אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

האם החרם על ערוץ 14 יעשה טוב לעסקים? היועצת האסטרטגית תמי שינקמן עושה סדר

אחרי ההתבטאות החמורה של חבר פאנל "הפטריוטים" לשעבר, שהובילה להשהיית הפרסום של קבוצת "שטראוס" וקבוצת "דלק מוטורס", נפתח אתמול (ב') קמפיין הקורא לחרם צרכני כנגד שתי החברות. שינקמן, יועצת אסטרטגית למאבקים ומשברים טוענת כי להחלטות אמוציונליות וערכיות אין מקום בעולם העסקים, שכן מטרתם העיקרית היא למקסם רווחים בכל רגע נתון

אחרי שבחברת שטראוס הודיעו על הקפאת הפרסום בערוץ 14 על רקע הסערה האחרונה, גם קבוצת "דלק מוטורס" בחרה להקפיא הבוקר (ג') את הפרסום בערוץ עד להודעה חדשה. במכתב שנשלח הבוקר מטעם החברה נכתב כי "בחודשים האחרונים, החברה הישראלית נקרעת תחת מחלוקת עמוקה, על כולנו לעשות את כל שבידינו על מנת לשכך את הלהבות". בחברת שטראוס נימקו את ההחלטה בחריפות ואמרו כי הם משהים את הפרסום עקב "התבטאויות פוגעניות שונות, חוזרות ונשנות בעת האחרונה בערוץ".

בעקבות ההחלטה, געשה התקשורת וכן גם התגובות ברשת החברתית טוויטר לא איחרו לבוא. עובדי ערוץ 14 פתחו אתמול בקמפיין ספונטני בו קראו לעוקביהם להחרים את החברה. ינון מגל, ששוחח עם אגודת העיתונאים מוקדם יותר היום והגדיר את המהלך של שטראוס לא פחות מהכרזת מלחמה, צייץ כ-45 ציוצים בנושא, שזכו לאלפי חשיפות ושיתופים.

תמי שינקמן, יועצת אסטרטגית למאבקים ומשברים ומי שניהלה בעבר את הקמפיין לשחרור גלעד שליט, טוענת בשיחה עם מערכת אגודת העיתונאים כי יש לעשות הפרדה בין החלטות עסקיות לבין ערכים אישיים. בעסקים כמו בעסקים לטענתה, לכסף, אין ריח.

"יש פה עניין מאד פרסונאלי. מנכלים בגופים כלכליים ובוודאי בגופים פרטיים, בעיקר כאלה שאינם ממשלתיים, צריכים להתמודד שני גורמים חשובים: ערכים אישיים ואינטרסים כלכליים, העלולים להיפגע כתוצאה מתגובה, ראו מקרה "ביג".

לדעתי עופרה שטראוס הייתה צריכה לעשות חשיבה עם עצמה לפני שהגיבה כפי שהגיבה ולהחליט האם היא רוצה להתבטא כעופרה הפרסונה וערכיה, או יו"ר קבוצת שטראוס. דהיינו, יש כאן עניין כלכלי מול אג'נדה ערכית", המשיכה שינקמן. "נשאלת השאלה כיצד נוהגים במצב לא פשוט זה. האם אתה משתמש בנשק יום הדין ומכניס את כל מהותך האישית והמקצועית לאירוע, או לא. אינני בטוחה שעופרה לא מיהרה להגיב, ראו את מקרה מאפיית אנג'ל והחרדים. כאן לא הייתה חובת הזדהות ציבורית שלה שכן האמירה של שמאי לא פגעה במפעל שלה ולכן התגובה האישית אולי הייתה נמהרת מידי".

תמי שינקמן (צילום: יח"צ) - אגודת העיתונאים בתל אביב
תמי שינקמן (צילום: יח"צ)

נשאלת השאלה, היכן אתה מציב את עצמך מול סיטואציה ערכית חברתית שהסעירה את כלל הציבור , שותק כדי לא לפגוע בעסקים?

"הייתי עושה הבדלה בין האמירה של שמאי לבין ערוץ 14 שבו התבטא כפי שהתבטא. הייתי קוראת לערוץ 14 שלא לתת לשמאי אפשרות להתראיין שם. אמירה קשה כזו דורשת מהערוץ שלא לתת לו יותר אפשרויות פרסום. מאידך, לדעתי עופרה הלכה מהר מידי ורחוק מידי בהתבטאותה וגרמה לסערה ציבורית לא קטנה. הדבר עלול לפגוע בעסק שלה".

לא ברור עם הקריאות לחרם צרכני, שקיבלו חשיפות רבות ברשתות החברתיות ישפיעו על מאזן הרווחים של חברת שטראוס. אולם נראה כי ההחלטה שקיבלה עפרה עשויה לייצר נתיב, המשלב בין ערכים חברתיים לעולם העסקים ואולי להגדיר מחדש את כללי המשחק, שעד כה היו ברורים מאליהם.

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן