפורמה. כך לאחרונה, התבטא יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שאמירתו היוותה איום נוסף על מערכת המשפט כשאמר ש"הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה". אמירתו של אוחנה היתה נדבך נוסף אשר חילק את הציבור שוב לאלו המסכימים בנלהבות ואלו המתנגדים בתוקף לאמירתו.

העיתונאי הוותיק משה גורלי, פרשן משפטי של כלכליסט, היה הדובר הראשון של בתי המשפט. הוא מונה לתפקיד בשנת 1999 והחל לסקר את המשפט הישראלי כעיתונאי בשנת 2002 בעיתון הארץ. הוא היה שם לסקר את הרצח ד"ר עדי אזר, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, שנורה למוות מטווח אפס במכוניתו בכניסה לביתו ברחוב הצופים ברמת השרון. זאת היתה המתקפה השנייה על הדמוקרטיה הישראלית שהגיע לאחר רצח רבין. כמה שנים לאחר מכן, כתב גורלי על האירוע והזהיר כי הגבול בין ביקורת להסתה חייב להפוך לברור יותר, לפני שיהיה מאוחר מדי. 

הוא הזכיר במאמרו את רצח רבין ואת התקיפה האלימה, שכמעט הביאה למותו של העיתונאי דניאל סיריוטי מישראל היום, שהוכה ונדקר באכזריות על ידי בריונים: "השופט עדי אזר לא נרצח בגלל פסק דין ששלח עבריין כבד לכלא, אלא כסטטיסט במזימה שטנית שבחרה באקראי שופט כדי להשתמש בכלי הרצח ככלי מיקוח לשחרור יוזם הרצח מהכלא. […] הקשר והגבול בין ביקורת להסתה, בין מילים "משפרות" ל"מילים הורגות" אף פעם לא ברור והוא נקשר ונמתח בעיני המתבונן ואוזני המאזין. הרב מאיר כהנא שהרעיל את החברה הישראלית בציוויים ההלכתיים לגזענות ואלימות קיבל את כרטיס הכניסה לכנסת ולשיח הציבורי מבית המשפט העליון. בשם חופש הביטוי, בשם הזכות להיבחר וגם ברוח התקווה שצירף אז השופט אהרן ברק לבג"ץ שאפשר לכהנא להתמודד ולהיבחר – שהאמת סופה לנצח את השקר".

האופטימיות שהזכיר גורלי בעמדתו של ברק, עלתה על שרתון. ארבע שנים בלבד מאז כתב את מאמרו, שפורסם ב-2019 בכלכליסט, ו-19 שנה אחרי רצח השופט הראשון בישראל, נראה שאת המשבר הנוכחי יהיה קשה יותר לסיים באופן שלא ישפיע באופן מהותי על המרקם הדמוקרטי של החברה הישראלית.

משה גורלי 1 (צילום מעמוד הפייסבוק שלו) - אגודת העיתונאים בתל אביב - בית סוקולוב
משה גורלי (צילום מעמוד הפייסבוק שלו) 

נקודת המוצא של גורלי בדיון בבתי המשפט על חוק הנבצרות אינה פוליטית-משפטית, אלא חברתית-משטרית. הוא פתח את דבריו בשאלה שהתשובה עליה עמומה מתמיד: "האם המדינה תצליח להתגבר על המבחן שראש הממשלה נתניהו מעמיד אותה?",אמר. "קואליציית נתניהו המורכבת משלושה גורמים מחוללים מרכזיים: הגורם הראשון הוא המוטיבציה של הקואליציה להוריד מעל נתניהו את אימת הדין ובכך לקבל את כרטיס הכניסה לשנים רבות בשלטון. הנקודה השנייה היא ציר הקנאים של סמוטריץ'-בןגביר-רוטמן. זו קבוצה ששוללת את ערכי הדמוקרטיה הליברלית, ורוצה לכונן פה משהו תאוקראטי – מדינת הלכה בארץ ישראל השלמה ובניית בית מקדש וכו'. הנקודה השלישית היא הקבוצה שאני נוהג לכנות ‘קבוצת לוין’, שיש בו שנאה תהומית שאינה מובנת לי למערכת המשפט. הוא אירגן סביבו קבוצה מבוחרי הליכוד המתייחסת למערכת המשפט כאילו מדובר בשטן בכבודו ובעצמו, יחד עם היועצת המשפטית ובית המשפט העליון. עבורם, הם גוזלים משילות מנבחרי העם ויוצרים בהתנהלותם דיקטטורה שיפוטית".

גורלי ממשיך ואומר כי "שלוש הקבוצות הללו, כל אחת והאינטרס שלה, נפגשות לאותה נקודה שהתנאי להגשמת שאיפותיהן זה החלפת מערכת המשפט. וכדי ליצור דיקטטורה של הממשלה, זה התנאי הראשון עבור שלוש הקבוצות להגשמת האג'נדה שלהן. לדעתי, כל אחת כאמור אומנם באה ממקום שונה, אך נקודת הממשק שלהן היא הפלת הדמוקרטיה הליברלית".

"שלושת הקבוצות הללו, כל אחת והאינטרס שלה, נפגשות לאותה נקודה שהתנאי להגשמת שאיפותיהן זה החלפת מערכת המשפט. וכדי ליצור דיקטטורה של הממשלה, זה התנאי הראשון עבור שלושת הקבוצות להגשמת האג'נדה שלהן. לדעתי, כל אחת כאמור אומנם באה ממקום שונה, אך נקודת הממשק שלהן היא הפלת הדמוקרטיה הליברלית"

כיצד הם מתכוונים לעשות זאת?

"התנאי הראשון והמשמעותי לכך הוא ריסוק מערכת המשפט. במשטר הישראלי, אין בלמים על כוחה של הממשלה מלבד מערכת המשפט. אין נשיא מול קונגרס, אין שני בתי קונגרס, ואין שיטה פדרלית מול שיטה אזורית לבחירות. בכל דמוקרטיה בעולם יש כמה מנגנונים האמורים לפקח על עוצמתו של השלטון. ואם אתה מחסל את מערכת המשפט, אז פתחת את הדרך למדינות כמו טורקיה והונגריה ומדינת הלכה".

גורלי שולל את הקיום של האקטיביזם השיפוטי ועל פגיעתו בדמוקרטיה הישראלית. הוא טוען כי הסמכות להתערבות בחוקים נובעת מהעובדה שזכויות האדם בישראל אינן מעוגנות בחוקה ויכולות להילקח באבחת מילה אחת על ידי המחוקק. הוא מציין לשבח את השינוי שהוביל גדעון סער, שהצליח לשנות את הרכב הועדה למינוי שופטים ובכך גיוון את הייצוג בבית המשפט העליון. 

"אין תשתית עובדתית לטענה שיש דיקטטורה משפטית. כך למשל, ביטול חוקים. העובדה היא שיש בממוצע לשנה 0.7 ביטולי חוקים של בית המשפט העליון. מאז שנת 1993, חקיקת כבוד האדם וחירותו של ברק נתנה לעליון סמכות לבטל חוקים הסותרים חוקי יסוד. דהיינו, בית המשפט העליון יכול להתערב או לבטל חוקים הסותרים חוקי יסוד. והיום השאלה על ביטול חוקי יסוד עומדת למבחן. ומה שמדובר בהחלטות ממשלה, אין סטטיסטיקה ידועה ומוסכמת אבל לא מדובר בהתערבות מאסיבית של בית המשפט בהחלטת חוקי ממשלה".

"מאז עידן אהרון ברק, שאמר שהכל שפיט, יש טענה על אקטיביזם שיפוטי בעליון, אולם המציאות מראה כי התמנו בו יותר שופטים שמרניים, והיום הוא מאוזן יותר. גם השופטים האחרונים שמונו, הם איזון שמרני, ליברלי וחילוני. עשרת המינויים האחרונים, מראים כאילו מחשב הוציא תמהיל של החברה הישראלית. הכוונה היא שהיום אנחנו ניזונים מתעמולה המבוססת על עובדות שקריות. שכן, בית המשפט הוא שמרני יותר ומתערב פחות בהחלטות הממשלה. חשוב לדעת, שבהינתן העובדה שבית משפט הינו הבלם היחיד מול מערכת הממשלה. אנו צריכים להיות יותר סובלניים ולקבל את החלטותיו כמגן זכויות אדם גם כשזה לא נוח לשלטון. הציבור צריך לדעת כי בית המשפט העליון נטל על עצמו שני תפקידים מול השלטון: הגנה על זכויות אדם והגנה על טוהר המידות".

טענות הממשלה כלפיו, אומר גורלי, מתרכזות בשני התפקידים הללו, והיעדר חוקה מסודרת, בית המשפט הוא הבלם היחיד ויש לקבל את פסיקותיו. כי אין מי מלבדו שיגן על הציבור מבחינת זכויות אדם וטוהר המידות.

"אהרון ברק ראה רשת רחבה של הרשות השופטת. דהיינו, בית המשפט לא רק מיישב סכסוכים בין בני אדם, ובין אנשים והשלטון, אלא הוא חלק אינטגרלי ועדין של הדמוקרטיה. בעיקר בין שני נושאים אלו. לכן, לא מעט החלטות שלו לטובת ערכים אלה, נתפסו כפלישה חזקה לשטחם של הרשויות האחרות ולכן זה קומם עליו לא מעט את המערכת הפוליטית. משפטנים ואנשים באקדמיה, גם הם לא ראו בעין יפה את האקטיביזם של אהרון ברק. לכן, לאחר כהונתו, רואים תגובת נגד שהיו להה גם ביטויים במערכת הפוליטית בשל מינוי השופטים כפי שראינו בימי שרי המשפטים כמו איילת שקד וגדעון סער. הם הובילו לאיזון וכך נראה בית המשפט כיום שנגדו יריב לוין נלחם. וגם נגד ברק שכבר מזמן לא מכתיב את מדיניות המערכת. למרות שחלק מהDNA שלו טמון שם, וזה טוב שהוא יעמוד מול הממשלה במיוחד בתחומים שהוא מייצג כמו הגנה על מהגרי עבודה, זכויות של אוכלוסיות חלשות כמו להט"בים וערבים שזכויותיהם נפגעות השקם וערב למרות שיש להם ייצוג נכבד בתקשורת, שוויון זכויות הם לא מקבלים. אם אין מדינת זכויות אדם חזקה ולנו יש רק את מגילת העצמאות. אז צריך בית משפט עליון חזק שהוא הכתובת היחידה למיעוטים וחסרי זכויות".

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן