אתר האינטרנט של אגודת העיתונאים משתדרג לפורמט חדש ואנו בתקופת הרצה שלאחריה האתר יונגש כנדרש

"חשש לפגיעה חמורה בחופש העיתונות בישראל"

"מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מביעה דאגה עמוקה מהשלכות התזכיר על זכויות הפרט בדגש על חופש התקשורת והעיתונות". אם לא יחולו שינויים בתיקון לחוק השב"כ, אותו מקדמת הממשלה - חופש העיתונות בישראל מצוי בסכנה חמורה.

לפי התיקון המוצע: לשב"כ תהיה אפשרות לרגל אחרי אזרחים ישראלים, לאסוף מידע על דעות פוליטיות, אמונות דתיות, נטיות מיניות של אדם, או לחדור למערכות מחשבים ולטלפונים חכמים מבלי שהדבר יחשב האזנת סתר כמשמעה בחוק. בתןך כך, השב"כ יוכל גם לדרוש מידע ונתוני גלישה של אזרחים מספקי אינטרנט – כל זה בלא כל צורך בצו שיפוטי או מנגנון בקרה חיצוני. עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכהני דת מוחרגים והריגול אחריהם יהיה אפשרי רק באישור היועמ"ש, פרקליט המדינה או בית המשפט, אולם למרבה הפלא עיתונאים אינם מוחרגים כלל ומכאן עולה שהחוק המוצע כעת דורס ברגל גסה את חופש העיתונות והחסיון העיתונאי. אף שערכים אלה אינם מוגנים מכוח החוק הם המעוגנים בשורה של פסקי דין כפי שמדגיש פרופסור חנן מלצר – נשיא מועצת העיתונות והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס: "לגבי העיתונאים, החוק שותק לחלוטין וזאת כאשר חופש העיתונות והזכות של העיתונאי לחיסיון בקשר שלו עם המקורות מוכר בפסיקה וזו זכות יסוד קונסטיטוציונית".

בתגובה ששלחה מועצת העיתונות והתקשורת לתזכיר החוק נכתב כי "המועצה מעריכה את התפקיד החשוב שממלא שירות הביטחון הכללי בהגנה על ביטחון המדינה ואזרחיה. המועצה תומכת בחקיקה שנועדה להסדיר את פעולותיו של השב"כ אך סבורה שנקודת האיזון בין צרכי הביטחון לבין זכויות האזרח לא נקבעה במקום הראוי ולמעשה מפקירה את זכויות הפרט ובעיקר את חופש התקשורת והעיתונות ובתוך כך המועצה קוראת להקנות סמכות פיקוח לבתי המשפט על השימוש בסמכויות האמורות בתיקון המוצע לחוק".

ישיבת מועצת העיתונות (צילום: רותם אברוצקי)
צילום: רותם אברוצקי

עוד נכתב בתגובה כי "בתחום עיסוקה, המועצה מודאגת ביותר מהפגיעה בחופש התקשורת ביכולתה למלא את תפקידה החיוני במשטר דמוקרטי ובזכות הציבור לדעת כאשר ההצעה אינה מקנה כל מעמד לעיתונאים ומאפשרת בין היתר, חדירה למחשביהם ללא כל פיקוח ומבלי שהם אף מודעים לחשיפתם. הדבר
פוגע ביכולתו של העיתונאי לאסוף מידע ובחובתו כלפי מקורותיו ומסכל כל אפשרות לעבודה". בראיון לרשת ב' הוסיף הנשיא מלצר: "לגבי עיתונאים, זה לא רק הרשימות שלהם והתכנים. יש חשיבות גדולה וזאת גם הייחודיות של העיתונאים – שמה שחשוב זה לא רק תוכנן של השיחות עם כל מיני אנשים אלא עצם הקשר עם מקורות. מקור הפונה לעיתונאי צריך לדעת שהוא מוגן. המועצה תפנה לכל פורום שידון בזה כדי להסיר את רוע הגזרה ואם לא תהיה ברירה היא תפנה לבג"צ וכפי שאנו יודעים יש שופטים בירושלים והם שעד עכשיו ביססו את חופש העיתונות ובצדק. אז אם לא תהיה ברירה נפנה לבג"צ".

תזכיר חוק השב"כ (שירות הביטחון הכללי, התשפ"ד-2023):

https://rb.gy/nuduox

הערות מועצת העיתונות והתקשורת בישראל לתזכיר חוק השב"כ

הוועדה לחיסיון עיתונאי

מצאתם טעות בכתבה?

דילוג לתוכן