728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

איפה העוגה

איפה העוגה
אילוסטרציה: pixabay

הדיגיטל עוקף את הטלוויזיה: נתח הפרסום בדיגיטל היווה ב-2019 38% מעוגת הפרסום - שהיקפה 4.4 מיליארד שקל - לעומת 36% בטלוויזיה ו-11% בעיתונות המודפסת

הנתח של הפרסום בדיגיטל בעוגת הפרסום בישראל, היה בשנת 2019, בפעם הראשונה, גדול מחלקה של הטלוויזיה. תקציב הפרסום הכולל היה בשנה שחלפה 4.4 מיליארד שקל – ב-5.3% יותר מאשר התקציב ב-2018.
 
כך עולה מנתוני חברת "יפעת בקרת פרסום" המתפרסמים היום (ראשון). הפרסום בדיגיטל ב-2019 הגיע ל-1.6 מיליארד שקל -ונתח השוק של מדיה זו היה 38% , לעומת נתח של 36% שנה קודם לכן. מי שבעיקר הביאו לצמיחה זו הם גוגל ופייסבוק, כאשר עיקר הפרסום בווידיאו מופנה ליוטיוב.
 
לעלייה בהכנסות של פלטפורמת הדיגיטל תרמו שתי מערכות הבחירות האחרונות לכנסת, שהביאו לשימוש בכלי פריים מטעם המפלגות השונות והמועמדים לכנסת. גם תוכן שיווקי ושיתופי פעולה מסחריים המשיכו ב-2019 להיות עוגן משמעותי בהכנסות של אתרי התוכן הישראליים. עם המפרסמים הבולטים בדיגיטל נמנים נטפליקס, שטראוס, בזק, אל על ומקס.
 
הטלוויזיה, כאמור, תופסת רק את המקום השני בעוגת הפרסום, כאשר נתח השוק שלה ב-2019 הגיע ל- 36%, בדומה לנתח שלה שנה קודם לכן. סך כל הוצאות הפרסום בטלוויזיה ב-2019 היו 1.58 מיליארד שקל, לעומת 1.49 מיליארד שקל שנה קודם לכן.
 
לפי הדו"ח, מה שתרם בעיקר לכהנסות של הטלוויזיה מפרסום היא עליית מחירים תלולה וכן רייטינג גבוה של "קשת", הנמצאת בפער ניכר מול הערוצים האחרים ולפיכך מסוגלת להכתיב מחירי פרסום גבוהים יותר. ערוצי הספורט בלטו אף הם בשנה שחלפה ורשמו עלייה חדה בהכנסות מחסויות. סוגי המפרסמים העיקריים בטלוויזיה הם רשתות שיווק, מוצרי חשמל וחברות ביטוח.
 
העיתונות המודפסת, הניצבת במקום השלישי, תופסת נתח של 11% בעוגת הפרסום, לעומת 13% ב- 2018 . מספר האינצ'ים בעיתונים, מגזינים ומקומונים שבהם מופיעות פרסומות ירד ב-2018 בשיעור דו ספרתי ולצד זה צומצמו עמודים ונסגרו מוספים. כדי לעצור את הירידה, יוזמות הנהלות העיתונים מתן בונוסים גם הנחות למפרסמים. סוגי המפרסמים העיקריים בעיתונות המודפסת הם רשתות שיווק, רשתות רהיטים וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.
 
הפרסום ברדיו תופס נתח שוק של 7% שהם 315 מיליון שקל – גידול של 1% לעומת שנה קודם לכן. עם זאת, תקציב הפרסום ברדיו ב-2018 (שהיה 312 מיליון שקל) ייצג גידול של 20% לעומת שנה קודם לכן. המגמה ברדיו היא עליית הרדיו האיזורי לעומת תחנות הרדיו של תאגיד כאן ששמרו על היקפן. עם זאת, ניכרת זליגת מפרסמים לפודקאסטים ותחנות רדיו אינטרנטיות, כיוון שהם צוברים תאוצה בקרב מאזינים. סוגי המפרסמים העיקריים ברדיו הן רשתות שיווק וחנויות חשמל ואלקטרוניקה.
 
פרסום החוצות שמר, ב-2019 על נתח שוק של 7% – שיעור יציב לעומת 2018 – והוא הסתכם ב-294 מיליון שקל. חרף שתי מערכות בחירות, שיצרו מנוע צמיחה לשילוט החוצות, חברות מסחריות לא מעטות נמנעו למפרסם בפלטפורמה זו, מחשש שיזוהו פוליטית עם אחת המפלגות המתמודדות, המרבות בתקופה של בחירות להשתמש בצורת פרסום זו. מה שהמעודד צמיחה בשילוט חוצות הוא השילוט האלקטרוני, שצמח בשנה שחלפה, כמו זה שבמגדל עזריאלי בתל אביב, הבולט לעיני רבים.
 
ולבסוף – הפרסום בקולנוע נשאר ב-2019 עם נתח שוק של 1% , ללא שינוי לעומת 2018. מה שמניע צמיחה במגזר זה הוא ניסיונם של בתי הקולנוע לייצר יתרון באמצעות השקעה במערכות סאונד ומקרנים מתקדמים, לצד בחירת תמהיל הכולל סרטים שוברי קופות. סוגי המפרסמים הנפוצים בקולנוע הם משקאות קלים, רשתות מזון מהיר ומשקאות אלכוהוליים.
 

מני אברהמי, מנכ"ל יפעת. צילום: אודי פורטל

 
מנכ"ל "יפעת", מני אברהמי, אמר בהתייחסו לנתונים כי השינוי בחלוקת נתח הפרסום בישראל דומה לנעשה במערב בכלל ובפרט בארה"ב, שבה נתח הדיגיטל בעוגת הפרסום הוא כיום 50% ולמעשה "קופץ" כלפי מעלה בכל אחת מהשנים האחרונות. "העיתונות המודפסת היא כשלעצמה סוג מדיה בעל ערך גבוה, הודות לכתבות המגזיניות, אבל היא נחלשת ולצערי חלקה בנתח הפרסום ימשיך לרדת בשנים הבאות", אמר אברהמי. לדבריו, גופים מסחריים רבים מעדיפים לפרסם בדיגיטל, מכיוון שפלטפורמה זו מראה מיד מהו החזר ההשקעה, אותה ניתן למדוד באופן מדוייק, דבר שקשה לעשות בטלוויזיה ובכל אמצעי הפרסום האחרים.
 
עוד אמר אברהמי כי בטלוויזיה, קשת מהווה כיום 60% משוק הפרסום, לאחר שהיא עברה שנה נהדרת, לעומת השנה הקשה שעברה מתחרתה רשת. "ופקקי התנועה, שרק הולכים ומתארכים, מיטיבים עם שיעור ההאזנה לרדיו ולכן חברות רבות מעוניינים להשקיע בו בפרסום. במידה מסוימת, הדברים נכונים גם לשלטי הפרסום בדרכים".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.